Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk-problem


Posso
 Share

Rekommendera Poster

Min bordsdator (en HP Pavilion) fick fnatt igår när den helt plötsligt startade om. Hårddisken fick surra en dryg kvart, utan att något hände, tills jag kopplade ur strömkabeln. Gissar att jag har fått problem med disken, eller kan det vara något annat som spökar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns tveksamt att det är hårddisken men vet ju inte vad som händer när du säger att den startar om. Hur långt gick omstarten. Försökte datorn att ladda windows eller stannar den i biosläget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn går inte ur "starta-om-läget", den tuggar på tills jag drar ur kabeln.

Om jag pluggar in kabeln igen och startar datorn hinner jag se en glimt av HP-loggan, men väldigt snart börjar datorn starta om ...

Funderar på att plocka ut disken för att se om jag kan läsa den från en annan enhet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också starta upp datorn med en Live-USB av ex. Linux Mint och där se om disken lever och verkar må bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 
Drop-in? Jag bor långtifrån Stockholm, så min enda utväg är väl att köpa en ny hårddisk och kassera den gamla? Kanske bättre att köpa en ny dator? 
 

 

****

Har dolt föregående inlägg.

Mikael63 - mod.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Posso:

Min bordsdator (en HP Pavilion) fick fnatt igår när den helt plötsligt startade om. Hårddisken fick surra en dryg kvart, utan att något hände, tills jag kopplade ur strömkabeln. Gissar att jag har fått problem med disken, eller kan det vara något annat som spökar? 

Om du har tillgång till en annan stationär dator, kan du enkelt ta ur denna hårddisk och koppla in den som sekundär disk och på så vis se om du kan öppna dina mappar och filer, då ser du enkelt om hårddisken fungerar eller inte, min gissning är annars att det är Windows som inte riktigt vill starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen annan fungerande stationär dator. Har dock en HDD-adapter, en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-adaptrar/plexgear-usb-3.0-till-sata-och-ide-p61369?gclid=EAIaIQobChMI_uzLy_nn7gIVmQWiAx3LrgEKEAQYAyABEgLr4PD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Min plan är att plocka ut hårddisken, ansluta den till adaptern och USB-koppla adaptern till min bärbara (som jag knappar på nu).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aurora Data Recovery

Hej Posso,

Vi ***** har uppenbarligen brutit med IDGs reglar genom att ger dig klok och relevant råd på en blogg som heter "harddisk-problem", samtidigt respektera vi att bloggen för inte vara en marknadsplats.

När en hårddisk "tugga" är det en tydligt varnings tecken att hårddiskens läsbarhet har allvarligt försämrats. I denna situation, och förutsätt att data är av värde till dig, så bör hårddisken hantera av proffs. 

Jag rekommenderar att du sök på internet efter "data recovery i Stockholm" eller storstaden närmast dig.

Lycka till

/Tony

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Aurora Data Recovery:

Vi ***** har uppenbarligen brutit med IDGs reglar genom att ger dig klok och relevant råd på en blogg ...

Tror du har missförstått IDGs regler ?, att ge kloka och relevanta råd är absolut inget brott. Varför tror du (ni) att det skulle vara ett brott mot reglerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd i tråden, ett inlägg i tråden, från Aurora, dolt pga regelbrott.

Aurora, välkommen till eforum och du har helt rätt i din analys av en skadad disk.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Monshi:

du har helt rätt i din analys av en skadad disk.

Jag vet inte men denna beskrivning tycker jag inte tyder på en skadad hårddisk:

 

2021-02-13 18:10, skrev Posso:

Om jag pluggar in kabeln igen och startar datorn hinner jag se en glimt av HP-loggan, men väldigt snart börjar datorn starta om ...

Om hårddisken är skadad brukar inte datorn starta om utan det brukar komma upp ett meddelande t ex om att bootmedia saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan även kolla om hårddisken är frisk eller skadad med hjälp av windows installationsprogram från en bootbar USB eller CD. 

1. Starta upp datorn och boota den från usb eller cd med windows på.

2. Vid startup-bilden tryck shift + F10.

3. Leta sedan upp var du har windows installerat genom att först skriva Dir C:

4. Datorn räknar upp vad som finns på C, inte säkert att windows finns där. Om inte......

5. Fortsätt med skriva Dir D:  o.s.v. ända tills du får fram att datorn räknar upp "windows" som en av posterna.

6. Om windows e.x. finns på D så skriver man sedan chkdsk D: /f och då söker datorn igenom D-disken och

letar efter disk-fel men inte dåliga sektorer. Om du även vill söka efter dåliga sektorer så skriver du istället 

chkdsk D: /r och då lokaliserar datorn även dåliga sektorer på hårddisken och försöker återställa dom.

