Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär dator stendöd


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Utmärkt tips, Mikael63!

Att jag inte tänkte på det själv!

 

Se bara till att inte lämna fingeravtryck på glaset på lampan. Fettfläckar tenderar till att ”koka” och kan riskera att spräcka glaset.

 

När vi ändå är inte på O.T. och användning av lampa vid felsökning kan jag lämna ett annat tips.

 

För den som håller på att reparera ljudapparater och i synnerhet slutsteg, kan en 40W-lampa rädda komponenter om man missat att byta alla defekta sådana.

 

Med en 40W-lampa i serie mellan nätuttaget och nätanslutningen fungerar den som en strömbegränsare. Lyser lampan kraftigt kan det indikera att det fortfarande finns defekta komponenter i ljudapparaten. Den går dessutom att testa ändå.

 

Utan denna lampa riskerar man att alla nybytta komponenter brinner och måste bytas på nytt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev X-Men:

Med en 40W-lampa i serie mellan nätuttaget och nätanslutningen fungerar den som en strömbegränsare.

Än mer OT då - jag hade *) ett nätaggregat typ

 HW1200R30A.jpg

under passagerarstolen min första bil. Det här var innan laddare av typ Ctek fanns för vanliga dödliga och jag ville inte använda en vanlig batteriladdare typ en som man köpte på Shell och som skulle koka ur batteriet. För att undvika att aggregatets säkring löste OM jag skulle starta bilen med laddaren ansluten till nätet kopplade jag en H7 i serie med utgången, inuti kapslingen.

Spänningsfallet över lampan var försumbar när det gällde (underhålls)laddning men vid för högt strömuttag, som när startmotorn drar så lyste lampan en kort stund tills generatorn började att ladda.

 

 

*) Finns kvar nånstans, med lampan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har nätaggregatet hoppat igång igen! Jag vet mig inte ha gjort något speciellt för att detta ska hända. Nu kommer det mystiska : När jag mäter med oscilloskop på 5VSB så visar den 5V snyggt och prydligt i testmode men om jag pluggar i kontakten på moderkortet så fungerar den inte längre, den försöker starta men går bara upp till några volt, sedan stänger den av och försöker igen osv. Detta borde ju tyda på att det är något fel på moderkortet fast jag har plockat bort allting utom cpu:n. Jag vet inte vad 5VSB ska driva på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla hur kondensatorerna ser ut i nätaggregatet och på moderkortet?

De ser ut som små torn och ska vara platta i ändarna och inget får ha läckt ut. Fel på kondensatorer är en vanlig orsak till problem med att starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga misstänkta kondingar. Jag provade med att belasta 5VSB i testmode med 100mA, det gick bra men jag har ingen aning om hur mycket moderkortet behöver från 5VSB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev tomashag:

Inga misstänkta kondingar. Jag provade med att belasta 5VSB i testmode med 100mA, det gick bra men jag har ingen aning om hur mycket moderkortet behöver från 5VSB.

+5VSB är spänningen moderkortet behöver för att finnas i Standby-läget.

Det krävs inte mycket ström för detta läge.

 

Har du testat Mikael63s tips med att använda lampor som belastning av nätaggregatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga lampor tillgängliga. Jag provade, kanske lite våghalsigt, att lägga in en extern 5V till 5VSB på moderkortet, ingången drog 250 mA. Kan det vara normalt? Jag provade sedan att belasta nätaggregatets 5VSB med 20 ohm,dvs 250 mA, inga problem. Jag har också nu provat att belasta 12V:en med 1 ohm, lite snabbt alltså, inga problem.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att belasta +5VSB är egentligen ingen ide då effektförbrukningen är så låg. 250mA kan mycket väl vara rimligt då Standbyläge inte förbrukar mycket energi.

En belastning av nätaggregatet på endast 12W innebär inte någon stor belastning. Om du skall testa om nätaggregatet är okej eller ej måste du belasta det hårdare. Minst 50W men helst mer än så, bortåt 100W bör det belastas med och då inte enbart +12V.

+3,3V och +5V bör inkluderas. +3,3V är spänningen som används för CPU. Den går till moderkortets spänningsregulatorer och konverteras till den spänning som den aktuella CPUn kräver. 
 

Skulle CPUn vara defekt är det +3,3V som belastas. Är moderkortets spänningsregulatorer till CPUn defekta är det +3,3V som belastas.

+5V används till flertalet kretsar på moderkortet, liksom USB och delvis HDD/SSD.

+12V används till bl.a. grafikkort, PCI/PCIe/AGP-bussar, fläktar och delvis HDD/SSD.
 

För att utröna om det är PSU, CPU eller moderkort som är defekt krävs att du utför testerna annorlunda.

PSU (nätagget) måste belastas hårdare än 12W. 
 

