Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Worddokument går inte att öppna.


VIM
 Share

Rekommendera Poster

Har skrivit ett worddokument för att lägga in i ett släktforskningsprogram men ikonen ser annorlunda ut på skrivbordet än brukligt. Ingen lyckas öppna den. Vad kan ha hänt? Jag försöker att skicka en skärmdump - första gången - och hoppas att den kommer fram.

Försöket fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Polken, ditt förslag verkade, för mig, helt riktigt när jag provade det men tyvärr, inget händer överhuvud taget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev VIM:

men ikonen ser annorlunda ut på skrivbordet än brukligt. Ingen lyckas öppna den. Vad kan ha hänt? Jag försöker att skicka en skärmdump - första gången - och hoppas att den kommer fram

Du lyckades inte bifoga skärmdumpen. Det vore emellertid intressant att få se hur ikonen ser ut. Försök bifoga den igen! Gör så här

Ta en skärmbild av den igen med t ex tangenterna Alt+ PrintScrn och spara bilden i t ex Paint.
Därefter  öppnar du den här tråden. I ditt sista inlägg här ser du

748845006_Eforumvljfiler.png.a6ff58117ed025bbaf523d6c707655ce.png

Klicka på välj filer... och låt sedan windows leta fram och ladda upp rätt bild i din dator, klicka på Öppna.
Bilden hamnar då längst ner i inlägget som mina bilder gjort här.

295692113_TabortbilagaiEforum.thumb.png.a533354bcd4462dc5636c863258ebda3.png

Klicka på plustecknet i bilden så kommer den in i inlägget.

Du kan förstås även bifoga din  .docx -fil genom välj filer ("DOXC." var väl en felskrivning?) så kan vi se om inte heller vi kan öppna den.

 

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka och välj egenskaper och kolla fliken allmänt, öppnas med så skall det se ut 

så här annars klicka på ändra och byt till word

 

HANS

tips.JPG.abed346b7a49784e4737d23af29c9cf1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

("DOXC." var väl en felskrivning?)

Ja eller så är det där problemet ligger?

Windows, till skillnad mot Linux, brukar vilja öppna program utifrån filtillägget.

Dock skulle Polkens förslag ändå kunna öppna den, OM det nu ÄR en Word-fil, egentligen?

Hur ser den första raden ut om du öppnar filen med Anteckningar/Notepad?

Bry dig inte om att resten ser obegriplig ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Windows, till skillnad mot Linux, brukar vilja öppna program utifrån filtillägget.

Dock skulle Polkens förslag ändå kunna öppna den, OM det nu ÄR en Word-fil, egentligen?

Hur ser den första raden ut om du öppnar filen med Anteckningar/Notepad?

Bry dig inte om att resten ser obegriplig ut

Dubbelklickar man på filer så använder Windows filändelserna för att avgöra vilket program som ska startas, det stämmer. Men förutom att göra som polken föreslår så går det ju att först öppna Word och sedan välja fil (förutsatt att det är en Word-fil), då kvittar det vilken ändelse filnamnet har. Har man mappen med filen öppen så går det att dra och släppa, annars välja Arkiv och Öppna.


Vad menar du man kan avgöra av innehållet i första raden? Öppnar jag en Word-fil i Anteckningar finns där strängen [Content_Types].xml och ca 40 tecken med obegriplig information (redan på första raden).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Vad menar du man kan avgöra av innehållet i första raden?

"Header"

https://en.wikipedia.org/wiki/Header_(computing)

 

Det är inte alltid man kan avgöra vad det är för fil egentligen men man kan jämföra olika filtyper.

En .docx börjar med PK (eftersom det egentligen är en komprimerad fil)

En .doc är knepigare som det verkar men en bit ner går det att i klartext läsa "Microsoft Word Document"

Worddokument sparad som .xml innehåller ex. <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>

En .pdf jag testar har %PDF-1.5 i början

En .jpg har på första raden JFIF

En .png har i början \89PNG
osv.. (när jag testar nu)

 

Tänkte att om @VIM hade, ex. en PDF-fil men gett den namnet dokument1.docx eller dokument1.doxc så skulle den översta raden kunna vara till vägledning.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-27 17:09, skrev Mikael63:

Hur ser den första raden ut om du öppnar filen med Anteckningar/Notepad?

 

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det är inte alltid man kan avgöra vad det är för fil egentligen men man kan jämföra olika filtyper.

...

Worddokument sparad som .xml innehåller ex. <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>

...

Tänkte att om @VIM hade, ex. en PDF-fil men gett den namnet dokument1.docx eller dokument1.doxc så skulle den översta raden kunna vara till vägledning.

Din tanke var antagligen att VIM skulle kunna återkomma med vad som är läsbart på första raden (inte bara tipsa om den), så kan andra sen hjälpa till med en analys. Nu finns några exempel redan i inlägget och hjälper inte dessa så får du VIM återkomma med första radens innehåll.


Xml-version, m m, hittade jag inte när jag öppnade en Word-fil i Anteckningar. Men när jag "packade upp" Word-filen så finns det innehållet i den "inbakade filen" [Content_Types].xml. Ändra ändelsen från docx till zip så hanterar Windows filen som en "Komprimerad mapp" (såvida inget installerat komprimeringsprogram "tar över"). Det förutsätter förstås också att det är en sådan komprimerad Word-fil. Ett tips är också att först göra en kopia av filen, för att inte riskera att sabba originalfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-27 17:09, skrev Mikael63:

Ja eller så är det där problemet ligger?

Windows, till skillnad mot Linux, brukar vilja öppna program utifrån filtillägget.

Dock skulle Polkens förslag ändå kunna öppna den, OM det nu ÄR en Word-fil, egentligen?

Hur ser den första raden ut om du öppnar filen med Anteckningar/Notepad?

Bry dig inte om att resten ser obegriplig ut

Det stämmer att mitt angivna filtillägg var fel, de två sista bokstäverna var omkastade.

Jag finner varken Notepad eller Anteckningar.

När jag klickade på bifogad fil meddelades : The doc/file isn't available.

 

Ytterligare en fråga: Är det vanligt att frågeställare i 75-årsåldern kan så lite som jag. Det som ni talar om här har jag varken hört om eller sett? Ni tycks ha enorma kunskaper om alla "knapptryckarapparater".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om man klickar på en bifogad fil i Eforum utan att vara inloggad här så händer ingenting. Man måste vara inloggad för att filen ska vara available, tillgänglig. Kanske ditt släktprogram, där du försöker lägga in docx-filen fungerar på samma sätt, dvs att du först måste logga in i det programmet.

 

Längst ner på ditt skrivbord har du Aktivitetsfältet. Där hittar du en vit Windowsflagga. Det är start. Bredvid den har du en sökruta eller ett förstoringsglas. När jag vill hitta något klickar jag på detta förstoringsglas och skriver t ex Anteckningar i det.

1235597740_AnteckningarSk.png.d64c2e4fcd95b9084f73e5fe7a5ad731.png

Då får jag upp appen Anteckningar eller Notepad, som den heter på engelska.

 

När det gäller din sista fråga så är det sant att du verkar okunnig om mycket men det beror väl på att du inte har använt samma saker som t ex jag jämt använder. Håller man på mycket med något blir man bra på det. Det är nog ingen åldersfråga.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...