Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nekas behörighet trots admin i Windows 8.1 (plus blå text..)


Krom-Ludde
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sökte på forumet men fann inget specifikt om detta.

Har fått problem med att jag nekas behörighet att flytta filer till ex. skrivbord eller extern hdd.

Jag är ju administratör. Så det så..

Har även en blå text under mappar och filer i utforskaren.

Jag har inte ändrat i några inställningar.

Sökte på det och fick tips om regedit fix och ändra tillbaka fontfärg där men det fungerade inte.

 

Några tips vore väldigt snällt ?

 

Några bifogade bilder här.

443555509_Blfont.thumb.jpg.02b9264971d40c85846914de02d6b15e.jpg

 

 

Administratörsrättigheter.png

 

 

 

Tacksam för svar!

 

MVH

/A

Redigerad av Seymore Klutz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målmappen du får felmeddelande från ligger på en annan disk än den du visar. Jämför lagringen.

Det ser ut som du försöker spara till en extern disk. Där har du väl inte Windows installerat?
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev polken:

Målmappen du får felmeddelande från ligger på en annan disk än den du visar. Jämför lagringen.

Det ser ut som du försöker spara till en extern disk. Där har du väl inte Windows installerat?

Kan du vara mer specifik? Att föra över en mapp till min externa har inte varit problematiskt innan men nu frågar den om behörighet, vilket jag ju skall ha. Min skrivbordsmapp ligger väl på C:/ ? och den skall till "Elements".  Har inte Windows på min externa "Elements"..  Om jag misstagit mig får du gärna förtydliga ?

 

MVH

/A

Redigerad av Noko D Bamboozler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det kanske är du som får vara lite tydligare i din problembeskrivning.

Om du menar som du skriver att du ska "flytta" skrivbordmappen så går det inte. Kopiera den ska gå bra. 

Du kan också välja att associera skrivbordet med en mapp på annan plats(t ex extern disk) precis som med dokument och bilder. Det är verkligen inget att rekommendera då du alltid kommer behöva ha den externa inkopplad.
Går det bra att skapa en ny mapp eller fil på samma plats på den externa?

 

Om du verkligen vill "flytta" mappen skrivbord så görs det bäst via >"Den här datorn" >Högerklicka på "Skrivbord" >Egenskaper >Plats >Flytta... Men det är verkligen inte att rekommendera ens till en plats på den interna disken.

Vad är anledningen till att du vill flytta på den ?  Kanske kan vi hjälpa dig bättre om vi vet bakgrunden.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ska försöka vara så tydlig jag kan.

 

Det jag önskar göra är att kopiera en mapp från skrivbordet till den externa. Förut har jag alltid kunnat dra o släppa mappen i Externa foldern och den har kopierat innehållet dit.

Bakgrunden till flytten är att säkerhetskopiera ev. frigöra diskutrymme på min hdd.

 

När datorn frågar efter behörighet är det då inte en åtgärd jag bör kunna göra? ge behörighet som administratör på min dator för denna åtgärd?

 

Tack så mycket för ditt tålamod.

 

MVH

/A

 

 

Redigerad av Krom-Ludde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det blir lite begreppsförvirring när du skriver flytta och kopiera i samma mening.

Ska du flytta eller kopiera mappen Skrivbord ?

Oavsett behöver du svara på frågan om du kan skapa en ny fil eller mapp på den plats du försöker flytta/kopiera till.
Måste du ta mappen Skrivbord räcker det inte med innehållet i mappen ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-11 16:39, skrev polken:

Ska du flytta eller kopiera mappen Skrivbord ?

Kopiera, formulerade mig luddigt, ursäkta 

2021-02-11 16:39, skrev polken:

Måste du ta mappen Skrivbord räcker det inte med innehållet i mappen ?

Mappen heter Gitarr och har videofiler, den ligger på skrivbordet. Vill kopiera mappen med filerna i helst.

2021-02-11 16:39, skrev polken:

Oavsett behöver du svara på frågan om du kan skapa en ny fil eller mapp på den plats du försöker flytta/kopiera till.

Nej det går inte att skapa en mapp.

 

Namnlös.jpg

Redigerad av Krom-Ludde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Noko D Bamboozler:

Förut har jag alltid kunnat dra o släppa mappen i Externa foldern och den har kopierat innehållet dit.

Har den externa disken använts med någon annan dator under tiden eller har Windows installerats om eller har du börjat använda ett nytt användarkonto?

