Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pelle Penna

Konvertera film

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Nyligen så gifte sig en bekant och detta sändes live via facebook. Jag spelade in filmen via Vocoscreen och så långt var allting väl, men jag ville konvertera filmen till mp4 för att kunna spela upp den på andra enheter. Där blev det strul.,

Provade Windows10 inbyggda redigerare och det blev en mp4 men utan ljud. 

Testade även att konvertera via en onlinekonvertering och det gick, men då kom nästa problem. Den som filmade höll hela tiden kameran på högkant.

Laddade in filmen i mitt Magix och allt såg lovande ut och fick i datorn en liggande rättvänd och  i rätt format bildmässigt, men när jag slutligen var nöjd och exporterade filmen så blev den likt förbaskat i stående format.

Har något ett tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

De senaste gångerna jag har behövt konvertera film så har jag använt FFMPEG, men det kan vara väldigt komplicerat, man måste läsa på noga. Men om du känner dig lite modig så kolla på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna
1 timme sedan, skrev .M:

De senaste gångerna jag har behövt konvertera film så har jag använt FFMPEG, men det kan vara väldigt komplicerat, man måste läsa på noga. Men om du känner dig lite modig så kolla på det.

Ska kolla. Tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mållgan
Postad (redigerade)

Freemake Video Converter

Redigerad av Mållgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mållgan

Jag använder sedan många år tillbaka MAGIX Movie Edit Pro för videoredigering och där har jag flera gånger använt effekten Rotera med lyckat resultat (Redigera-Rotera/Spegla, där det högra hjulet av de de tre hjulen kan dras runt så att bilden roterar till valfritt läge).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Rotera lyckades jag med, men under redigeringen så ställde jag in så att bilden skulle sträckas ut och allt såg bra ut, men vid exporten så blev filmen på högkant i högra kanten trots att jag lagt in text och allt såg bra ut i MAGIX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mållgan

Programmet kanske inte gillar att du "sträcker ut" bilden efter att den har roterats.

Jag har inte bara en gång uppmanat vår dotter att hon inte ska hålla Iphonen upprätt när hon filmar utan att vrida den åt vänster liggande. Annars blir det inte 16:9-format och när jag roterar hennes filmer nu i Magix så blir resultatet en film med svarta kolumner till vänster och höger. Det verkar som om vissa ungdomar tycker att det ser häftigt ut att hålla kameran "stående". Det kanske också blir lättare att hantera kameran med bara en hand. Men som i många andra sammanhang, det är resultatet som räknas, inte elegansen under produktionsprocessen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...