Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förfrysning?


Hockke
 Share

Go to solution Solved by Hockke,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har på senare tid märkt ett konstigt fenomen på min stationära dator, ganska kraftfull.

När jag startar den efter Viloläge står den blå cirkeln bara och snurrar, trycker jag ner en tangent eller musknapp blir skärmen ljusgrå och efter ett tag kommer skrivbordet fram igen, men utan ikoner. Efter 7 - 10 sekunder kommer ikonerna tillbaka och då går det att öppna program.

Som dock "fryser" två - tre gånger i timmen i ca 5 sekunder. Det går då inte att använda vare sig mus eller tangentbord.  Skriver jag något under frysningen kommer inget i dokumentet förrän den  "töat upp" igen. Då kommer hela meningen på en gång.

Datorn är ganska gammal ca 5 år och jag ser att tempen på CPU håller sig runt 70° vid ordbehandling. Kan det orsaka? OS är W10 64bit.

Redigerad av Hockke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet något om detta? Ok det är  inte lätt, finns många variabler, men några funderingar skulle uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Hockke:

När jag startar den efter Viloläge står den blå cirkeln bara och snurrar, trycker jag ner en tangent eller musknapp blir skärmen ljusgrå och efter ett tag kommer skrivbordet fram igen, men utan ikoner. Efter 7 - 10 sekunder kommer ikonerna tillbaka och då går det att öppna program.

Jag tolkar det som att detta enbart gäller från viloläge. När du startar upp datorn från att den varit helt avstängd inträffar inte detta.

 

Har faktiskt ingen aning om varför detta inträffar för dig. Har detta fungerat tidigare utan problem? Började detta ske efter någon större Windowsuppdatering? Möjligen att en uppdatering skulle orsaka problem att starta efter viloläge, men det kan också vara någon drivrutin som spökar. Skulle börja med att kolla om det går att relatera till att det började uppstå efter någon större Windowsuppdatering.

 

11 timmar sedan, skrev Hockke:

Som dock "fryser" två - tre gånger i timmen i ca 5 sekunder. Det går då inte att använda vare sig mus eller tangentbord.  Skriver jag något under frysningen kommer inget i dokumentet förrän den  "töat upp" igen. Då kommer hela meningen på en gång.

Datorn är ganska gammal ca 5 år och jag ser att tempen på CPU håller sig runt 70° vid ordbehandling. Kan det orsaka?

Om du inte redan gjort det, skulle du kunna prova att öppna chassit och kolla hur det ser ut med damm på kylflänsar och fläktar. Jag har varit med om att damm orsakar sämre kylning och det har gjort att datorn upplevts som instabil. Det går ganska fort att kolla och är det damm, blås bort detmed tryckluft. Använd inte dammsugare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbopump.
Postad (redigerade)

Känns som datorn (CPU) jobbar onormalt intensivt med något som tar all kraft. För att se vad det kan vara kan man köra ett program som heter Process Explorer, en liveversion som man inte behöver installera på datorn. Man kan under "options" välja att låta den ligga "always on top" på skärmen så man hela tiden ser vad CPU jobbar med. Normalt ligger "system idle process" uppåt 100 procent. Intressant vore att se vad som e.v. ligger högt procentuellt när din dator "fryser" som du beskriver det. Kanske ger det svar på vad som orsakar problemet.

Programfilen finns på nedan sida att hämta. Välj inte att ladda hem process explorer utan istället "run now from Sysinternals live".

Process Explorer - Windows Sysinternals | Microsoft Docs

 

Edit: Såg nu att man kan göra detsamma med windows egen aktivitetshanterare, ctrl-alt-delete.

Man även välja att låta den ligga överst på skärmen hela tiden.

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-03-04 10:12, skrev Hockke:

Har på senare tid märkt ett konstigt fenomen på min stationära dator, ganska kraftfull.

När jag startar den efter Viloläge står den blå cirkeln bara och snurrar, trycker jag ner en tangent eller musknapp blir skärmen ljusgrå och efter ett tag kommer skrivbordet fram igen, men utan ikoner. Efter 7 - 10 sekunder kommer ikonerna tillbaka och då går det att öppna program.