Jag undrar eftersom sånt kan påverka vem som är satt som ägare av mappen på den externa disken och därmed vem som får ändra i den. Vilket i sin tur hänger ihop med polkens uppmaning om att kolla om du själv kan skapa en ny fil på stället dit du vill flytta filerna.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ändra gällande åtkomst genom att >Högerklicka på disken >Egenskaper >Säkerhet >Avancerat >Behörigheter >Lägg till >ditt användarnamn ?

 

Kryssa i Ersätt alla underordnade...

Redigerad av polken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har den externa disken använts med någon annan dator under tiden eller har Windows installerats om eller har du börjat använda ett nytt användarkonto?

hade den till min chromebook innan nu har jag en laptop pc.

Windows har även installerats om nu när du säger det.

5 minuter sedan, skrev polken:

Kan du skapa nytt i någon av de mappar som redan finns där?

 

Ja, det gick att skapa en mapp i en befintlig mapp konstigt nog??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför mitt tidigare inläggs behörigheter med mappen du kan skriva till. Du borde ha samma behörighet till båda. Du behöver inte kryssa i rutan om ..underordnade.. eftersom en mapp redan har rätt behörighet. Ändra till samma på de andra mapparna som du inte kan skriva till och där kryssa i rutan.

 

OBS kan ta tiiid om mycket data.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Låter som att den handlar om ägarskap och/eller behörighet. Jag tycker det är lättare att ändra ägare till de mappar med undermappar som har fel än att greja med behörigheter.

https://eforum.idg.se/topic/352802-åtkomst-nekad-efter-ominstallation/

 

Gällande mapparna håller jag med dig men ägare av disk är väl alltid "TrustedInstaller" som är en systembehörighet så den ska man väl inte ändra ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev polken:

Gällande mapparna håller jag med dig men ägare av disk är väl alltid "TrustedInstaller" som är en systembehörighet så den ska man väl inte ändra ??

Är det så är det ju lämpligt att det får fortsätta att vara det men om disken från början var kopplad till en Chromebook med Android så vet jag inte alls vad det kan vara för ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det så är det ju lämpligt att det får fortsätta att vara det men om disken från början var kopplad till en Chromebook med Android så vet jag inte alls vad det kan vara för ägare.

Sant om det är så. Då står det kanske inte trusted installer i TS disk

Hittade en guide för återställning till Trustedinstaller

Redigerad av polken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I länken Cecilia hänvisar till står: "Högerklicka på enheten, välj Egenskaper, Säkerhet, Avancerat, Ägare, Redigera. Under "Byt ägare till" väljer du ditt användarnamn, klicka i "Ersätt ägare av underhållare och objekt", sedan OK."

 

Är det här rätt procedur för mig då?

 

Vet någon varför texten ändrat färg på mappar och filer i utforskaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

41 minuter sedan, skrev polken:

Kan du ändra gällande åtkomst genom att >Högerklicka på disken >Egenskaper >Säkerhet >Avancerat >Behörigheter >Lägg till >ditt användarnamn ?

 

Ursäkta såg inte ditt inlägg. Blev lite mycket där.

Försökte ändra men allt var gråmarkerat.

 

 

2.jpg

Redigerad av Noko D Bamboozler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade ?

Tack för hjälpen!

 

..nu till nästa fråga, hur blev texten blå i utforskaren, och hur ändrar jag tillbaka?

Några tips?

 

Redigerad av Noko D Bamboozler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, där har du problemet den ägare som är angiven finns inte i din dator. siffrorna du ser är ett SID-nr.

Återställ enligt länken jag postade tidigare så borde det lösa sig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Noko D Bamboozler:

[...] hur blev texten blå i utforskaren, och hur ändrar jag tillbaka? [...]

Det är för att markera att mapparna/filerna är komprimerade. 

 

Högerklicka på filen/mappen och välj Egenskaper. 

Klicka på knappen Avancerat och avmarkera sen "Komprimera innehåll för att spara diskutrymme".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster, jag gjorde som du beskrev på min C:// volym och avmarkerade "komprimera enheten för att spara diskutrymme" men texten är fortfarande blå. Försökte via kontrollpanelen, enhetshanteraren och utforskaren. Vad har jag missat?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enskild mapp och dess underliggande filer fungerade.

Markerade samtliga mappar under C:// det beräknas ta 7 stimmar..

Intressant om det kan ändras till blå text i en handvändning om det tar sju timmar att ändra tillbaka..

Hur som helst tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Noko D Bamboozler:

Intressant om det kan ändras till blå text i en handvändning om det tar sju timmar att ändra tillbaka..

Vet inte alls hur detta fungerar men kanske ändras texten till blå färg direkt när komprimering påbörjas men "tappar" den blå färgen först när alla filer inte längre är komprimerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...