Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär dator stendöd


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Absolut inget livstecken när jag trycker på startknappen så det bör väl vara nätaggregatet. Brukar det sitta en säkring inne i nätaggregatet? Om inte så behöver jag väl byta det, det är säkert minst 10 år. Om jag inte får tag på samma, är det så att fästskruvarnas läge är standardiserat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde ju kunna se om fläkten i nätagget snurrar, eller höra fläkten, snurrar inte fläkten, kan man misstänka nätaggregatet.

Men kolla också så elnätkabeln sitter som den ska, att inte av/på knappen hamnat i fel läge, låter knäppt kanske, men kan ju hända.

Brukar sällan sitta åtkomliga säkringar på ett nätaggregat, på riktigt gamla kan det göra det, men tvivlar på att du har ett sådant gammalt?

Men är ditt nätaggregat runt 10 år gammalt, kan det ju löna sig att investera i ett nytt fräscht.

Fastsättningen av ett nytt standard aggregat brukar vara samma, men man kan råka ut för att något av skruvhålen inte sitter exakt framför hålen i ett äldre chassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat isär nätaggregatet och hittade minsann en säkring men icke, den var hel☹️. Jag har också kollat startknappen, den fungerade och mätt från nätkontakten in på nätaggregatet, också ok. Det verkar som om jag måste köpa ett nytt men då gäller det att jag får ett med alla sladdar ut. Det har en 2x12-polig molexkontakt samt en oherrans massa matningskablar. Man får väl hoppas arr det är standard på sådant. Mitt nätaggregat sitter på fronten och har en kabel ut till baksidan där kontakten sitter. Jag har för mig att de flesta aggregat sitter på baksidan och har då en integrerad nätkontakt. Stämmer det?

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl nästa steg, ska du ha ett med samma wattstyrka som du nu har, eller uppdatera något steg?

Idag är det populärt att ha ett modulstyrt, alltså att du köper en modell med lösa kabelstammar, du använder alltså bara exakt dom kablar du behöver, då slipper du ha lösa sladdar du aldrig kommer att använda, du får lite mer utrymme, och det blir mer lätthanterligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev tomashag:

Jag har för mig att de flesta aggregat sitter på baksidan och har då en integrerad nätkontakt.

Det har varit så på alla de datorer som vi har haft i familjen.

 

46 minuter sedan, skrev tomashag:

Mitt nätaggregat sitter på fronten och har en kabel ut till baksidan där kontakten sitter.

Ser det ut att vara typ en standardiserad kabel med vanliga kontakter?

I så fall kan ju kabeln gå att återanvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, kablaget är inlött på kortet i nätaggregatet. Det är nog lite special vad jag har, jag köpte en tom datorlåda, Artic Cooling hette den fast den innehöll ett nätaggregat men inget övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev tomashag:

Absolut inget livstecken när jag trycker på startknappen så det bör väl vara nätaggregatet.

Det är inte säkert. En död minnesplats ger samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det visar sig att det är nätaggregatet som är defekt krävs det att du bygger om i lådan för att kunna installera ett nätaggregat i standardformatet. Detta om du inte kan få tag i ett originalaggregat då det är specialkonstruerat för Artics låda.

 

Alternativet är att du köper ny låda också, om det visar sig att det är nätaggregatet som är defekt.


Jag har en speciell testutrustning för nätaggregat som jag använder när jag felsöker en dator. Det finns också ett sätt att testa nätaggregatet utan en sådan testutrustning men ibland vill nätaggregatet ändå inte starta p.g.a. att det inte belastas. Men du skulle ändå utföra testet då den är enkel att utföra.

 

Istället för att jag förklarar momenten har jag hittat en sida, på engelska, som beskriver hur du utför detta steg för steg. Du får länken nedan.

 

https://www.wikihow.com/Check-a-Power-Supply
 

Testa nätaggregatet på det sätt som beskrivs så får du en föraning om det kan vara nätaggregatet eller ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört agget löst med den bygling på den 24-poliga kontakten som anges i den länk du skickade och minsann, agget gick igång och med lite uppmuntran från en hårtork så startade fläkten! Nu ska jag montera tillbaka agget och koppla in en kontakt i taget så får vi se vad som händer. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är aggregatet tillbaka i lådan, inget annat än den 24-poliga kontakten inkopplad och så trycker jag på knappen på fronten - stendöd! Jag kollade ju knappen tidigare, ända in till där den är inpluggad i moderkortet. Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev tomashag:

Nu är aggregatet tillbaka i lådan, inget annat än den 24-poliga kontakten inkopplad och så trycker jag på knappen på fronten - stendöd! Jag kollade ju knappen tidigare, ända in till där den är inpluggad i moderkortet. Vad gör jag nu?

