Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk-problem


Posso
 Share

Rekommendera Poster

Min bordsdator (en HP Pavilion) fick fnatt igår när den helt plötsligt startade om. Hårddisken fick surra en dryg kvart, utan att något hände, tills jag kopplade ur strömkabeln. Gissar att jag har fått problem med disken, eller kan det vara något annat som spökar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns tveksamt att det är hårddisken men vet ju inte vad som händer när du säger att den startar om. Hur långt gick omstarten. Försökte datorn att ladda windows eller stannar den i biosläget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn går inte ur "starta-om-läget", den tuggar på tills jag drar ur kabeln.

Om jag pluggar in kabeln igen och startar datorn hinner jag se en glimt av HP-loggan, men väldigt snart börjar datorn starta om ...

Funderar på att plocka ut disken för att se om jag kan läsa den från en annan enhet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också starta upp datorn med en Live-USB av ex. Linux Mint och där se om disken lever och verkar må bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 
Drop-in? Jag bor långtifrån Stockholm, så min enda utväg är väl att köpa en ny hårddisk och kassera den gamla? Kanske bättre att köpa en ny dator? 
 

 

****

Har dolt föregående inlägg.

Mikael63 - mod.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Posso:

Min bordsdator (en HP Pavilion) fick fnatt igår när den helt plötsligt startade om. Hårddisken fick surra en dryg kvart, utan att något hände, tills jag kopplade ur strömkabeln. Gissar att jag har fått problem med disken, eller kan det vara något annat som spökar?