Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppningsproblem med Photoshop


brra1
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

När jag skall öppna en bild från Bridge i Photoshop funkar det inte. Nedanstående ruta kommer upp och det finns inget alternativ för PS även om jag scrollar ner, däremot kan jag öppna bilden i CameraRaw.

Bridge v.11.0.1.109 PS v.22.2.0

 
 
bild.png.7ad753b216fa8e7c34cc7d09eb043f7d.png
ppna bilderna jag har i Bridge v.11.0.1.109 i Photoshop v.2022.2 funkar det ej i stället får jag upp den här rutan. I den finns inte alternativet PS däremot kan jag öppna i Camera Raw.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst detta? https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.htm som avslutas med

What you learned: To save an image
•  Choose File > Save or File > Save As.
•  Saving in Photoshop format (.psd) will retain layers, type, and other editable Photoshop properties. It’s best to save your image in PSD format while you’re still working on it.
•  Saving in JPEG (.jpg) or PNG (.png) format will save as a standard image file that can be shared, opened by other programs, and posted online. When you’re finished editing, save a copy in one of these formats too. .jpg-kopian bör kunna öppnas i Foton.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget problem att spara i PS, problemet är efter att jag laddat ner en bild från minneskortet till Bridge och sedan skall öppna det i PS så fungerar transfern från Bridge till PS inte som den gjort i många år. När jag väljer en bild i Bridge så kommer den förtretliga rutan "Hur vill du öppna den här jpg-filen?" Då kommer en mängd förslag typ: Acrobat Reader, LiberOffice Draw, Microsoft Office Picture Manager etc, etc men inte Photoshop även om scrollar ner irutan. Det känns som det inte finns någon relation mellan Bridge och Photoshop då det trots allt är PS som är det naturliga valet. Jag kan öppna det i Camera Raw fvb till PS men ej direkt Bridge - PS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan alltså öppna RAW-filer med PS direkt från roten men jpg måste jag gå via Bridge och det är problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev brra1:

När jag väljer en bild i Bridge så kommer den förtretliga rutan "Hur vill du öppna den här jpg-filen?" Då kommer en mängd förslag typ: Acrobat Reader, LiberOffice Draw, Microsoft Office Picture Manager etc, etc men inte Photoshop även om scrollar ner irutan.

Har du kollat vilka program som är inställda som standardprogram för .jpg?

Inställningar - Appar

Standardappar - Ange standardappar

Klicka på Photoshop och sen på knappen Hantera.

Leta reda på .jpg och klicka på programnamnet bredvid.

Välj Photoshop i listan.

 

Om Photoshop inte finns där är det nog något som har med någon inställning i Photoshop att göra.

 

Du kan då även pröva med

Inställningar - Appar

Appar och funktioner

Klicka på Photoshop och sen på Ändra.

Se om det finns något val om reparation eller ominstallation etc.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen hittills. Jag har fått igång funktionen delvis. PS 2021 finns inte med i applistan, endast PS 2020 och i standardappar finns PS överhuvudtaget med. Jag måste gå in på PRODUKTIVITET i Startpanelen och välja PS 2021 manuellt, trycker jag på en bild i Bridge så öppnas automatiskt PS 2020. Jag har kollat på inställningar i PS men hittar inget sätt att få PS 2021 in i applistan.

Redigerad av brra1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev brra1:

Tackar för hjälpen hittills. Jag har fått igång funktionen delvis. PS 2021 finns inte med i applistan, endast PS 2020 och i standardappar finns PS överhuvudtaget med. Jag måste gå in på PRODUKTIVITET i Startpanelen och välja PS 2021 manuellt, trycker jag på en bild i Bridge så öppnas automatiskt PS 2020. Jag har kollat på inställningar i PS men hittar inget sätt att få PS 2021 in i applistan.

Hur använder du Photoshop, du nämner både 2020 och 2021, har du bägge som köp-program eller prenumererar du på PS?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prenumererar. När jag uppdaterade till 2021 låg 2020 kvar som prio 1. När jag manuellt avinstallerade 2020 började problemen med Bridge.

 

Redigerad av brra1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det enklaste i sådana fall brukar vara att avinstallera båda och sen installera det senaste.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev brra1:

Prenumererar. När jag uppdaterade till 2021 låg 2020 kvar som prio 1. När jag manuellt avinstallerade 2020 började problemen med Bridge.

 

Var nog lite snabb där, PS från 2020 finns bara som prenumeraton, men där tror jag att du har problemet, du ska bara ha det senaste som du får när du hämtar/installerar via prenumeration.

Sedan får du automatiskt rätt uppdateringar via "Adobe Creative Cloud", som du bör ha installerad.

 

Troligen blev Bridge felsynkad när du tog bort 2020.

Har inte Bridge själv, men testa att även avinstallera PS 2021, och därefter installera om 2021 igen. Precis som Cecilia är inne på.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lyser solen igen! Stort tack till alla involverade i problemet. Efter avinstallering av bägge + ominstallering av det nyaste funkar allt som förr.

It's always nice to deal with professionals.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...