Eftersom nätagget är 10 år så skulle jag ändå inte utesluta det som felkälla trots att det startade vid test. Du borde få någon reaktion inne i burken om nätagget funkar som det ska. Jag tror inte det ger tillräckligt mycket ström som behövs för att få datorn att starta. Men det är en ren gissning från min sida. 

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pluggade ur kontakten ur moderkortet, satte in byglingen igen och belastade 5V:en med 1 ohm, dvs 5A. Inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in nätaggregatet till moderkortet igen
Plocka bort alla minnesmoduler, grafikkort och andra instickskort så bara moderkort och processor är kvar.

 

Testa om nätaggregatet startar när enbart moderkort och processor är anslutet. Om lådan eller moderkortet har en ”buzzer” (liten högtalare som ger ifrån sig pipljud) kommer du att höra ett flertal pip om moderkort och processor är ok, liksom nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev tomashag:

Jag pluggade ur kontakten ur moderkortet, satte in byglingen igen och belastade 5V:en med 1 ohm, dvs 5A. Inga problem.

Det är inte säkert att det är 5V som är problem med. Det kan även vara 12V som 3,3V.

 

Testa ändå det jag skrev i förra inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är bortkopplat, ingen skillnad. Jag har ingen buzzer men mäter spänningen på 5V:en.

Byglingen man gör när man kör separat, är det detsamma som knappen på fronten? Var hittar man 3.3V:en?

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu la nätaggregatet av även när jag kör i testmode. Suck! Jag hann mäta 3.3V och den var ok tills rubbet la av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byglingen du gör med kontakten på nätaggregatet är inte samma som när du trycker på strömbrytaren.

Byglingen är en avkännare, ”Sense”, som nätaggregatet behöver för att detektera att det är anslutet och kan belastas.

 

Om ”Sense” inte detekteras på korrekt sätt startar inte nätaggregatet.

Den här sidan visar var de olika anslutningarna finns.

 

https://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

 

Skall du testa nätaggregatet utan att det är inkopplat till moderkortet måste byglingen för ”Sense” vara med.

 

Belasta sedan +12V med ett motstånd (koppla t.ex. in ett par diskar istället på de sedvanliga anslutningarna) på t.ex. 12 Ohm (vilket ger en belastning på 12W) och se om nätaggregatet fortfarande startar. 
 

Om nätaggregatet är defekt kan det vara så att en belastning på 12W är för liten för att det skall krokna. Du kan behöva belasta flera anslutningar med motstånd eller belasta en anslutning med ett motstånd på 1 Ohm. Tänk bara på att effekten i motståndet blir högt om du använder 1 Ohm och motståndet måste klara 144 W. Det innebär ett mycket fysiskt stort motstånd med en kraftig kylfläns. 
 

Här kan du se hur sådana ser ut.

 

https://www.banggood.com/100W-Watt-Power-Metal-Shell-Case-Wirewound-Resistor-p-89494.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev tomashag:

Nu la nätaggregatet av även när jag kör i testmode. Suck! Jag hann mäta 3.3V och den var ok tills rubbet la av.

Det finns indikationer på att nätaggregatet gett sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortbildade mig lite på den där utmärkta länken du skickade och såg att det fanns en 5V som alltid var på så fort nätkabeln var i och jodå, den fanns där även nu när de andra spänningarna lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 5-voltsspänningen du alltid har aktiv är den som försörjer moderkortet i Standby-läget.

Moderkortet måste alltid ha en matningsspänning när datorn försätts i Standby. Annars går det inte att ”väcka” den igen genom att trycka på ”strömbrytaren” på framsidan. 
 

Kan du inte få tag i originalnätaggregat måste du bygga om lådan eller köpa en ny låda som har plats för ett ATX-normerat nätaggregat.

Ny låda innebär att du måste flytta allt från den gamla lådan till den nya. Du behöver inte plocka loss CPUn från moderkortet, liksom minnen om de är tillbaka igen på moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Om nätaggregatet är defekt kan det vara så att en belastning på 12W är för liten för att det skall krokna. Du kan behöva belasta flera anslutningar med motstånd eller belasta en anslutning med ett motstånd på 1 Ohm. Tänk bara på att effekten i motståndet blir högt om du använder 1 Ohm och motståndet måste klara 144 W. Det innebär ett mycket fysiskt stort motstånd med en kraftig kylfläns. 
 

Här kan du se hur sådana ser ut.

Kanske blir OT nu när det konstaterats felaktigt nätaggregat men ett bra motstånd som så att säga är designat för att tåla att bli varm är en H4- eller H7-lampa á 55 W

Relativt billig i inköp och går att ansluta via flatstiftshylsor.

Tänk på att även om lampan i sig tål värme, och snabbt blir väldigt het, så behöver underlaget också kunna tåla värmen.

Dock behöver man ju inte låta lampan lysa särskilt lång stund för att bekräfta att nätaggregatet orkade med lasten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...