Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router bromsar upstream


Stefan K
 Share

Go to solution Solved by Turbopump.,

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har fiber 100/100. Hade fram till för drygt ett år sedan 100/10.

När jag kopplar datorn med kabel direkt till fiberkonverteraren får jag korrekt hastighet men när jag kopplar via router endera med kabel eller wifi får jag aldrig mer än 10 upp. Har ni några idéer vad som krånglar eller hur jag ska bära mig åt för att hitta felet?

 

Kör med Linksys WHW0303 Velop. Måste väl klara mer än 10 upp?

https://www.proshop.se/Homeplug/Linksys-WHW0303-Velop-Whole-Home-Mesh-Wi-Fi-System-pack-of-3-AC2200-Homeplug/2577667

 

Mvh

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem för några år sedan. Jag hade av någon anledning tagit bort

kabeln mellan routern och den stationära datorn. När jag sedan kopplade tillbaka kabeln

så fick jag bara ca halv hastighet (kommer inte ihåg om det var upp eller ned). Provade med

en andra kabel med samma resultat, provade med en tredje kabel och allt fungerade som

det skulle. Började laborera med kablarna och det visade sig att om man bytte ända på

kablarna så fungerade det, dvs om jag kopplade ändan som satt i datorn till routern och

vise versa så fungerade dom båda kablarna som dom skulle. Prova med det och skriv hur

det fungerar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-18 23:10, skrev Stefan K:

Måste väl klara mer än 10 upp?

Ska klara 1000 Mbit/s enligt specifikationen på sidan du länkar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat nedan:

* Medföljande Linksyskabeln som jag kört med hittills testade jag att vända på > ingen skillnad.

* Två kablar som ger 100/100 (nästan) när de används mellan konverterare och dator, använde jag mellan konverterare-Linksys-dator > ingen skillnad, fortfarande bara 100/10. Har testat att vända på kablarna och bytt position.

* Brutit strömmen för konverteraren > ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon annan router att pröva med?

 

Hur blir det om du kör trådlöst?

 

Dags för Proshop/Linksys-supporten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har läst lite på andra forum om problemet. Flera har löst det genom att stänga av någon inställning i routern som kallas

"device prioritization". Kanske kan översättas med enhetsprioritering.

 

Solved: Re: Linksys Velop - slow upload speeds - Virgin Media Community - 4002459

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Har läst lite på andra forum om problemet. Flera har löst det genom att stänga av någon inställning i routern som kallas

"device prioritization". Kanske kan översättas med enhetsprioritering.

 

Solved: Re: Linksys Velop - slow upload speeds - Virgin Media Community - 4002459

 

Det löste problemet! ?

Tack för hjälpen och trevlig kväll allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...