Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD syns inte i datorn


Okunnig och frågvis
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Okunnig och frågvis

Jag har skaffat en WD Blue SATA SSD 1TB 3D NAND och anslutit den till USB med en Sabrent SATA-kabel. Datorn upptäcker kabeln men inte SSD i diskhanteraren.

Det står Disk 3 okänd inte initierad. När jag högerklickar och väljer Egenskaper står det Sabrent. När jag högerklickar och väljer Initiera och GPT eller MBR står det Begäran misslyckades pga ett oåterkalleligt maskinvarufel.

Har provat i två datorer med samma resultat. Någon som har en förklaring. En WD-disk kan väl knappast vara trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
4 timmar sedan, skrev Okunnig och frågvis:

Jag har skaffat en WD Blue SATA SSD 1TB 3D NAND och anslutit den till USB med en Sabrent SATA-kabel. Datorn upptäcker kabeln men inte SSD i diskhanteraren.

Det står Disk 3 okänd inte initierad. När jag högerklickar och väljer Egenskaper står det Sabrent. När jag högerklickar och väljer Initiera och GPT eller MBR står det Begäran misslyckades pga ett oåterkalleligt maskinvarufel.

Har provat i två datorer med samma resultat. Någon som har en förklaring. En WD-disk kan väl knappast vara trasig.

Om jag förstår ditt inlägg korrekt har du anslutit en SSD för intern bruk i dator via en USB-adapterkabel.

När jag söker på just den kabeln du anger kan jag inte se att du får med matningsspänningen till disken.

Utan matningsspänning får du inte disken att "prata" med datorn.

Du måste se till att matningsspänning också finns till disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

5 minuter sedan, skrev X-Men:

det var denna

Ja, av symptomen att döma lutar det ju åt att det är en sådan kabel du hittade som @Okunnig och frågvis använder men vi får invänta besked om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig och frågvis

Jag funderade själv på att disken inte fick någon eller för lite matning. På själva SSD-kontakten finns en blå lysdiod som lyser. Men den kan ju ha en säkstid anslutning. Disken är köpt från Amazon som angav att kabel "Köps ofta tillsammans". Men vad vet Amazon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att Amazon skriver att disken köps normalt tillsammans med en kabel beror på att disken är avsedd att sitta intern i en dator (jag kan inte se att köpt en extern disk).

Det generella är att SATA-kabeln inte finns som extra tillbehör som medföljer när man köper en bärbar eller färdigbyggd dator (stationär). 
Bygger man själv kan det medfölja en eller flera SATA-kablar med moderkortet. Då behöver man inte köpa någon SATA-kabel om de enheter som skall ingå inte överskrider det antal kablar som medföljer moderkortet.

 

Amazon upplyser således korrekt om att det kan behövas köpa en SATA-kabel för att disken skall kunna anslutas till moderkortet. En kund som köper disken men inte kabeln kan stå där med disken i handen utan att kunna koppla in den och förbanna butiken för att de inte upplyste om detta.

 

Ett nätaggregat har ett antal anslutningar för matningsspänningen. Det är ofta som man inte behöver köpa något extra för att ansluta en disk med spänning då anslutningarna på ett nätaggregat generellt räcker till. Har man många enheter i datorn kan också dessa anslutningar vara ”slut” och man nödgas att köpa till ”grenkablar”. Det kan också vara så att den äldre typen av kontakt för spänningsmatningen (4 stift) är kvar medan disken som skall kopplas in har den nya typen av kontakt (lite slarvigt kallad för SATA-ström) och då behövs en övergångskabel från den äldre typen till den nya. Även omvänt kan ske.

 

Amazon gör således rätt i att upplysa kunden om att disken normalt beställs tillsammans med en kabel, vanligtvis en SATA-kabel för anslutning internt i datorn. 
En bärbar dator kräver normalt inte en kabelanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig och frågvis

Kabeln är försedd med en USBkontakt i ena änden. En sådan kan väl inte användas internt, kanske en dum fråga. Min avsikt är att klona den nya disken och byta ut den interna HHD för att snabba upp datorn. (Jag får nog byta tangentbordet oxå, det stavar så konstigt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet fortfarande inte vilken variant av kabel du köpt. Du har inte besvarat Mikael63s fråga och du har inte bekräftat om det är den han länkar till eller den jag länkar till som du införskaffat.

 

Vi kan inte hjälpa dig vidare med dina problem om vi inte får upplysningar om vilken kabel du använder.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig och frågvis

Jag är tacksam för att ni vill hjäla mig.

Det är den kabel Mikael hänvisar till som jag har skaffat. Nu har jag läst manualen vilket man borde ha börjat med. Där står det: no external power requires. Det verkar ju som SSD är kass. Ska se om jag kan prova den hos någon annan eller med en annan kabel. Det är lurigt att lysdioden lyser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig och frågvis

Problemet är löst. Det var Sabrent-kabeln som var boven. Köpt en annan kabel hos Kjell&Co och då fungerade det direkt. Återigen tack för visat intresse.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig!

Jag markerade inlägget från X-Men som bästa lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...