Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutningsproblem med en dator

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Jag har två datorer som båda kör Windows 10 och Chrome. Den ena, som fungerar, har Norton medan den andra kör Windows inbyggda skydd. Då jag försöker logga in på Microchip.com på den med Norton så fungerar det som det ska medan den andra får timeout. När jag kör nätverksdiagnostik så får jag att Microchip.com är online men svarar inte på anslutningsförsök. Jag har inte hittat någon annan sajt som krånglar. Vad kan detta bero på?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara när du ska logga in där som du får problem eller menar du att det inte går att nå webbplatsen över huvud taget?

Har du prövat med att inaktivera Defender och med en annan webbläsare?

Bara för att försöka ringa in problemet lite.

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag kommer inte alls in på Microchip.com. Jag försökte med Firefox, samma problem. Jag vet inte riktigt hur man inaktiverar Defender, jag stängde av realtidsskyddet, ingen skillnad. Jag försökte också på en tredje dator, också med Windows 10 och Chrome, samma sak där, webplatsen kan inte nås.

Redigerad av tomashag
Länk till inlägg

Jag har inga problem att kolla på den webbplatsen med Firefox och Defender så det är nog inte bara där som problemet ligger.

Ta fram Kommandotolken och skriv (avsluta med Enter):

ping microchip.com

Gör det i båda datorerna och se vad det blir för skillnad på svaren.

I min dator ser det ut så här:

Citat

Pinging microchip.com [198.175.253.32] with 32 bytes of data:
Reply from 198.175.253.32: bytes=32 time=173ms TTL=230
Reply from 198.175.253.32: bytes=32 time=173ms TTL=230
Reply from 198.175.253.32: bytes=32 time=172ms TTL=230
Reply from 198.175.253.32: bytes=32 time=172ms TTL=230

Ping statistics for 198.175.253.32:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 172ms, Maximum = 173ms, Average = 172ms

När du i alla fall har Kommandotolken framme kan du skriva in detta kommando (i båda datorerna):

ipconfig /all

Leta efter raden där det står DNS Servers, jämför och berätta vad det står.

Länk till inlägg

Pröva utan tillägg i webbläsaren. I Firefox gör man så här:

Firefox-menyn (t ex tre streck ovanför varandra till höger) - Hjälp - Starta om utan tillägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, skrev tomashag:

Ping fungerar på båda datorerna.

Fick du samma IP-adress på första raden i båda datorerna, dvs 198.175.253.32 eller något liknande?

Länk till inlägg

Om det var så att du först använde datorn där microchip fungerar och sen gick över till den andra datorn och då fick problem skulle det kunna bero på din routern. Den skulle kunnat få problem med att förstå att informationen från microchip nu ska till en annan dator än först. Då kan du antingen starta om routern och sen direkt pröva från datorn med problem eller så gör du bara något annat i en timme eller så innan du direkt prövar från datorn med problem.

Det är långsökt men jag börjar få slut på förslag.

Länk till inlägg

Jag hade samma problem igår som idag. Det hjälpte inte att starta om routern. Kan det möjligen vara så att Microchip kan se skillnad på vilken dator man försöker använda, fast de borde väl bara kunna se den externa IP-adressen. Man ska logga in med lösenord om man ska ladda ner något och kanske man är låst då till en viss dator då. Jag har försökt hitta något ställe där man kan logga ur om den tidigare inloggningen ligger kvar men jag har inte hittat något.

Länk till inlägg

Men inloggningen spelar väl ingen roll om du inte ens kan komma till startsidan.

Du skulle kunna pröva med att tömma webbläsarnas cache men det låter lite långsökt när du har prövat med två webbläsare.

Du kan se den information som webbplatser ser på den här sidan:

https://amiunique.org/fp

Länk till inlägg

2 timmar sedan, skrev tomashag:

Jag har två datorer som båda kör Windows 10 och Chrome. Den ena, som fungerar, har Norton medan den andra kör Windows inbyggda skydd. Då jag försöker logga in på Microchip.com på den med Norton så fungerar det som det ska medan den andra får timeout. När jag kör nätverksdiagnostik så får jag att Microchip.com är online men svarar inte på anslutningsförsök. Jag har inte hittat någon annan sajt som krånglar. Vad kan detta bero på?

Har du testat med någon annan webbläsare?

Länk till inlägg
Just nu, skrev Laso:

Har du testat med någon annan webbläsare?

2 timmar sedan, skrev tomashag:

Jag försökte med Firefox, samma problem.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hos mig fungerar det både med Firefox och med Chrome.

Har du testat med en annan DNS-server inställning i din router, ett långskott kanske, men ändå?

Länk till inlägg

Eftersom det fungerar med en dator men inte med den andra fast båda använder routerns DNS-inställningar och båda datorerna får ut rätt IP-adress från DNS så verkar det vara rätt osannolikt.

Länk till inlägg
  • Solution

Man upphör aldrig att förvåna sig över det här med datorer. Nu fungerar det plötsligt. Det enda jag gjort är att byta den primära DNS-adressen från Googles till Telias. Direkt efter det att gjort ändringen så fungerade det inte. Möjligen kanske det fungerar nu då jag haft datorn avstängd ett slag så du kanske hade rätt i alla fall Laso ?

• Tack 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...