Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Telias play-app enorm dataslukare

Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Automan,

Recommended Posts

När jag kollar på program via Telias play-app noterar jag att den drar enorma mängder data jämfört med andra streamingappar. Att titta på ett program i 20 minuter drar hela 600Mb data! Jämfört med t.ex. amazon prime som drar runt 300Mb för en hel långfilm på 1,5timme, vilket i Teliaappen då blir runt 3Gb data som går åt!
Ingen kvalitétsskillnad på bilden finns att finna som skulle motivera det, t.ex. att det skulle vara 4K  (vilket appen inte ens erbjuder) Det gör ju att den mobildata (jag har 30Gb/månad) man har äts upp blixtsnabbt om man använder Telias app. Det har jag kontrollerat genom telias egen app som visar hur mycket mobildata man har kvar, genom att notera hur mycket jag har kvar före och efter att ha tittat på ett program/film. Jag kan inte begripa vad som skulle motivera detta slöseri, förutom att de vill att man ska ta deras ruskigt dyra dataabonnemang med "fri surf".
Antingen det eller så kanske det är mindre duktigare kodare som totalt misslyckats, eller inte förstår, komprimeringsteknik.

När jag påtalat problemet för telia på deras sociala medier tycks de inte förstå vad problemet är. Har någon annan märkt detta?

Edited by Hakinger

Telia ger dig fri surf om du har fler än 2 tjänster från dem. Vet dock inte om TV räknas som en sån tjänst. Logga in i Teliaappen under Förmåner längst ner. Jag har t ex både bredband och mobiltelefoni och har därmed fått fri surf.

Jag har telefon, fiber och Telia digital TV, typ allt de har att erbjuda. Men jag fick bara futtiga 30Gb per månad i extra mobilsurf som förmån för att jag samlar allt hos dem :/

En annan lustig grej med Telia är deras kontantkort. Jag fyllde på den med 100kr före årskiftet för att ha som reserv i en gammal mobil. Den har jag inte använt alls sen dess. Telefonen är inte ens påslagen, men sakta men säkert så försvinner summan på kontantkortet. I dagsläget finns det bara 52kr kvar av hundringen.

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Men, om du har fiber - varför använder du då mobildata?

Telia drar någon slags registreringsavgift varje månad. 

Jag kollar på film på mobilen när jag jobbar.  Jag har ett jourjobb så det blir perioder med ibland mycket dötid :)
Dras det nån registreringsavgift på kontantkort? Det visste jag inte, låter ju hur tokigt som helst. Har alla operatörer det?

5 timmar sedan, skrev Hakinger:

Dras det nån registreringsavgift på kontantkort? Det visste jag inte, låter ju hur tokigt som helst. Har alla operatörer det?

Jag har Telenor och har då inte märkt något sånt utan pengarna verkar räcka så länge som är rimligt med tanke på hur jag använder den mobilen.

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

15 kr månadsavgift Basprislista kontantkort.

Är det en skälig avgift. Vad ska den täcka?

Ber om källan på det, tack!

Edited by Thirteen

Jag hittar inte nu och de gör väl om villkor mm då och då men när jag kollade på kontantkort (för ett larm) för..ja mer än ett år sedan bör det vara.. så togs det ut en avgift om kortet var registrerat men inte användes om jag minns rätt. Jag tror också att det var 25 kr och inte 15 kr.

Jag (kill)gissar att det finns en viss administrativ kostnad för registrerade kort. Om kortet används så, ja då gör det ju det och kostnaden för registreringen är då "gratis", en liten del av ex. samtalskostnaden läggs till denna registrering.

Om kortet inte används alls så kvarstår ändå kostnaden för registrering och den måste tas någonstans ifrån.

1 timme sedan, skrev Thirteen:

De vill väl få över kontantkortsanvändarna till Halebop i stället, där supporten är billigare i drift.

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag (kill)gissar att det finns en viss administrativ kostnad för registrerade kort. Om kortet används så, ja då gör det ju det och kostnaden för registreringen är då "gratis", en liten del av ex. samtalskostnaden läggs till denna registrering.

Om kortet inte används alls så kvarstår ändå kostnaden för registrering och den måste tas någonstans ifrån.

