Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fabriksgaranti

Martassen
 Share

Recommended Posts

Har ni fått brev någon gång ifrån svensk fordonsskydd? Står fabriksgaranti gått ut och erbjudande om förlängning. Min bil är runt 7 år. Verkar vara oseriösa när man läser. Får man inte isåfall hem sådant  ifrån försäkringsbolag? Bluff väl? 

Har en helförsäkring på bilen hos mitt försäkringsbolag som ska betalas i början på nästa månad. Det är väl den som gäller?

Edited by Martassen

Japp tackar. Tänkte man missat nåt på sin bil men den helförsäkring man betalar gäller väl som vanligt antar jag!? Vet ej vad fabriksgaranti innebär , har ju helförsäkring. Bara skippa allt som har med fabriksgaranti att göra?  Riva papperet iaf ifrån fordonskydd. 

Edited by Martassen

1 timme sedan, skrev Martassen:

Har ni fått brev någon gång ifrån svensk fordonsskydd? Står fabriksgaranti gått ut och erbjudande om förlängning. Min bil är runt 7 år. Verkar vara oseriösa när man läser. Får man inte isåfall hem sådant  ifrån försäkringsbolag? Bluff väl? 

Har en helförsäkring på bilen hos mitt försäkringsbolag som ska betalas i början på nästa månad. Det är väl den som gäller?

Du har en helförsäkring på din bil, så varför blanda in andra som du inte bett om.

Det brukar handla om ganska aggressiva erbjudanden, som fått många att anmäla till  konsumentverket.

Går ju att läsa lite om detta här.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=svensk+fordonsskydd

48 minuter sedan, skrev Laso:

Du har en helförsäkring på din bil, så varför blanda in andra som du inte bett om.

Det brukar handla om ganska aggressiva erbjudanden, som fått många att anmäla till  konsumentverket.

Går ju att läsa lite om detta här.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=svensk+fordonsskydd

Japp. Precis rätt. 

Tråden får väl anses som löst men jag kan flika in en liten "historia".

När min AC la av och det på en märkesverkstad konstaterades att det var kompressorn. De sa att den nog går på försäkringen. Jag blev positivt överraskad då jag tänkte att försäkringen skulle täcka kostnaden för en havererad AC-kompressor om jag ex. krockat så att den gått sönder. Inte om den så att säga tagit slut (vilket de normalt inte gör enl. verkstaden). Jag blev dock lite senare uppringd av verkstaden:

"Hm.. ser att du har ju inte din försäkring hos Sammanamnsombilen+A och då vet jag inte om försäkringen täcker eller ej, kontakta ditt försäkringsbolag."

Jag gjorde så, ringde mitt bolag och de frågade hur långt bilen gått. 15230 km sa jag. "Aha, nä då gäller inte försäkringen, inte över 15000 km."

OM man hade haft en sådan garantiförsäkring som tråden, och tråden i min länk, handlar om så KANSKE den hade kunnat ersätta kostnaden. Troligen inte efter att ha läst villkoren.

Men - det är nog denna typ av "skador" som dessa garantiförsäkringar är "avsedda" för.

Det brukar stå i många försäkringsvillkor att "skadan ska ha skett plötsligt och utan förvarning".

Typ en krock, ett stenskott, en kollision med älg, en punktering.

Inte skador orsakade av utnötning eller utmattning efter lång tid. 

Nu letade verkstaden fram en begagnad kompressor åt mig varför det inte blev fullt lika dyrt.

Hade jag haft Sammanamnsombilen+A i stället för det jag har hade jag kanske kommit ännu billigare undan.

Just då men inte om man kollar på premier och självrisker.

Share

• Create New...