Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst till DropBox med lösenord som skickas till förlorad comhem e-post


Eva Solly
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver hjälp av någon fiffig datakunnig att komma in på mitt gamla DropBox-konto ***********@comhem.se. Jag har glömt lösenordet.

Sedan comhem stängt ner sin e-postservice går det inte längre att skicka lösenordet till e-posten.

jag har "pratat" med DropBox sedan juli förra året, det går bara runt runt. 

Finns någon hjälpsam & kunnig är jag beredd att betala timarvode!

Redigerad av Cluster
Epostadress maskad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, går inte. Jag har snurrat till det ordentligt. Comhem har stängt alla IP-adresser mm och jag pratar bara med robotar hos DropBox. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ser det ju mörkt ut eftersom du inte längre kan bevisa att det är ditt konto när du varken har tillgång till mejladressen eller kan lösenordet. Det är ju samma situation som om jag skulle försöka komma över ditt konto.

https://help.dropbox.com/sv-se/accounts-billing/settings-sign-in/lost-email-access

https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox-accounts-billing/lost-email-and-password/td-p/484011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Laso:

Har du tillgång till ett Google-konto, så borde du kunna logga in via detta.

Nej, det går inte. Åtminstone inte när jag försöker komma åt min dropbox som är knuten till hotmail.se men använder google.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, kört. Inte en chans att du får tillbaka det kontot om du inte hittar ditt lösenord.

 

Tips: Skaffa system för att spara lösenord, det finns massor med sätt idag. Allt från post-it-lappar till tjänster online.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har du inte någon fungerande mailadress och har tappat lösenordet, så blir det ju genast mycket svårare.

Jag har ingen erfarenhet av detta så, använder dock Dropbox,men är alltid inloggad på mina enheter som är synkade ihop, så jag har aldrig råkat ut före detta tyvärr, men det hjälper ju inte ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är comhem inte ett alternativ att kontakta för att fråga hur de kan hjälpa?

Man får acceptera ett nej men har man inte ens frågat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har frågat, krävt och vädjat. De säger att de inte har några IP-adresser kvar. Vet inte om det är sant eller bara enkelt för dem att svara. Jag har också sagt att jag är villig att betala för en sån tjänst. Fortfarande nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Eva Solly:

De säger att de inte har några IP-adresser kvar. Vet inte om det är sant eller bara enkelt för dem att svara

Ett sätt från dom att slippa sina åtaganden tycker jag.

Då innebär det också att dom inte har bytt till den nya standarden som heter IPv 6.
Den nuvarande heter sålunda IPv 4.

IPv 4 = InternetProtokoll version 4

 

För att slippa skriva så mycket här om detta, kan du själv läsa om hur det fungerar med en IP-adress, och vad som är skillnad på IPv 4 och IPv 6.

 

Men i slutändan så är det nog så att det verkar kört för din del, har du förlorat din mailadress du har lagt in hos Dropbox, och du inte kommer ihåg ditt lösenord, och du inte får någon vettig hjälp hos Dropbox heller, inte så mycket mer vi kan hjälpa dig med då tyvärr, vad jag kan se.

 

Det enda jag kan säga är att det bästa man kan göra idag, är att antingen skriva ner sina lösenord på ett papper, eller skaffa en Lösenordshanterare, där man samlar sina lösenord i, då behöver man bara komma ihåg ett enda lösenord, det som man behöver för att logga in i hanteraren, finns flera stycken här på forumet som har så, och det finns många olika hanterare att använda. Vilken som är "bäst" vet jag inte, men det finns flera som är bra, säkra, lättanvända och på svenska.

 

Använder själv en som heter 1Password, använt denna i många år, fungerar utmärkt, finns många inställningsmöjligheter så den blir så säker som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Laso:

Ett sätt från dom att slippa sina åtaganden tycker jag

Hur då? De har flaggat i över ett år om att de ska avsluta tjänsten och meddelat användarna detta flera gånger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts ett par gånger så är det ganska kört för dig eftersom, av vad jag kan utläsa hos dropbox, de inte har någon annan rutin än att skicka återställningsmail. Eftersom du har comhems mail som de lagt ner förra året, och de har knappast sina gamla email-servrar igång längre, så åsterställningsmailet dropbox skickar har ingenstans att ta vägen.

Dropbox kommer, kan inte, göra någonting mer eftersom hela grejen är att dropbox ska vara säker så att ingen annan än den med inloggningsuppgifterna kommer åt filer där. inloggningsuppgifterna är de som ger åtkomst till filerna. Glömmer man dem och det inte finns något annat alternatv, som OTP (one time password) som vissa tjänster har är det som sagt kört.