Jag registrerade mitt telia kontantkort för många år sedan. Detta efter en kampanj från Telia där de ville att folk skulle registera sina kontantkort. De lockade med  någonting som jag inte kommer ihåg nu, kanske mobildata eller extra samtalstid. Men det pratades inget om några avgifter. Enda begränsningen som fanns var att man var tvungen att ladda kortet minst en gång per år. Men det kanske införts avgift efter det. Hursomhelst så kommer jag att göra mig av med det illa kvickt och skaffa kontantkort hos nån leverantör som inte straffar kunder.

ChristerE
22 timmar sedan, skrev Hakinger:

En annan lustig grej med Telia är deras kontantkort. Jag fyllde på den med 100kr före årskiftet för att ha som reserv i en gammal mobil. Den har jag inte använt alls sen dess. Telefonen är inte ens påslagen, men sakta men säkert så försvinner summan på kontantkortet. I dagsläget finns det bara 52kr kvar av hundringen.

Då hade mobilen i alla fall använts minst en gång per år. Och var potten låg under något år tillbaka så förlorade du inte mobilnumret för att 15 kr dragits varje månad, om saldot sjunkit till under 15 kr. Se info längre ned i inlägget.

21 timmar sedan, skrev Mikael63:

Men, om du har fiber - varför använder du då mobildata?

Telia drar någon slags registreringsavgift varje månad. 

17 timmar sedan, skrev Hakinger:

Jag kollar på film på mobilen när jag jobbar.  Jag har ett jourjobb så det blir perioder med ibland mycket dötid :)

Finns inte tillgång till WiFi, för att slippa använda mobildata?
Om avgiften, se längre ned i inlägget.

8 timmar sedan, skrev Thirteen:

Se längre ned i inlägget (börjar känna mig lite tjatig ? ).

6 timmar sedan, skrev Thirteen:

Alltid intressant vad detta spännande företag tar sig för och hur man kommunicerar det.

Avser du andrahandsinformationen tidigare i tråden, vad annars? Jag fick i alla fall klara besked om införandet (vad man sen anser om avgiften är förstås en annan sak).

3 timmar sedan, skrev Hakinger:

Enda begränsningen som fanns var att man var tvungen att ladda kortet minst en gång per år. Men det kanske införts avgift efter det.

... straffar ...

För en reservmobil använder jag kontantkort från Telia. I slutet av augusti 2019 kom ett sms till mobilen med information om månadsavgiften på 15 kr, och den skulle börja tas ut från 1 oktober. Meddelandet innehöll också en länk till text med i stort sett samma formulering som i sms'et.

http://www.telia.se/kvall-helg

Sidan finns fortfarande tillgänglig och för frågan "Kan månadsavgiften efterdebiteras om jag inte har något saldo?" ges svaret "Nej, du kan aldrig bli efterdebiterad."

En fördel med Telias kontantkort har varit att det räckt med ett ringt samtal per år, eller ett skickat sms, för att behålla numret. Hos andra operatörer har det behövts påfyllning av någon 100-lapp per år. Används kontantkortet mest som reserv, eller för system med t ex skickade sms någon gång ibland, så växer potten om inte Telias kontantkort använts. Efter införandet av månadsavgiften behöver inte någon pott växa men det kommer förstås kosta mer än tidigare.

"straffar" - för vilket brott då? ?

• Solution
21 timmar sedan, skrev Mikael63:

15 kr månadsavgift Basprislista kontantkort.

Man behöver ladda sitt kontantkort var 30:e dag för att undvika denna avgift på 15 kr.

Telia.jpg.6639e5a7b1efe2d751e980b7c2d47f98.jpg

Efter 30 dagar övergår man till Basprislista och då kommer det dras 15 kr / mån. Om man fyller på sitt kontantkort innan det gått 30 dagar sedan senaste laddningen slipper man få Basprislistan och med det ingen avgift på 15 kr.

Anledningen till att Telia gjort detta är för att tjäna mer pengar. Tidigare räckte det med att fylla på kortet 1 gång / år för att hålla det aktivt, men nu har man en form av piska att få kunderna att fylla på var 30:e dag. Det går att byta till annan operatör, men beroende på var i landet man bor finns det i vissa fall inget alternativ till Telia som går att använda.