Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa router för bästa mottagning?


Kenneon
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan ? !

 

Det pratas mycket om routrars prestanda i hemmet och funktioner och tillval i bostaden där man ska använda den stationärt med kanske fiber ...

 

Jag är ute på köptankar ang en Router som är mobil -trådlös bunden (som kräver simkortplats) till närmaste mast . Min första tanke som slog mig som amatör på området ang routerteknologi. Är vad som är viktigast att prioritera och välja först för egenskap på denna router så jag får så bra täckningpotential / nedladdningshastighet / uppkoppling som

möjligt från masten i några rum på en adress , i en lägenhet.

 

Sen i övrigt i andra och tredje hand osv prioriteras jag andra funktioner som är bra med routern 

 

Eftersom jag har kollat med TELE 2 som är operatör ang täckningspotentialen i området så är den optimal. 

Och den obundna routern kommer inte förflyttas ifrån denna plats eller lägenhet med sitt tele 2 simkort

 

Lite specifikationer :

 

Tele 2

Bandbredd :

20Mhz 4G
Dubbla band 2,4-5GHz 

 

Fråga : Min fråga är vad man ska först titta på i mitt fall ang en budget på 1kr -1800kr prisbild för routrar ?

Är det ev att det är så bra dataöverföringshastighet som möjligt i =

 

- Dataöverförings­hastighet (2.4GHz)

- Dataöverförings­hastighet (5GHz)

- Max dataöverföringshastighet (teoretisk)

 

... Eller tittar ni på annat innan (prioriterar) och många fler egenskaper routern ska och bör ha innan ?

 

Tycker ni att jag tänker jag helt fel här nu att prioritera dataöverföringshastigheten så hög som möjligt först och sen i andra, 3e, 4e, 5e hand annat?

 
 

 

 

 

Redigerad av Kenneon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på fiberanslutningen. Den är stabil, obegränsad( ljusets hastighet) och svårpåverkad av yttre omständigheter. Mobilt bredband är beroende av mottagningsförhållande, belastning i masten och prioriteras lägre än samtal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev polken:

Satsa på fiberanslutningen. Den är stabil, obegränsad( ljusets hastighet) och svårpåverkad av yttre omständigheter. Mobilt bredband är beroende av mottagningsförhållande, belastning i masten och prioriteras lägre än samtal. 

 

Nä fiber är inte aktuellt i det här fallet 

 

Typ nåt i den här stilen: 

https://www.telia.se/privat/bredband/fiber/lagenhet/installation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket beror på hur du bor, hur stort det är, om du har enkla väggar av gips och trä eller annat material.

 

Om du ska han en mobilrouter blir utbudet lite mer begränsat och man måste även, vid placering av routern, ta hänsyn till kvalitén på signalen från mobilnätet, inte bara den optimala placeringen för bra signalspridning i huset.

 

Ofta finns det erbjudande om inkluderad router när du teckna abonnemang men du kan givetvis köpa en själv och bara köpa tjänsten av operatören.

Se exempelvis

https://www.prisjakt.nu/c/routrar?7296=10205|10656

 

 

Hur bor du? Har du möjlighet att få internet via kabel/fiber?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Mobilt internet där tillgänglig bandbredd är beroende av hur många som ansluter till närmaste mast är något som jag personligen avråder från. Skulle du välja detta detta alternativ spelar det ingen roll vilken router du väljer för ditt trådlösa nätverk. Satsar du på en router med dualband (2,4/5 Ghz) är du fortfarande begränsad till den bandbredd som ditt mobila internet ger. Fiber är det enda alternativ som i längden ger tillgång till högre bandbredd på en internetanslutning.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha via fiber , så finns det tre val ADSL via telefonnätet (kopparnätet)

eller om du har kabelTV via det nätet, annars det som du frågar mobilt bredband

som är ganska dyrt  och troligen långsamt, då tycker att ADSL är bäst, men det är

en fråga om vilket som passar dig bäst

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Mobilt internet där tillgänglig bandbredd är beroende av hur många som ansluter till närmaste mast är något som jag personligen avråder från. Skulle du välja detta detta alternativ spelar det ingen roll vilken router du väljer för ditt trådlösa nätverk. Satsar du på en router med dualband (2,4/5 Ghz) är du fortfarande begränsad till den bandbredd som ditt mobila internet ger. Fiber är det enda alternativ som i längden ger tillgång till högre bandbredd på en internetanslutning.

 

/ Jari

Jo, ja det var det svaret jag var ute efter att det kvittar ev om routern kostar 500 kr - eller 2000kr  för routerar med ( /2,5- 2,5 Ghz samt rätt inställd i på bandbredden och andra standardfunktioner) så det blir inte bättre nedladdning på nån router mellan säg budget 600-3000kr (dvs ingen skillnad) än vad den bästa signalen är i byggnaden och rummet trådlöst.

