Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus X501A startar inte


Huggarn
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Har en asus x501a som inte startar. När jag trycker igång den kommer asus loggan upp, sen kommer menyn där man kan välja starta felsäkert, normalt osv. Väljer man normalt laddas windows (7) ca.5-10sek och sedan syns bara muspekaren, och cirkeln när den tänker blinkar brevid. Väljer jag felsäkert laddar den windows filerna och sedan samma sak med muspekaren. Har prövat guiden att ta ur batteriet och laddaren och hålla in power knappen i 45 sek osv men utan resultat. Någon som har något förslag? 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Huggarn:

sedan syns bara muspekaren, och cirkeln när den tänker blinkar brevid.

Välkommen till forumet!

 

Hur länge har du väntat i det läget?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ska prova ikväll när jag kommer hem :)

 

Tackar! Ett dygn som mest stod denoch tugga, utan att ändra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ju vara fullt tillräckligt. Kommer du ihåg om du gjorde något särskilt sist du använde datorn, typ (av)installerade något, körde något program du inte använder så ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag minns, det är ganska länge sedan den vart såhär. Det var nu när jag behövde några viktiga saker från den jag tänkte att jag skulle ta tag i det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det är en dator du inte brukar använda. Då kan du ta ut hårddisken och ansluta den till en USB-kontakt på annan dator med hjälp av en adapter/kabinett för att då kunna kopiera de viktiga filerna till den andra datorn.

 

Fabriksåterställa datorn är ju mindre bra i det fallet eftersom det tar bort alla dina egna filer på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade guiden jag fick länk till, men då kommer samma meny som förut upp "starta felsäkert, normalt osv"  och likadant med blinkande markör vad jag än väljer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Cecilia:

Okej, så det är en dator du inte brukar använda. Då kan du ta ut hårddisken och ansluta den till en USB-kontakt på annan dator med hjälp av en adapter/kabinett för att då kunna kopiera de viktiga filerna till den andra datorn.

 

Fabriksåterställa datorn är ju mindre bra i det fallet eftersom det tar bort alla dina egna filer på den.

Använde den hela tiden förut, men när den vart sådär övergick jag till den gamla stationära och sen vart den bara liggandes. Okej, då får det nog bli så att jag räddar filerna och sedan installerar om windows och hoppas det funkar :) Tack för alla svar och hjälp! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Har du provat alternativet "startreparation"?

 

/ Jari

Hur gör jag de då? Som ni kanske märker är jag helt lost på datorer ? Alternativen som kommer upp är felsäkert läge, felsäkert med nätverk, felsäkert med kommando? Och normalt. Är inte vid datorn nu men tror de var dom som fanns. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
1 timme sedan, skrev Huggarn:

Hur gör jag de då? Som ni kanske märker är jag helt lost på datorer ? Alternativen som kommer upp är felsäkert läge, felsäkert med nätverk, felsäkert med kommando? Och normalt. Är inte vid datorn nu men tror de var dom som fanns. 

Hej!

Kolla denna länk kan vara till hjälp. Jag har för mig att på den blå skärmen med vit text finns något som heter "avancerat" eller "alternativ". Där kan du hitta startreparation. Annars är det enklaste göra såsom artikeln i länken föreslår. Tvångsavstängning ett antal gånger med hjälp av strömknappen.

 

Lycka till!

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...