Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Signaturer blir fel i Outlook - endast standardkonto


LennartS
 Share

Rekommendera Poster

Signaturer blir fel i Outlook 365 - endast standardkonto skickas. Har inte hittat något sätt att koppla det till ett visst konto trots att det ser ut så i dialogen nedan

"Lennart" är standardmejl och visas när nytt mejl väljs. Om jag växlar till att skicka med "Gruppmejl" stannar ändå signaturen för "Lennart" kvar.  Det borde växla till den signatur som finns under "Gruppmejl".

Signaturer.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du måste manuellt välja den signatur du vill skicka med gruppmailet. Du har ju en knapp med pil vid signaturen, prova den.

 

Jag använder ett par olika signaturer i Thunderbird beroende på mottagare av gruppmail men jag måste själv välja den.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har du ett konto som heter Gruppmail?

Jodå. I mitt Outlook finns ett gruppkonto.  Jag talade med support men blev inte klokare ...  Jag är nog lite trög  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte Outlook så jag vet inte men när jag såg bilden så undrade jag hur det ser ut om man väljer ett annat E-postkonto än Lennart_S uppe till höger i fönstret.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Outlook men jag har bara ett konto varför jag inte kan skifta för att testa.

 

"Välj standardsignatur" tolkar jag, liksom väl även du @LennartS, att man för respektive konto ska kunna välja vilken signatur som ska användas.

Dialogrutan är väl kanske inte jättetydlig. Kanske menar man att man kan välja vilket konto som ska vara standardkonto? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nu har jag inte Outlook så jag vet inte men när jag såg bilden så undrade jag hur det ser ut om man väljer ett annat E-postkonto än Lennart_S uppe till höger i fönstret.

Jo då ska ju signaturen för det kontot - tex vår gruppmejl - dyka upp men det blir fortfarande standardmejlen Lennart.

Klura på den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har Outlook men jag har bara ett konto varför jag inte kan skifta för att testa.

 

"Välj standardsignatur" tolkar jag, liksom väl även du @LennartS, att man för respektive konto ska kunna välja vilken signatur som ska användas.

Dialogrutan är väl kanske inte jättetydlig. Kanske menar man att man kan välja vilket konto som ska vara standardkonto? 

Jag kan välja men när jag väljer "gruppmejl" finns fortfarande standardmejlen "Lennart" kvar. Det går att radera den och infoga signaturen Gruppmejl. Men man vill ju såklart att det ska ske automatiskt.  Microsoft har kanske tänkt ut nåt fiffigt. De brukar ju tänka åt oss ?

Redigerad av LennartS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är svårt att förstå så jag önskar att se en bild av hur det ser ut när det andra mejlkontot är valt i rutan E-postkonto. Ibland säger en bild mer än 1000 ord ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker det är svårt att förstå så jag önskar att se en bild av hur det ser ut när det andra mejlkontot är valt i rutan E-postkonto. Ibland säger en bild mer än 1000 ord ;)

Ja , eller en film mer än en bild  ?  Håll utkik i postlådan under kvällen. Måste jobba också ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag testade att lägga till ett e-postkonto och det fungerar bra att ha en egen signatur för det kontot.

 

image.png.65da61fdbffb3c5e4ccacc990b5db8b9.png

 

44 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag testade att lägga till ett e-postkonto och det fungerar bra att ha en egen signatur för det kontot.

 

image.png.65da61fdbffb3c5e4ccacc990b5db8b9.png

Ok, men ger det rätt signatur vid växling av konto ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte få se en bild från samma ställe som den bild som du har i trådstarten men där du har valt det andra kontot än LennartS...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan vi inte få se en bild från samma ställe som den bild som du har i trådstarten men där du har valt det andra kontot än LennartS...?

Ja det är egentligen ingen skillnad. Till höger ser man standardkontot som Nytt mejl startar med. Jag har markerat Gruppkontot vars signatur man ser i rutan nedtill - mer allmänt hållen. Men det skiftar inte signatur när jag skiftar avsändare. 

Men hade Mikael kommit på problemet ?

 

image.thumb.jpeg.42996324888481f336b44fc2402728f7.jpeg

Redigerad av LennartS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev LennartS:

Jag har markerat Gruppkontot vars signatur man ser i rutan nedtill - mer allmänt hållen.

Nej, du har markerat namnet på en signatur, inte ett konto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev LennartS:

 

Ok, men ger det rätt signatur vid växling av konto ?

 

13 minuter sedan, skrev LennartS:

Men hade Mikael kommit på problemet ?

Ja det fungerar som det ska.

Det är inget problem alls hos mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nej, du har markerat namnet på en signatur, inte ett konto.

Joo ...  Men på jobb-Outlook går det inte att ändra standardkontot. Jag tror det beror på att flera personer hanterar det kontot. Det går att ändra på den privata versionen.

Men men , jag upptäckte en annan sak:  Om man ändrar raden under kontot när Gruppkonto är markerat till vänster och även anger det till höger vid  "Nytt mejl" då ändras det vid kontobyte   ?

 

Men signaturen  ändras inte tillbaka vad jag kan se - om jag ångrar mig och trots allt vill skicka på standardkontot  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Ja det fungerar som det ska.

Det är inget problem alls hos mig.

 

Ok , men om du ångrar dig och vill skicka med standardkontot. Ändras signaturen också tillbaka då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till vänster visas alla signaturer oavsett konto.

Vald signatur till vänster kan redigeras i fältet nertill, oavsett konto.

 

Till höger väljer man ett konto i det översta fältet.

För det konto man valt i det fältet väljer man in vilken signatur man vill ha, med de två resterande fälten till höger.

Det spelar ingen roll vilken signatur som "är blå" i fältet till vänster.

 

Ja, signaturen ändras så som jag har valt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Ja, signaturen ändras så som jag har valt.

Ja du har rätt. Det var ju enkelt  - och logiskt.   Det fungerar på min privata.   Guldstjärna ?

Trögheten vägrar släppa här dock ... ? 

 

Men på jobbet finns inte möjligheten att välja kontoadress för gruppmejlen så där är det samma.

Ska undersöka om det är låst på nåt sätt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev LennartS:

kontoadress för gruppmejlen

Hur menar du då?

Bara för att du skapat en signatur som heter Gruppmail så innebär det inte att du har fler konton?

Jag hade i min jobbardator bara det konto som hör till jobbet men jag kunde lägga till ett konto via Arkiv  +Lägg till konto.

När kontot var tillagt kunde jag  i "Signaturer och mallar" välja in det kontot för att därefter välja in en tidigare skapad signatur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur menar du då?

Bara för att du skapat en signatur som heter Gruppmail så innebär det inte att du har fler konton?

Njae, missförstå mig rätt.  Jag har sedan tidigare ett individkonto på jobbet. IT skapade ett gruppkonto som bara fanns där en dag i Outlook.  Det är låst på olika sätt, bla bara att ta emot post har jag förstått, men jag ska be om att de konfigurerar om det, eftersom vi har  behovet att skicka.  Men den ena handen vet inte vad den andra gör .

 

Tack för tipsen

Redigerad av LennartS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...