Som dock "fryser" två - tre gånger i timmen i ca 5 sekunder. Det går då inte att använda vare sig mus eller tangentbord.  Skriver jag något under frysningen kommer inget i dokumentet förrän den  "töat upp" igen. Då kommer hela meningen på en gång.

Datorn är ganska gammal ca 5 år och jag ser att tempen på CPU håller sig runt 70° vid ordbehandling. Kan det orsaka? OS är W10 64bit.

Du kan också titta i Aktivitetshanteraren där du ser mera exakt vilket/vilka program som används onormalt mycket, då kan du testa att stänga av dessa, och på så viss kunna utesluta en efter en och kanske komma på vad som ger ditt fel. Detta gäller inte rena system-program eller liknande.

Men detta fel kan bero på flera olika orsaker.

Detta kan också bero på för lite minne, hur mycket minne har du just?

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

För ett par år sedan hade jag liknande fel på min dator men fick hjälp här. Tyvärr vet jag inte hur jag gjorde.

Jag fick tips att radera prefetch och ytterligare något som fanns någonstans i systemet. Efter att ha gjort detta så har allt fungerat igen. 

Tyvärr så kan jag inte gå tillbaka till mina tidigare inlägg så långt bak i tiden, om inte någon admin kan hitta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Tyvärr så kan jag inte gå tillbaka till mina tidigare inlägg så långt bak i tiden, om inte någon admin kan hitta det.

Här är dina ämnen från 2016 och framåt om det räcker: https://eforum.idg.se/profile/70855-pelle-penna/content/?type=forums_topic

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
Postad (redigerade)

Här är texten från flugfiskaren år 2016. Detta hjälpte mig

 

 
Citat

 

Postad 25 Maj, 2016 (redigerade)

Bara ett långskott, men om det är något med detta som ställer till det och när du sedan väcker datorn så sker nåt knepigt tex. en automatisk återställning pga. av att hiberfil.sys (dold fil) på roten av systemdisken av någon anledning är korrupt och om en sådan återställning sker så kan du heller inte se den senaste återställningspunkten, från vilken den då återställts ifrån.

 

För varje gång datorns försätts i viloläget så skall alla data i minnet skrivas till hiberfil.sys på systemdisken och det kan röra sig om åtskilliga GB varje gång.

Det är denna fil som nu skall rensas och helt och hållet tas bort.

 

Börja med att stänga av den funktionen helt och sedan starta om datorn. då tas denna hiberfil.sys bort:

Kör Kommandotolken som Administratör:

Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklicka på Kommandotolken och välj 'Kör som administratör' > skriv in detta kommando: powercfg /hibernate off

 

Starta om datorn och testa hur det fungerar med att skapa återställningspunkter och sedan stänger du av datorn på vanligt sätt och starta upp etc.

Hur fungerar det nu?

 

Sedan kan du återaktivera detta igen på samma sätt, men då med kommandot powercfg /hibernate on

Kör Kommandotolken som Administratör:

Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklicka på Kommandotolken och välj 'Kör som administratör' > skriv in detta kommando: powercfg /hibernate On

Då skall en ny hiberfil.sys skapas på roten av systemdisken oftast ? men det är en dold fil som normalt inte syns.

Starta om datorn.

 

[Edit] Fortfarande problem?

Ta och kontrollera systemfilerna (SystemFileChecker) och ev. reparera skadade eller saknade systemfiler med SFC-kommndot: se denna tråd Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

Efteråt startar du om datorn och kör Windows update och ev. startar om datorn igen.

 

 

Redigerad av Mikael63
lagt in texten i citatruta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Nu har jag fått så mycket huvudbry att det kommer att ta ett bra tag att testa allt. Återkommer i ärendet!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag tror mig ha hittat orsaken till min frågeställning.

Det verkar bara förekomma om jag sätter datorn i viloläge med lexikonprogrammet Babylon igång. Eftersom det nyligen uppstod tror jag också att det är uppdateringen av W10 som spelar in. Babylon är det länge sen jag köpte så det böjar kanske vara för omodernt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kikar man i en tråd och tror att man ska få läsa om blåa tår,  en blå näsa eller liknande!

 

Trevligt dock att du är det på spåren, försöker googla baylon men hamnar på en icke uppdaterad sida vad gäller HTTPS-säkerhet, gammal standard på krypteringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...