Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen kan öppna min PDF på Facebook


VIM
 Share

Rekommendera Poster

Har skrivit ett worddokument , och med rådgivning av expert, konverterat detta till en PDF-fil och försökt att lägga in filen/dokumentet under den grupp på Fb. som jag bildat. Gruppens namn är "Otroligt men sant".På min startsida synd adressen till dokumentet men ingen kan öppna den. Var ligger felet? Tacksam för all hjälp. KOLLA GÄRNA PÅ MIN STARTSIDA "JOHNNY MÅNSSON". Dokumentet handlar om skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Ingen kan öppna min PDF på Facebook

Tror det enklaste sättet är att konvertera pdf-filen till jpg-format. Då blir det synlig på Facebook efter uppladdning. Stora och omfattande dokument, på flera sidor, kanske ska delas på andra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2021-02-26 20:25, skrev VIM:

ingen kan öppna den

Är det filen som innehåller texten "Sedan 1800- talets mitt," i början, så går den att öppna och läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här heller att läsa, men filen laddas ju ned till datorn och måste öppnas sedan. Vet inte hur en surfplatta eller mobil hanterar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju fantastiskt roligt att höra MEN, vänligen förklara exakt men väldigt enkelt för en riktig newbie trots många år med datorn son en hobby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla hjälpande händer, jag misslyckas trots alla råd men jag har tagit en skärmbild - tror jag - av mitt dokument så som det visa när jag försöker öppna det. M.a.o. är det ett fotoredigeringsprogram som öppnas. Jag kan inte begripa varför andra - som tur är - lyckas med konststycket att öppna och läsa vad jag själv inte kan åstadkomma.

 

Den pensionerade läraren berättar (8).docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev VIM:

jag har tagit en skärmbild - tror jag - av mitt dokument så som det visa när jag försöker öppna det.

Nej, du har bifogat själva käll-dokumentet i Wordformat. Det som du sedan sparat eller konverterat som PDF, den PDF du sedan lagt upp på Facebook.

 

Du skriver

2021-02-26 20:25, skrev VIM:

ingen kan öppna den

Hur många personer är det som har testat och meddelat att de inte kan öppna dokumentet?

 

13 timmar sedan, skrev VIM:

M.a.o. är det ett fotoredigeringsprogram som öppnas.

Det har ju inte framkommit tidigare.

Är det ett fotoredigeringsprogram som öppnas när du försöker öppna filen? Vilken av de båda filtyperna är det som medför att fotoredigeringsprogrammet öppnas?

Är det ett fotoredigeringsprogram som öppnas för alla de personer som inkluderas i "ingen kan öppna"?

***

Tillägg:

Vad händer om du @VIM klickar på denna länk?

Den pensionerade läraren berättar.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla hjälpande händer, jag misslyckas trots alla råd men jag har tagit en skärmbild - tror jag - av mitt dokument så som det visa när jag försöker öppna det. M.a.o. är det ett fotoredigeringsprogram som öppnas. Jag kan inte begripa varför andra - som tur är - lyckas med konststycket att öppna och läsa vad jag själv inte kan åstadkomma.

Hur många som testat att öppna vet jag inte säkert men det kan röra sig om 15-20 f.d. elever. När jag öppnar din bifogade länk öppnas en resumé av mina senaste inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen var inte att du skulle klicka på ditt användarnamn utan på länken/dokumentet på raden nedanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ett enda klick på Mikael63s "Den pensionerade läraren berättar." pdf räckte för att detta 26-sidiga dokument skulle öppnas i min webbläsare (Edge), VIM. Jag förstår dock inte hur han och Pelle Penna kunde hitta din Facebooksida som du aldrig gav adressen till. Jag gissar att man måste vara inloggad på Facebook för att se den.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev VIM:

Hur många som testat att öppna vet jag inte säkert men det kan röra sig om 15-20 f.d. elever.

Har dessa 15-20 återkopplat vad som händer, eller kanske snarare vad som inte händer?

Händer ingenting alls eller startar en mediaspelare eller vad?

Det hade ju varit bra att få fram någon gemensam nämnare.

Jag använde en iPad, Pelle kanske hade en iPhone? Är det då så att det fungerar med dessa produkter men inte med andra? Vad använder du själv för enhet när du prövar?

Jag såg att dokumentvisaren i iPad angav "PDF Document".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har sagt något om vad som startas endast att dok. INTE ÖPPNAS. Jag kör en laptop med Windows 10.

