Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kryptering av app


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Jag har installerat en 2FA app i mobilen (Android 7) för autentisering. Finns det något sätt att kryptera 2FA appen för ökad säkerhet?

Finns något bra sätt att kryptera en eller flera appar i telefonen?

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appen bör ha säker lagring redan från början tycker jag. Annars är det nog en ganska bortkastad app.

 

Du kanske kan kryptera telefonen annars? Min android lur har enhetskryptering, Android 11 visserligen, vet inte när det började erbjudas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst skulle jag endast vilja kryptera några få appar. Inte hela telefonen. 

Jag har funderat på säkerheten med 2FA app. Det är bra mot keylogger program men inte om telefonen kommer i orätta händer. Om någon har sett eller får fram lösenordet till telefonen så är det fritt fram eftersom jag även har epost i telefonen. Med funktionen för att återställa lösenord via epost så går det att få ett lösenord och eftersom även 2FA appen finns i telefonen är det fritt fram. Därför skulle jag vilja ha ett lösenord även för 2FA appen. Om man jämför tex med mobilt bankID så krävs det två lösenord. Ett för telefonen och ett för mobilt bankID. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev .M:

Appen bör ha säker lagring redan från början tycker jag. Annars är det nog en ganska bortkastad app.

Finns det någon 2FA app som kräver lösenord för att kunna startas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Authenticator har något som kallas applås som ska kräva att du anger någon slags pinkod tror jag, jag har inte provat själv. 

 

Jag använder Yubikey som kräver en usb/nfc nyckel för att generera koder. Så det är ju säkrare, räcker inte med appen, måste ha både app och nyckel. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev .M:

Microsoft Authenticator har något som kallas applås som ska kräva att du anger någon slags pinkod tror jag, jag har inte provat själv. 

 

Jag använder Yubikey som kräver en usb/nfc nyckel för att generera koder. Så det är ju säkrare, räcker inte med appen, måste ha både app och nyckel. 

Det var bra info. 

Jag har även en annan app som jag gärna skulle vilja ha PIN-kod på. Om det är någon som vet om det finns något sätt att kryptera valfri app så är jag mycket intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Samsung kan du använda funktionen 'Hemlig Mapp' (eller Secure Folder på engelska). Du kan flytta din app dit eller installera den direkt i Hemlig Mapp. För att komma åt den krävs en pinkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå då har ju den kinesiska regimen full koll och åtkomst hur du än gör ? 

 

Skämt å sido så verkar de ha en funktion som heter PrivateSpace. Dock annorlunda och, vad det verkar, lite krångligare än Samsungs Secure Folder. Du kan ju kolla upp det och testa för att se om det är något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara visste vad de gör i Sverige..... Den verklighetsbild som Sveriges Trolltelevision målar upp är starkt subjektivt förvrängd. Det finns något som heter bankfack i min Huawei telefon som går att låsa upp med fingeravtryck eller lösenord. Det finns bla utrymme för Filer/Internminne där det går att lägga till filer från 14 olika mappar med olika undermappar. Går det att flytta min 2FA app dit? Hur gör jag det om det går?

Hur hittar jag lättast en viss app bland mapparna om det går? Eller hur gör jag bäst?

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-08 13:14, skrev Thirteen:

Är det kryptering av din enhet du söker så finns en guide här: https://swedroid.se/sa-har-krypterar-du-din-androidenhet-guide/

Var hittar jag inställning för kryptering i min Huawei Android 7 mobil? Jag har angett ett lösenord för skärmlås men det står inget om kryptering. Och det tar inte en timme utan sker omedelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min, Samsung (Android 11) så, finns, det under biometrik och säkerhet, övriga säkerhetsinställningar, starkt skydd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har frågat Huawei. Det finns ingen kryptering av hela telefonen för min modell. Nyare Huawei telefoner ska något som heter applås. Där kan man ange ett lösenord för en enskild app. De visste inget om någon sökfunktion för filer bland apparna. De visste inte om det gick att placera en app tex som fil i "bankfack".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...