Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan någon förklara?

Sveos

Recommended Posts

Vad har en DNS för funktion egentligen? Som jag tidigare skrivit, har jag problem med BoNet för tillfället. De säger att det är DNS-problem, och erbjuder då ett alternativt DNS-nummer, som dock inte gör någon skillnad.

Om jag istället väljer helt andra DNS-nummer, i det här fallet gamla swipnet och worldonline DNS-nummer, som jag fått när jag använde v.90-modem, inbillar jag mig att det går lite stabilare, men det går fortfarande ruggigt långsamt. (IP-numret är detsamma, dock)

Det har dessutom hela tiden gått att SKICKA information lika fort som alltid.

Jag fattar ingenting...

En DNS översätter namn på Internet. Om du vill gå till www.idg.se så frågar din dator din DNS vad den har för IP-nummer och får då svaret 212.105.123.119. Sedan kopplar den upp sig mot datorn med detta IP-nummer.

Att det skulle gå bättre med en annan DNS är väl bara om den första är överbelastad eller så och borde inte påverka tiden att skicka information.

Stefan Eklinder

Johnny99!

Förbereder mig för att bli halshuggen =) men jag har för mig att en DNS-server är den som översätter eller möjliggör att du kan skriva www-adresser istället för att hålla på med långa IP-nummer till olika sidor.

Att skriva 80.69.224.33 till Passagen.se kan inte vara någon höjdare. Svårt att komma ihåg så många siffror om inget annat :)

/Stefan.E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...