Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Luthier
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är sedan många år prenumerant på PC för alla, och vill använda förmånerna som följer med prenumerationen. I prenumerationen ingår antivirusabonnemang med F-secure säkerhetspaket för tre enheter. Jag har letat på PC för allas site hur man går tillväga för att utrusta en PC med detta gratisabonnemang som ingår i prenumerationen, men hittar inte rätt! 

Kan någon leda mig rätt?

Jag skriver detta på en PC med antivirusabonnemang, jag vågar inte använda min andra dator pga rädsla för virus.

Hälsningar

Luthier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Jag hoppas att du kan komma vidare genom att logga in på sidan https://idg.portal.eclub.se/

Se även informationen som finns om du klickar på Frågor och svar till vänster.

 

Om det gäller datorer med Windows 10 så ingår det ett antivirusprogram (Defender) så de är inte oskyddade bara för att man surfar med dem.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag hoppas att du kan komma vidare genom att logga in på sidan https://idg.portal.eclub.se/

Se även informationen som finns om du klickar på Frågor och svar till vänster.

 

Om det gäller datorer med Windows 10 så ingår det ett antivirusprogram (Defender) så de är inte oskyddade bara för att man surfar med dem.

Dessutom ett numera bra antivirusprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia:

Tack för att Du ledde mig rätt. Jag har läst (och förstått) informationen som finns under  https://idg.portal.eclub.se/, men ännu inte installerat. Jag återkommer om jag behöver mer  hjälp. 

 

Till Pelle Penna:

Tack för Ditt påpekande, nog så relevant, eftersom seriösa leverantörer också brukar se till att deras produkter går att använda. Jag skall använda antivirusprogrammen på en dator jag har haft liggande, och när jag startade upp den varnade den mig enträget att "denna dator är oskyddad!", så jag tyckte det var bäst att installera ett bra skydd i den. Eftersom jag kommer att hämta program som Liberoffice och Linux förutom stor aktivitet med mail och köp på nätet är det nödvändigt att ha ett bra virusskydd också. Prenumerationen av PCföralla ger ju tillgång till F-secure, vilket jag upptäclte av en händelse...

 

Nåväl, många ord.  Stor tacksamhet till er båda...

 

Hälsningar

Luthier

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

(Defender)

Risker finns överallt på INTENET 

(Defender) använder jag på pc , även tankar ner något program då och då 

Så gäller läsa varje tilllägg program , så man inte få med något störa daton

Sen andrig klicka okända bilder eller något annat, 

Flera saker kan vara bra veta. 

En ny raouter,  har viss skydd,  leverantören försöker ha bra skydd. 

Att lite äldre pc , som inte är uppdatera på tag , brukar varningar hit och ditt.

 

Linux,  är troligen bättre skyddad än Windows!

 

Sett man hemma,  och små surf , ta mot rätt e-post,  klara sig gott med (Defender)

Är riktigt rädd, så dra ut INTENET kabel 

Stäng av pc , drar ut kontakten 

Få in virus då ....  

Då hjälper några virus program i huvutaget 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Luthier:

Jag skall använda antivirusprogrammen på en dator jag har haft liggande, och när jag startade upp den varnade den mig enträget att "denna dator är oskyddad!", 

 

Skälet till att du får denna varning kan bero på att du haft datorn ”liggandes” och därmed har antivirusprogrammet inte uppdaterats på ett tag.

Är det en dator med Windows 10 finns fortfarande Defender i systemet och datorn behöver bara uppdatera virusdefinitionerna för att skydde skall vara fixat.

 

Finns det annat skydd är det sannolikt att det är samma sak med det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för all hjälp!

Jag har matat ner virusskyddet från F-secure och aktiverat  och knappat etc och nu fungerar det! Om det bara räckte skulle jag vara lycklig, men...

 

Datorn ifråga, en ASUS (64), några år gammal men borde vara användbar. Den är seg, men det är bara förnamnet. När jag tittar på så upptäcker jag att processorn är belagd till 100% i upp till et par minuter innan aktiviteten (datorns) sjunker så pass att den går att använda. I bilden "processer" visar det sig att ett par hundra processer är igång, vilket naturligtvis gör datorn trög, med så många processer igång. Datorn behöver alltså städas. Nu till min fråga:

Hur gör man! Formaterar hårddisken och börjar om från början? Eller kanske något mindre drastiskt?

Tacksam för tips

Hälsningar

Luthier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "gammal" dator som kanske har för lite minne för dagens aktiviteter, hur mycket minne har du i denna dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag uppgift om det? Det gäller väl arbetsminne, inte hårddisk väl?

Luthier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

En sak som du också kan påverka är hårddisken. Detta om du har SSD-disk i eller en vanlig äldre version. Det han ha avgörande skillnad. Min gamla Acerlaptop från 2011 var så seeeeg och tog tre minuter att starta upp. Köpte en ssd disk 2015 och helt plötsligt gick det på ca 30 sekunder och fungerar utmärkt även idag. Den har en I3 processor och 4GB ram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Luthier:

I bilden "processer" visar det sig att ett par hundra processer är igång,

Låter rätt normalt för Windows 10.

 

11 timmar sedan, skrev Luthier:

När jag tittar på så upptäcker jag att processorn är belagd till 100% i upp till et par minuter

Vilken/vilka processer är det som jobbar mest (högst CPU-värde)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...