Att lägga 5V på VSB-anslutningen på moderkortet är inte en bra test om moderkortet är ok eller PSUn är ok. 
 

Enklast är att prova ett annat nätaggregat på moderkort med CPU. Fungerar det kan du utesluta fel på moderkort och CPU.

Alternativt ansluter du ditt befintliga nätaggregat till ett annat moderkort med CPU för att se om PSUn klarar det, eller att du ser till att belasta +3,3V, +5V (inte +5VSB) och +12V så du drar minst 50W, helst boråt 100W för att säkerställa att PSU är okej eller ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du övervägt att köpa nytt?

Det krävs inte någon dyr processor för att matcha prestandan i din 10 år gamla processor (om jag inte läst fel i i tråden har du nämnt att datorn är 10 år gamma), liksom minne och moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag belastade ju faktiskt 12V:en med 144W utan problem och tidigare 5V:en med 25W, dock inte samtidigt. 3.3V:en har jag inte belastat ännu. Med tanke på att 5VSB:en försöker dra igång utan att lyckas så kanske det beror på att någon av utspänningarna från nätaggregatet mer eller mindre är kortsluten. Troligen går väl inte 5VSB:en igång heller då: Jag ska kolla imorgon med oscilloscopet  om jag kan se någon rörelse på någon av spänningarna. Jag har bara använt en DVM tidigare och där har jag inte sett något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev tomashag:

Nu har nätaggregatet hoppat igång igen!

Ja, det är väl ett "klassiskt" symptom på att nätaggeregatet håller på att ge upp helt. Funkar bra ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har skrivit att du kopplat 1 Ohm på +12V "lite snabbt".

Frågan är hur snabbt och vad du kopplat till +12V.

 

Är det ett motstånd på 1 Ohm du använt måste det klara minst 144W (bäst är det om det klarar mer) och sådana motstånd är stora. Är de inte stora är de gjorda för att monteras på en kylfläns, rejäl sådan. 144W skall ledas bort och det kräver sin kylfläns!

 

5VSB kan mycket väl vara igång även om nätaggregatet inte ger ut spänning på de andra utgångarna.

Är nätaggregatet okej medan modekort eller processor är defekt, kommer strömbegränsarna i nätaggregatet att strypa det för att förhindra att det brinner. 

Är nätaggregatet defekt beträffande +12V, +5V eller +3,3V kan +5VSB ändå fungera. Allt beroende på hur konstruktionen av nätaggregatet är gjort.

 

Det normala är att det sitter en återkoppling (optokopplare) mellan den primära och sekundära delen i nätaggregatets switchdel som ser till att strypa utspänningarna om något är fel i nätaggregatet.

 

Felet du har, att nätaggregatet ibland går igång, kan också bero på att någon lödning har släppt. 

Mikael63 poängterar att symptomen mycket väl kan indikera att nätaggregatet håller på att ge upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu har jag gett upp! Felet ligger antingen i nätaggregatet eller på moderkortet och om jag då köper ett nytt nätaggregat så ligger enligt lagen om alltings jäkelskap felet på moderkortet. Som tur var så överförde jag allting till en laptop innan krånglet började. Det visade sig att den hade både mera RAM och större SSD än den stationära så nu kör jag den med externt tangentbord och extern skärm. Den gamla stationära får gå till soptippen med ett tack för lång och trogen tjänst ?

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stilla min nyfikenhet skulle du kunna upplysa mig om följande, gällande din gamla stationära dator?

 

1. CPU: fabrikat och modell?

2. Moderkort: fabrikat och modell?

3. Hur mycket minne var installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, X-Men, datorn har redan gått hädan. Det enda jag kommer i håg i huvudet är att det var en Intel-CPU, moderkortet var ett GigaByte GA-EP45-UD3LR och den hade 4 GByte minne (som jag plockade ur den innan den försvann).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara kolla vad det skulle kosta dig att byta ut moderkort, CPU, minne, låda och PSU för att bibehålla samma eller få bättre prestanda än det du nu slängt. En snabb titt visar att kostnaden skulle bli riktigt låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-24 09:46, skrev tomashag:

Nu har jag gett upp! Felet ligger antingen i nätaggregatet eller på moderkortet och om jag då köper ett nytt nätaggregat så ligger enligt lagen om alltings jäkelskap felet på moderkortet.

Nu när jag har läst igenom tråden kan jag se att du inte har brytt dig om mitt inlägg om minnesplatser. Är det så att en minnesplats är sönder och det sitter ett minne i den platsen, startar inte datorn. Utan ett minne i en trasig minnesplats kan datorn starta. Nu är det ju försent att testa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev tomashag:

Jodå, jag plockade ut allting utom processorn.

På så sätt kan du inte testa om det är fel på en minnesplats. Utan minnen kan inte en dator starta. Minst en plats måste vara använd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...