Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox: Markören lever sitt eget liv på t ex Gmail


Stefan Eklinder
 Share

Go to solution Solved by Stefan Eklinder,

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Någon mer som har samma enerverande problem när det gäller Gmail?

 

Markören flyger rundor när jag sitter och skriver ett epostmeddelande/besvarar epostmeddelande. Jag har en bärbar med musplatta, men hur jag än bär mig åt för att inte ofrivilligt vidröra musplattan under skrivandet, så nog lever markören sitt eget liv. Är markören inte plötsligt i texten ovan, så är den längst ned där jag inte ser den. Det resulterar i att meningen där markören befinner sig stökar om både mening och ord. Då jag under skrivandets gång inte hinner stanna upp.

 

Problemet upplever jag nu även härinne.

Har hittat äldre inlägg på internet där samma problem diskuteras, men någon riktig lösning har dock inte hittats.

 

Webbläsaren är den senaste versionen av Firefox och systemet är MX Linux.

 

Tack på förhand för tips och idéer!

Redigerad av Stefan Eklinder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte det problemet med Firefox i Gmail eller forum, men jag hade det med en tidigare dator och där var jag tvungen att inaktivera styrplattan och bara använda mus för att inte få det problem du beskriver.

 

Välkommen tillbaks! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej Cecilia!

 

Tack!

 

Jag försökte hitta hur jag inaktiverar styrplattan till min HP Probook G40, men har inte lyckats hitta var jag gör det. Googlade, men kunde inte hitta svaret då heller. Kom då på vad jag tror kan vara lösningen att helt enkelt sätta en pappbit från en glasskartong över styrplattan, och sedan tejpa fast pappbiten.

 

Återstår att se om det kan vara lösningen på det här väldigt irriterande problemet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en Synaptics-platta så brukar man kunna inaktivera den genom att dubbelpeka (double tap) i styrplattans övre vänstra hörn. 

 

Brukar även finnas inställningar för styrplatta (om dess drivrutiner installerats) under windows Inställningar > Mus > Ytterligare musinställningar 

image.png.1a992ce3ffaedc59964d48a50765c1a7.png

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju några år sen så jag är inte säker men har för mig att det var något Synaptics-program eller ett program från datortillverkaren så att jag kunde ändra via en ikon i fältet med klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min ThinkPad återfinns Touchpad som en egen avdelning i inställningarna och även hos Cluster ser jag.

Under Mouse finns även TrackPoint, den lilla styrpinnen mellan B H G på tangentbordet.

image.png.2dcb36d645f67c2c18dfdc7bcf96e0ff.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack alla för tipsen! ?

 

Jag har ingen aning om vad HP har för slags styrpplatta till sina bärbara. Bruksanvisningen för datorn är inte heller så väl specificerad att dom redogör några djupare tekniska detaljer. Den ska väl vara så enkel som möjligt att även den mest otekniske kan förstå och använda datorn.

 

Mitt operativsystem är MX Linux, som bygger på Debian Buster.

Windows var många år sedan jag lade på hyllan. Min historia med Windows slutade med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det finns för verktyg i Debian men i Windows så kan man använda Enhetshanteraren (fanns redan i XP) för att se vad det är för hårdvara i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag vet inte vad det finns för verktyg i Debian men i Windows så kan man använda Enhetshanteraren (fanns redan i XP) för att se vad det är för hårdvara i datorn.

Det har du rätt i och det här var vad jag fick fram med det verktyget. Inget om styrplattan dök upp där.


