Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ dist.


Rikard Nilsson

Rekommendera Poster

Rikard Nilsson

Detta är även postat på linux.nu så om nån skulle gnälla om det, bortse från nån av formen =)

 

Hej alla...

 

Så här ligger läget till, jag har fått ytterligare en gammal server, och tänkte följdaktligen slänga in suse7.2 (som jag kör på min andra server), men ag har ont om plats på system-disken, och ville ta bort massa onödiga saker, men yast klagar på dependencies mm, och jag vet av erfarenhet att det inte brukar funka så bra utan alla dep's.

 

Så min fråga är:

Liten smidig dist, lättobbad och configurerbar (ag vill kunna ta kontroll över systemet om ag vill); jag har följande hårdvara och krav:

 

Server1:

P166MMX

64MB Ram

HD: 1.6GB + 8.4GB + 2.4GB (IDE)

CD: IDE

3c905CTXM 10/100mbit

 

Server2:

P100

128MB Ram

HD: 1.2GB + 1GB (IDE) + 9.1GB (SCSI)

CD: 4 SCSI

3c905CTXM 10/100mbit

--------------------

Följande Tänster är tänkt skall köras:

Server1:

FTP, IRC, SAMBA, NNTP, Apache, MySQL, PHP, VPN (FreeSwan), NFS, Intern Secondary DNS

 

Server2:

NFS, Intern Primary DNS, Apache, MySQL, PHP

(Lastbalansering på Apache & MySQL), SAMBA, Intern Programdistribution via Samba shares.

Server2 kommer oxå vara "storage" då fler SCSI-diskar kommer addas allteftersom. Detta Storage kommer mountas in via NFS till Server1.

 

KRAV: Samba/Apache/Mysql/PHP/FreeSwan/NFS

Liten smidig dist, gärna "intelligent" = lätt att uppdatera mm.

Det skall gå och installera via FTP.

Gärna någon linux-dist (är mest hemma i linux är tex bsd mfl.)

 

Suse kör jag idag. Redhat gillar jag inte.

 

Ingen av servrarna kommer att ha någon kontakt med internet direkt (Hårdvaru-router och brandvägg fixar internet delning).

 

Nu blev det mycket kände jag...

 

#Tillägg#

Det -gör- inget om man kan "spara" installations-configen på floppy eller liknande och använda samma installations-config till fler servrar, för att skapa en identisk server-pool...

 

Den funktionen gillar jag starkt hos

 

Tackar på förhand.

//R.

 

[inlägget ändrat 2001-10-20 23:43:35 av Rikard Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Larsson1

Debian går iaf att få hyfsat litet och dess apt-get(för uppdatering) saknar motsvarighet i linuxvärlden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Larsson1

Hmm, man kan alltså inte redigerar sina inlägg??

 

Jag antar att du med "spara config" menar nåt i stil med kickstart?

Det går att göra något liknande på Debian, dock krävs det lite mer handpåläggning vid installationen än med kickstart.

Är det bara ett fåtal servrar som skall vara lika så går det bra, är det 40 blir det genast värre... =)

 

 

/r Ang redigera sina inlägg så kan man ju iofs klicka på "Redigera". Måste ha druckit träsprit till lunch...

[inlägget ändrat 2001-10-21 13:27:52 av Adam Larsson1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

I suse finns följande;

Efter man fixat partitioner mm, så väljer man vilken typ av installation (DMZ, minimum, grafisk, nät-orienterad installation mm) samt så kan man ändra och lägga till/ta bort komponenter var för sig, sedan så kan man "spara" denna sin "egen" installation med alla paket mm som man valt, det var detta som jag menade med spara config.

 

Detta system kommer att köras i min hemma miljö ett par månader framöver, men beroende på hur resultaten faller ut, att tas in som ett komplement till vår novell-del på företaget.

 

Då inte enbart internt, utan som komplement för övervakning och vissa tjänster hos våra kunder.

 

Därför är det en tung bit om man kan "klona" in redan installerad server, för att bla skapa ytterligare lastbalansering och redunans i nätverket.

 

Tanken är att dessa skall integreras i 2K & Novell miljö,naturligtvis beroende på vilka tjänster som man köra.

 

Sedan är det en fördel om man kan; "Göra en master-config" av en server, och sedan sälja samma system flera gånger, och på så sett ha samma typ av miljö hos alla kunder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...