 

Dock så är miniroutrar långsammare (är hört) efterdom kanske är så små eller de saknar grundläggande teknik? Sen finns det ju dyra minroutrar med batteri så ja vad ska man säga om det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Hanse:

Om du inte vill ha via fiber , så finns det tre val ADSL via telefonnätet (kopparnätet)

eller om du har kabelTV via det nätet, annars det som du frågar mobilt bredband

som är ganska dyrt  och troligen långsamt, då tycker att ADSL är bäst, men det är

en fråga om vilket som passar dig bäst

 

HANS

Låter intressant, jag är relativt nyinflyttad här och inget står i hyreskontrakten ang bredband (isf skulle det vara T3 som byggt det i marken) med har såklart telejack men dessa kopparlinor som du säger som är väl typ nedlagda och söndervittrade, rostiga för internetdistribution antar jag. Jag vet inte om jag har kabeltv via nätet, får ringa Sappa och fråga eller om jag funderar med hyresvärden att täckna ett sådant via Sappa eller T3. Enligt första kollen på Sappa "finns inget bredband tillgängligt på min adress" när man är inloggad - våra tjänster - beställ bredband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyinflyttad, fråga en granne eller hyresvärd hur status på bredband är. Kanske finns?

Känns som att du inte kontrollerat det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-06 09:25, skrev Monshi:

1. Mycket beror på hur du bor, hur stort det är, om du har enkla väggar av gips och trä eller annat material.

 

Om du ska han en mobilrouter blir utbudet lite mer begränsat och man måste även, vid placering av routern, ta hänsyn till kvalitén på signalen från mobilnätet, inte bara den optimala placeringen för bra signalspridning i huset.

 

Ofta finns det erbjudande om inkluderad router när du teckna abonnemang men du kan givetvis köpa en själv och bara köpa tjänsten av operatören.

Se exempelvis

https://www.prisjakt.nu/c/routrar?7296=10205|10656

 

 

2.  Hur bor du? Har du möjlighet att få internet via kabel/fiber?

1. Det förklarar inget ang valet

2. Det får jag kolla upp eller önska via fastighetsägaren isf

Redigerad av Kenneon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Monshi:

Nyinflyttad, fråga en granne eller hyresvärd hur status på bredband är. Kanske finns?

Känns som att du inte kontrollerat det.

 

Ja kanske, isf ska det väl finnas i nätverks listan som nån titel? Nätverksuttag i väggen finns ej

Redigerad av Kenneon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Kenneon:

Dock så är miniroutrar långsammare (är hört) efterdom kanske är så små eller de saknar grundläggande teknik? Sen finns det ju dyra minroutrar med batteri så ja vad ska man säga om det ?

Vad menar du med miniroutrar?

Jag har inte hört det begreppet förut.

 

4 minuter sedan, skrev Kenneon:

(isf skulle det vara T3 som byggt det i marken)

T3 heter numera A3 och levererar bredband. Här kan du söka på din adress: https://a3.se/privat/bredband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Vad menar du med miniroutrar?

Jag har inte hört det begreppet förut.

Dom är batteridrivna och små så de kan passa i byxfickan eller så kallas de mer som "reseladdare".

Hört att täckningsförmågan hos dessa routrar kan vara sämre eftersom de är så kompakta och blir mycket snabbare utslitna vid flitigt bruk. Ex på minrouter https://www.tele2.se/4g-router-och-modem/zte-mf971v

1 minut sedan, skrev Cecilia:

 

T3 heter numera A3 och levererar bredband. Här kan du söka på din adress: https://a3.se/privat/bredband

Tack för hänvisningen, ska kolla... "

Rackarns!

Vi kunde tyvärr inte hitta din adress i våra register över fastigheter anslutna till fibernätet. Om detta inte stämmer och du vet att bredband via fiber är möjligt kan du söka manuellt genom att söka på din ort.

Självklart kan vi erbjuda dig en smidig bredbandslösning även om din fastighet inte är ansluten till fibernätet.

Kontakta vår säljavdelning på 0770 910 000 så hjälper de dig"

 

"Sök på din ort"

 

... verkar inte så iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

 

 

T3 heter numera A3 och levererar bredband. Här kan du söka på din adress: https://a3.se/privat/bredband

Huset mittemot (dvs bara en gatuväg emellan och på sidan har) A3 enligt mer koll på adresser eller snarare husnummer med samma gatuadress men annat husnummer

 

Får ringa A3 och se vilka lösningar som finns och Sappa sen fastighetsägaren och sen får jag se.. om det blir indraget eller uppkopplat till fast anslutenhet

Redigerad av Kenneon
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen alla, får lägga förhoppning på att det finns och går att ansluta via fasta bredbanden så närbeläget som möjligt via wifi eller andra enheter. Det är lätt att konstatera att fast anslutning är det idealiska

 

Återkommer i tråden sen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Kenneon:

Hört att täckningsförmågan hos dessa routrar kan vara sämre eftersom de är så kompakta och blir mycket snabbare utslitna vid flitigt bruk. Ex på minrouter https://www.tele2.se/4g-router-och-modem/zte-mf971v

Verkar i alla fall inte prisvärd när inte storleken är mycket viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...