Snapshot created on: 20210115_1104
System:    Host: <filter> Kernel: 4.19.0-14-amd64 x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 8.3.0
           parameters: BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-4.19.0-14-amd64
           root=UUID=<filter> ro quiet splash
           Desktop: Xfce 4.14.2 tk: Gtk 3.24.5 info: xfce4-panel wm: xfwm4 dm: LightDM 1.26.0
           Distro: MX-19.3_x64 patito feo November 11  2020 base: Debian GNU/Linux 10 (buster)
Machine:   Type: Laptop System: Hewlett-Packard product: HP ProBook 640 G1 v: A3009DD10303
           serial: <filter> Chassis: type: 10 serial: <filter>
           Mobo: Hewlett-Packard model: 1993 v: KBC Version 16.3C serial: <filter>
           BIOS: Hewlett-Packard v: L77 Ver. 01.32 date: 03/25/2015
Battery:   ID-1: BAT0 charge: 55.4 Wh condition: 56.3/56.3 Wh (100%) volts: 12.2/10.8
           model: Hewlett-Packard Primary type: Li-ion serial: <filter> status: Unknown
CPU:       Topology: Dual Core model: Intel Core i5-4210M bits: 64 type: MT MCP arch: Haswell
           family: 6 model-id: 3C (60) stepping: 3 microcode: 28 L2 cache: 3072 KiB
           flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 20752
           Speed: 1383 MHz min/max: 800/3200 MHz Core speeds (MHz): 1: 1308 2: 1329 3: 1237
           4: 1210
           Vulnerabilities: Type: itlb_multihit status: KVM: Vulnerable
           Type: l1tf mitigation: PTE Inversion
           Type: mds mitigation: Clear CPU buffers; SMT vulnerable
           Type: meltdown mitigation: PTI
           Type: spec_store_bypass
           mitigation: Speculative Store Bypass disabled via prctl and seccomp
           Type: spectre_v1 mitigation: usercopy/swapgs barriers and __user pointer sanitization
           Type: spectre_v2 mitigation: Full generic retpoline, IBPB: conditional, IBRS_FW,
           STIBP: conditional, RSB filling
           Type: srbds mitigation: Microcode
           Type: tsx_async_abort status: Not affected
Graphics:  Device-1: Intel 4th Gen Core Processor Integrated Graphics vendor: Hewlett-Packard
           driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0 chip ID: 8086:0416
           Display: x11 server: X.Org 1.20.4 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa
           resolution: 1600x900~60Hz
           OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel Haswell Mobile v: 4.5 Mesa 18.3.6 compat-v: 3.0
           direct render: Yes
Audio:     Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio
           vendor: Hewlett-Packard driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:03.0
           chip ID: 8086:0c0c
           Device-2: Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio vendor: Hewlett-Packard
           driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1b.0 chip ID: 8086:8c20
           Sound Server: ALSA v: k4.19.0-14-amd64
Network:   Device-1: Intel Ethernet I217-V vendor: Hewlett-Packard driver: e1000e v: 3.2.6-k
           port: 3080 bus ID: 00:19.0 chip ID: 8086:153b
           IF: eth0 state: down mac: <filter>
           Device-2: Broadcom and subsidiaries BCM43228 802.11a/b/g/n driver: wl v: kernel
           port: ef80 bus ID: 02:00.0 chip ID: 14e4:4359
           IF: wlan0 state: up mac: <filter>
Drives:    Local Storage: total: 119.24 GiB used: 14.02 GiB (11.8%)
           ID-1: /dev/sda vendor: LITE-ON IT model: LCS-128L9S-HP size: 119.24 GiB block size:
           physical: 512 B logical: 512 B speed: 6.0 Gb/s serial: <filter> rev: 9C08 scheme: MBR
Partition: ID-1: / raw size: 117.21 GiB size: 114.87 GiB (98.00%) used: 14.02 GiB (12.2%)
           fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-2: swap-1 size: 2.00 GiB used: 768 KiB (0.0%) fs: swap swappiness: 15 (default 60)
           cache pressure: 100 (default) dev: /dev/sda2
Sensors:   System Temperatures: cpu: 46.0 C mobo: N/A
           Fan Speeds (RPM): N/A
Repos:     No active apt repos in: /etc/apt/sources.list
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/debian-stable-updates.list
           1: deb http://deb.debian.org/debian buster-updates main contrib non-free
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/debian.list
           1: deb http://deb.debian.org/debian buster main contrib non-free
           2: deb http://deb.debian.org/debian-security buster/updates main contrib non-free
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/mx.list
           1: deb http://ftp.acc.umu.se/mirror/mxlinux.org/packages/mx/repo/ buster main non-free
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/spotify.list
           1: deb http://repository.spotify.com stable non-free
           No active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/various.list
Info:      Processes: 206 Uptime: 18h 40m Memory: 3.77 GiB used: 1.51 GiB (40.0%) Init: SysVinit
           v: 2.93 runlevel: 5 default: 5 Compilers: gcc: 8.3.0 alt: 8 Shell: quick-system-in
           running in: quick-system-in inxi: 3.0.36
 

 

 

Redigerad av Stefan Eklinder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det är en HP ProBook 640 G1 så borde touchpaden vara en från Synaptics. 

 

Tyvärr är jag alldeles för dålig på Linux för att kunna säga hur du kan styra plattan (på ett enkelt sätt).

Men en googling på disable Synaptics touchpad MX Linux ger en hel del träffar.

T.ex https://artofcode.wordpress.com/2017/10/01/how-to-add-a-key-binding-to-toggle-a-touchpad-under-linux/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för länken, Cluster! Helt klart värt att kollas upp.

 

Noterade nu att jag skrev fel angående min dator i ett tidigare inlägg här, G40. Vet inte varifrån jag fick det? Rätt ska vara 640, som du också fått fram ur min logg här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar lite snabbt i länken ser jag att det även skulle kunna fungera med Autokey.

 

Om styrplattan "aldrig" ska användas kan det dock kanske vara enklare att hitta en inställning för det, än att koppla en funktionstangent för att slå av/på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Stefan Eklinder

Xdotool hjälpte inte trots att verktyget redan var installerat sedan tidigare.

 

Sökte i startmenyn på "touchpad" och hittade då något som heter "Touchpad Indicator". Klickade jag där dök en touchpadsymbol upp i panelen till höger. Nu kan jag enkelt aktivera och inaktivera touchpaden på datorn.

 

Tack alla för era tips och förslag!

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...