Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trög dator


Beneke
 Share

Rekommendera Poster

Datorn har jag köpt hos Inrego dvs det är en begagnad kontorsdator

 

ca 15% diskutrymme är ledigt

4 Gb ram

64-bit system

Processor Intel (R) core i5-2400 CPU@3,10Ghz

 

Min dator är väldigt trög. Jag har kört mängder med rensningsprogram och stängt av alla funktioner som jag vet att jag inte behöver.

 

Acrobat reader tar ungefär 2 minuter att starta. Skärmen får en grå hinna och texten "not responding" går att läsa.

 

Har jag sett Youtubeklipp på kvällen och ska fortsätta på morgonen (datorn har varit påslagen hela natten och inga tangenter har rörts) så visas en blank skärm. Efter ca 2 minuter så kan man se konturer och efter ytterligare 2 minuter kan man se en stillbild sedan kommer ljudet ca 30sek senare och efter ytterligare 30 sek så börjar bilden att röra sig.

 

Ser jag på SVTplay och gör ett kortare stopp så hackar bild och ljud i ca 5 min innan allt visas normalt.

 

När programmen väl har startat så fungerar allt ok. Men varför är starten så seg?

 

Datorn har jag köpt hos Inrego dvs det är en begagnad kontorsdator

 

ca 15% diskutrymme är ledigt

4 Gb ram

64-bit system

Processor Intel (R) core i5-2400 CPU@3,10Ghz

Redigerad av Beneke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor hårddisk har du, och hur mycket ledigt utrymme har du på den, du bör ha ca. 10%

ledigt utrymme på hårddisken. Du skriver att har rensat datorn, har du kört rensning av

systemfiler, för att göra det högerklickar på din C-disk och väljer egenskaper, och sedan

väljer du diskrensning , därefter rensa systemfiler, på bockar du allt du vill rensa bort

speciellt alla som MB eller GB storlek på filerna

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Beneke:

När programmen väl har startat så fungerar allt ok. Men varför är starten så seg?

Ibland beror det på att hårddisken är dålig och Windows behöver läsa många gånger för att få fram rätt information. Se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt för rätt som det är kanske disken blir så dålig att Windows inte kan starta och att dina filer inte går att komma åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog berätta lite mer...

Om datorn, t.ex. vad har den för CPU, RAM, HDD?

 

Maxar CPU eller minne ut? Vilket/vilka program är det som drar mest?

Hur ser det ut när du kollar Resource Monitor (minns ej vad den heter i svenskt Windows) ?

Där kan du se belastning på CPU, RAM, disk och nätverk samt vilka program/processer som ligger bakom det.

image.png.cf85c40b37ed77bca74270b667f37227.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cluster:

Hur ser det ut när du kollar Resource Monitor (minns ej vad den heter i svenskt Windows) ?

Resursövervakaren

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...