 

5 Different Ways to Run Windows Check Disk (ChkDsk) • Raymond.CC - Page 2

Scrolla ner till avsnitt 5.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all hjälp!

Jag har plockat ut hårddisken och skall försöka läsa av den med denna HDD-adapter: https://tinyurl.com/17kgc8ql
Tyvärr hittar jag inte strömförsörjningskabeln (se bilder i länken), men fortsätter att leta …
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-14 14:41, skrev Aurora Data Recovery:

Hej Posso,

Vi ***** har uppenbarligen brutit med IDGs reglar genom att ger dig klok och relevant råd på en blogg som heter "harddisk-problem", samtidigt respektera vi att bloggen för inte vara en marknadsplats.

När en hårddisk "tugga" är det en tydligt varnings tecken att hårddiskens läsbarhet har allvarligt försämrats. I denna situation, och förutsätt att data är av värde till dig, så bör hårddisken hantera av proffs. 

Jag rekommenderar att du sök på internet efter "data recovery i Stockholm" eller storstaden närmast dig.

Lycka till

/Tony

 

 

 

Instämmer m. f. t. du kan även söka på "data recovery på gotland" om du skulle bo där?

/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-15 11:07, skrev Turbopump.:

Man kan även kolla om hårddisken är frisk eller skadad med hjälp av windows installationsprogram från en bootbar USB eller CD. 

1. Starta upp datorn och boota den från usb eller cd med windows på.

2. Vid startup-bilden tryck shift + F10.

3. Leta sedan upp var du har windows installerat genom att först skriva Dir ?

4. Datorn räknar upp vad som finns på C, inte säkert att windows finns där. Om inte......

5. Fortsätt med skriva Dir ?  o.s.v. ända tills du får fram att datorn räknar upp "windows" som en av posterna.

6. Om windows e.x. finns på D så skriver man sedan chkdsk ? /f och då söker datorn igenom D-disken och

letar efter disk-fel men inte dåliga sektorer. Om du även vill söka efter dåliga sektorer så skriver du istället 

chkdsk ? /r och då lokaliserar datorn även dåliga sektorer på hårddisken och försöker återställa dom.

 

5 Different Ways to Run Windows Check Disk (ChkDsk) • Raymond.CC - Page 2

Scrolla ner till avsnitt 5.

Chkdsk på felaktig hårddisk = raderad data

Kör inte chkdsk på en hårddisk om inte disken är 100 % i ordning. Chkdsk arbetar uteslutande på hårddiskar som inte har fel. Att köra chkdsk på en hårddisk med fel kommer med största säkert att resultera i dataförlust.

Du kan läsa mer här https://ghddr.se/hddrecovering/vadgora/

/Roger

Redigerad av Laso
Gjort länken ej klickbar Laso - Moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är inte relevant längre. Jag har köpt en SSD-disk som skall installeras. Jag passar på att uppgradera från W10 Home till W10 Pro. Avvaktar tills USB-pinnen dyker upp hos postombudet.

 

Apropå SSD-diskar, behöver de ingen strömförsörjning?

 

När jag jämför kontakterna på SSD-disken med de på den gamla hårddisken har båda identiska SATA-kontakter, men SSD'n saknar, vad jag kan se, HDD'ns strömförsörjnings-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog behöver de ström allt även om det är mindre än mekaniska hårddiskar. Kan du bifoga några bilder på din SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övre ringen visar data signal anslutningen.

Den undre visar strömförsörjningen!

271225413_Skrmklipp.JPG.2b5bfc571416cd1e9c8cc62bc27bf2a1.JPG

Redigerad av Cosse66
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Strömförsörjningen är alltså intern – och att det kan fixas beror troligen på att SSD'n är väldigt effektsnål.

Kul att få goda råd av en Gute. Bodde själv i Fårösund som liten sork.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cosse66:

Övre ringen visar data signal anslutningen.

Den undre visar strömförsörjningen!

271225413_Skrmklipp.JPG.2b5bfc571416cd1e9c8cc62bc27bf2a1.JPG

Helt normala anslutningar, som en normal SDD alltid sett ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posso.

Nja det är inte någon intern övergång för spänningen. Du råkar bara ha en integrerad kontakt i den nuvarande installationen.

Om du tänker ett varv till har den en anslutning mot nätaggregatet och en anslutning mot SATA anslutningen på moderkortet. Se bild. Den ytterligare "kontakten" du nämner är förmodligen den gamla Jumper kontakten som alla äldre hårddiskar har. När du nu skall installera en SATA 6 disk misstänker jag att din gamla kabel inte duger hastighetsmässigt. Om ditt moderkort stödjer SATA 6 skall du byta till en nyare SATA sladd och ta spänningen på en direktsladd frän nätaggregatet.

 

 

sata.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta, när jag aldrig sett en SSD på nära håll tidigare – men gammal man gör så gott han kan …

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...