För mig är alla dessa filer? som ser ut som den med den lilla fyrkantiga ikonen som uppenbarligen ingår i ett bildredigeringsprogram - PAINT????  rena "grekiskan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden heter "Ingen kan öppna min PDF på Facebook".

Jag (via lånad enhet) och Pelle kan öppna den, på Facebook, utan bekymmer.

Troligtvis kan många andra då också göra det.

Skulle du kunna be någon av dessa 15-20 personer som tidigare försökt att göra ett nytt försök?

Kan det vara så att "inget händer" egentligen är att filen laddas ner i bakgrunden?

 

Du har inte återkopplat vad som händer om du klickar på det bifogade dokumentet här på eforum i detta inlägg:

https://eforum.idg.se/topic/363300-ingen-kan-öppna-min-pdf-på-facebook/?do=findComment&comment=1742055

 

Det är ganska hopplöst att försöka hjälpa om det bara sker sporadisk återkoppling.

 

Du skriver nu:

1 timme sedan, skrev VIM:

För mig är alla dessa filer? som ser ut som den med den lilla fyrkantiga ikonen som uppenbarligen ingår i ett bildredigeringsprogram - PAINT????  rena "grekiskan".

Det förstår jag inte riktigt. Vad är kopplingen mellan det och att "ingen" kan öppna en fil på din Facebooksida?

Det verkar ju mera höra hemma i din andra tråd

https://eforum.idg.se/topic/363299-worddokument-går-inte-att-öppna/

som handlar om filer på den lokala datorn.

Under förutsättning att inga filer givits fel filtillägg så kan du eller något program ha stökat till det med fil-associeringen.

 

Det du bör göra är att säkerställa att du i inställningarna för Utforskaren INTE har valt att dölja tillägg för kända filtyper.

 

image.png.dc8e65bd28b3700e6f9440d696ac227d.png

 

Därefter bör du kontrollera vilka program som är valda att öppnas för respektive filtyp, eller filtillägg, för filtyperna .docx och .pdf till att börja med.

 

Gör så som @Hanse beskriver i din andra tråd:

https://eforum.idg.se/topic/363299-worddokument-går-inte-att-öppna/?tab=comments#comment-1742013

Där är exemplet en .docx

 

Ändra ingenting utan återkom, här, och berätta vad det står för respektive filtyp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det den här pdf-ikonen du syftar på, VIM?

2028204495_pdfikon.png.0145be0653f93cde9857cad4c9c6d322.png
Den har inget med Paint att göra utan så ser alla pdf-dokument ut.
Jag har ingen laptop utan använder en stationär dator och en mus. Just nu läser jag den här tråden i webbläsaren Firefox och när jag (inloggad förstås) ger Mikael63s pdf-ikon ett klick så öppnas ditt Den pensionerade läraren berättar-pdf-dokument. Det är inga problem att läsa alla 26 sidorna här i Firefox om jag nu skulle vilja göra det.

Redigerad av mbgtmari
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Ett enda klick på Mikael63s "Den pensionerade läraren berättar." pdf räckte för att detta 26-sidiga dokument skulle öppnas i min webbläsare (Edge)

 

20 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Just nu läser jag den här tråden i webbläsaren Firefox och när jag (inloggad förstås) ger Mikael63s pdf-ikon ett klick så öppnas ditt Den pensionerade läraren berättar-pdf-dokument. 

 

Med min webbläsare, Vivaldi, i Windowsmiljö öppnas INTE filen med ett klick utan den laddas omedelbart ner till standardkatalogen för hämtade filer.

Det kan alltså skilja sig åt mellan olika webbläsare och/eller hur dessa är konfigurerade.

I mitt fall ser jag vad som sker och kan öppna filen efter att den är nerladdad. Nu avser jag alltså filen i mitt inlägg här på eforum - inte filen på Facebooksidan.

 

När jag klickar på en hämtningsbar länk när jag går till "Meddelanden" hos min internetbank så laddas filen omedelbart ner men detta är inget jag ser, om jag inte fällt ut sidopanelen för Hämtningar.

Det kan då också, tydligen, skilja sig hur filen är inlagd på en sida.

Hur Facebook hanterar sådant vet jag inte, jag har inget Facebook-konto.

 

En förklaring kan då vara att filen/dokumentet är inlagd på ett sådant sätt (hur man nu kan avgöra det?) att den vid ett klick via en dator+webbläsare laddas ner osynligt i bakgrunden - "inget händer". Klick med telefon/surfplatta öppnar däremot filen direkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...