Det är förvisso lite långsökt, men du har inte en backup, en sk "avbild" av hårddisken där du är inloggad på dropbox via deras app? Då skulle du kunna ladda ner allt du har där åtminstone.

Enda "tjänsten" du kan betala för skulle väl vara nån cyberkriminell som vet hur man bryter sig in i dropbox. Och om någon sådan finns lär det kosta mer än du har råd med skulle jag tippa.

.

Redigerad av Hakinger
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Eva Solly:

Jag har frågat, krävt och vädjat. De säger att de inte har några IP-adresser kvar. Vet inte om det är sant eller bara enkelt för dem att svara. Jag har också sagt att jag är villig att betala för en sån tjänst. Fortfarande nej

När och i vilket sammanhang inträffade förlusten av lösenordet ?  Det försvann ju inte bara för att Comhem stängde ner mail-tjänsten och du har kanske inte behövt ange det varje gång du använt tjänsten? Jag tänker mig att om du använt annan webbläsare i samma enhet någon gång kanske lösenordet finns sparat i den. På vilket sätt har du använt tjänsten? Via webbläsare och/eller via app i dator, telefon, surfplatta. Annan dator, telefon, surfplatta?  Kontot kan ju förstås vara hackat också så någon annan bytt lösenordet och då är det nog kört att få tag på det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kikat i din dators alla webbläsares löenordshanterare och letat där? 

I Chrome och Edge hittar du de sparade lösenorden under de tre prickarna och Inställningar.
Kan också vara värt att ta en titt i Windows egen autentisieringshanterare:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Autentiseringshanteraren

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Laso:

Hej och välkommen till eforum.

 

Har du tillgång till ett Google-konto, så borde du kunna logga in via detta.

En liten undring hur du tänker här.. Att logga in med ett annat konto ger ju inte tillgång till kontot med comhem-adressen som användarnamn. Det vore ju förödande. Har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev polken:

En liten undring hur du tänker här.. Att logga in med ett annat konto ger ju inte tillgång till kontot med comhem-adressen som användarnamn. Det vore ju förödande. Har jag missat något?

Du kan ju nämligen använda dig av 3 olika sätt att logga in på Dropbox.

Via Google-konto

Via Apple-konto

Via Epost och lösenord

 

Därför frågade jag TS om hon har ett Google-konto och testat att logga in den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Laso:

Du kan ju nämligen använda dig av 3 olika sätt att logga in på Dropbox.

Via Google-konto

Via Apple-konto

Via Epost och lösenord

 

Därför frågade jag TS om hon har ett Google-konto och testat att logga in den vägen.

Jo, visst, men TS hade ju loggat in med Epost och lösenord. Inte google eller apple-konto. Det framgår ju ganska tydligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev polken:

Jo, visst, men TS hade ju loggat in med Epost och lösenord. Inte google eller apple-konto. Det framgår ju ganska tydligt tycker jag.

Och då går det inte att testa detta med inloggning via Google menar du, om hon har ett sådant google-konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt dig att Dropbox ska veta att ett visst Google-konto hör ihop med ett visst Dropbox-konto om man inte har konfigurerat det tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur har du tänkt dig att Dropbox ska veta att ett visst Google-konto hör ihop med ett visst Dropbox-konto om man inte har konfigurerat det tidigare?

Hittar ingenting i tråden om att det inte är gjort, ställde bara en enkel fråga om TS hade testat detta, om ett sådant google-konto finns. Problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Laso:

Hittar ingenting i tråden om att det inte är gjort, ställde bara en enkel fråga om TS hade testat detta, om ett sådant google-konto finns. Problem?

Det hjälper ju inte om ett sånt konto finns. Det är inte det kontot TS har problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag delade mitt DropBox-konto med min man som under våren 2020 bar svårt sjuk och sen dog juni. (Därför inte så alert på comhems e-mail)

Jag har skrivit också detta till DropBox, de ger tips att gå in på hans dator, e-mail mm men det var jag som hanterade kontot. Däremot skriver DropBox att jag måste ”bevisa” att han är död och att det behövs ett domstolsbeslut att jag får tillgång till hans/vårt konto.

Det jag tycker är besvärligt är att det inte går att få prata med en människa, jag har skickat in alla dokument de efterfrågat och svarat på ”100” frågor vilka mappar som fanns på kontot. Jag får ingen återkoppling, skriver igen och de startar ett nytt ärende.

Finns det någon här som, mot ersättning, kan hjälpa mig att gå igenom alla! svaren jag fått och ta en ”ordentlig” kontakt med DropBox pt mig. Det rör sig om bilder från typ 2003 och framåt.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...