Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Magasinera typ allt


.M
 Share

Rekommendera Poster

Det finns en överhängande risk att jag inte kommer genomföra min ide, men man kan ju diskutera den. 

 

Jag har börjat tänka i banorna att magasinera typ allt i lägenheten. Bara behålla kanske säng, ombyteskläder och lite enstaka prylar i kök & badrum. På så vis får jag en helt tom lägenhet, massvis med utrymme för renovering, byta golv, måla osv. Sen ta tillbaka enstaka prylar om man märker att man behöver dessa. Om något ligger kvar i magasinet i ett år eller mer så är det ett bra tecken på att jag inte behöver/saknar det och kan arrangera att det, säljs/ges bort/återvinns.

 

Ganska extrem åtgärd, men när allt är klart så har jag antagligen minskat mängden grejjer rejält och spontant känns det helt rätt. Nackdel är väl främst att jag är lat :D, inte har körkort så måste få hjälp med transport. Men det känns som det finns rejäla fördelar med att man äntligen får bort saker som egentligen bara tar massa plats, utrymme att genomföra de renoveringar jag funderat på.

 

Har någon försökt sig på något liknande? Är detta något ni skulle kunna tänka er annars? Verkar det helt uppåt väggarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi efter 18 år flyttade från ställe med väldigt mycket förrådsutrymme till mycket mindre förråd så slängde vi mycket som vi inte hade använt de senaste åren. Lite grann har saknats efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen dum idé alls. Jag har länge tänkt att jag måste rensa också, men aldrig kommit till skott, dels för att jag är lat och troligen har jag nån släng av samlarmani. Tänker att "det och det kan ju vara bra och ha" men när jag kommer till sans inser jag ju att om jag inte använt det på många år så är det nog inget att ha :)  Det längsta jag kommit till är att kolla på priser att hyra in en flyttfirma, de kör ju till soptippen också om man vill det, eller magasin fdd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Är detta något ni skulle kunna tänka er annars?

Ja, egentligen så.

Vi har ett renoveringsbehov i källarvåningen. Ett rum som numera kallas skrotrummet behöver renoveras efter en vattenskada. Inte så mycket själva det vattenskadan orsakade utan det faktum att det bröts upp en del för undersökning. Eftersom rummet är fullbelamrat och ingen plats finns så haltar allt.

Planen är nu att skära ner oljetanken, själv eller leja bort, och inreda pannrummet som förråd att flytta över en stor del dit.

Alternativt att skaffa ett sånt trädgårdsförråd i plåt.

Att låta magasinera hos något företag har aldrig funnits med i någon tankegång men är ju som sagt egentligen möjlig.

En del flyttfirmor erbjuder väl förrådsutrymme?

Bra att kolla vad som gäller försäkringsmässigt, om hela förrådet brinner upp eller om ägaren sticker iväg med allt som finns där. (Hände väl ett däckhotell för några år sedan tror jag)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I allt som hittills skrivits finns en röd tråd, men det handlar ändå om olika saker. Onödiga saker i förråden, mindre förrådsutrymme efter flytt och behov av utrymning för att kunna renovera. Det sista ingår även i .Ms idé, men kärnan i .Ms tankebanor tycker jag verkar handla om mikrobostäder (kanske omedvetet). Efter en sådan "extrem åtgärd" finns det väl ingen större anledning att betala för outnyttjat golvutrymme, eller ...?


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/salde-allt-bor-pa-24-kvadratmeter

http://www.sandrajunhammar.se/ett-enklare-liv-att-bo-pa-liten-yta/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Cecilia:

När vi efter 18 år flyttade från ställe med väldigt mycket förrådsutrymme till mycket mindre förråd så slängde vi mycket som vi inte hade använt de senaste åren. Lite grann har saknats efteråt.

Fördel med magasin är ju att så länge man är beredd att betala så kan man behålla prylar om man är orolig att slänga något.

 

11 timmar sedan, skrev Hakinger:

Nej, ingen dum idé alls. Jag har länge tänkt att jag måste rensa också, men aldrig kommit till skott, dels för att jag är lat och troligen har jag nån släng av samlarmani. Tänker att "det och det kan ju vara bra och ha" men när jag kommer till sans inser jag ju att om jag inte använt det på många år så är det nog inget att ha :) Det längsta jag kommit till är att kolla på priser att hyra in en flyttfirma, de kör ju till soptippen också om man vill det, eller magasin fdd.

Jag har då och då lagt upp prylar i vindsförrådet och efter en viss tid så har jag anställt någon som slänger grejjerna. Tricket är att inte gå igenom och se vad som finns, för då kommer känslorna "bra att ha". Men med begränsat vindsförråd så är det inte tillräckligt bra för min något aggressiva plan att tömma lägenheten.

 

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

En del flyttfirmor erbjuder väl förrådsutrymme?

Bra att kolla vad som gäller försäkringsmässigt, om hela förrådet brinner upp eller om ägaren sticker iväg med allt som finns där. (Hände väl ett däckhotell för några år sedan tror jag)

Hittade någon firma som erbjuder att magasinera hela bostäder, deras marknadsföring sa något i stil med, om du ska bo utomlands ett tag och inte kan ta med dig alla prylar. Och ja, ett stort hinder till varför jag inte provat är att jag vill vara säker på att kunna få tillbaka prylar.

 

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

men kärnan i .Ms tankebanor tycker jag verkar handla om mikrobostäder (kanske omedvetet). Efter en sådan "extrem åtgärd" finns det väl ingen större anledning att betala för outnyttjat golvutrymme, eller ...?

Exakt så, att få utrymme att renovera är egentligen steg ett. nyrenoverad fräsch lägenhet lockar, men har man färre prylar så skulle det bli mycket enklare att flytta till något litet. Och jag har kollat mycket på "Tiny Houses" på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns antal olika bolag erbjuder dessa tjänster

Jag har haft  ett dessa tjänster. 

Bolaget  i sig själv , ska ha försäkring.

 Sen kan vara bra att se över hemförsäkring , i med denna tjänst 

Mot ohyra .  

Jag fick hem vägglöss .  Från förrådet 

Sanering och kast av näst hela bohag 

Tyvärr hade inte den rätta försäkringen 

Fastigheten ägaren , fick sanera för över 100.000 kr .. 

 

Se över försäkringar är mitt råd 

Jag nöjd med förråden.  Som tjänst 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Något jag funderar på då och då är varför "man" inte utnyttjar utrymmet närmast taket bättre?

Ex. ett sovrum. Skulle man ha väggskåp med ex. höjd 30 cm och djup 40 cm längst upp på alla väggar skulle det gå att stuva undan sådant som inte behöver tas fram så ofta. Julsaker, extra kudde, nerlagda projekt. Ja, man kan behöva en stol för att nå men det finns ju oftast sådana i ett boende. Slå i huvudet? Ja kanske för långa personer men det är ju i regel andra saker längs väggarna som så att säga är i vägen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det som Mikael63 skriver så bodde jag för länge sen i en 2:a från 40-talet som ju var avsedd för en familj så det behövdes verkligen plats att stuva undan saker och där fanns det 60 cm djupa skåp ovanför badrumsdörren och ovanför dörren mellan köket och matrummet (fortsatte ut från ett högskåp i köket så det såg ut som att dörren var inbyggd).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Mikael63:

OT:

Något jag funderar på då och då är varför "man" inte utnyttjar utrymmet närmast taket bättre?

Ex. ett sovrum. Skulle man ha väggskåp med ex. höjd 30 cm och djup 40 cm längst upp på alla väggar skulle det gå att stuva undan sådant som inte behöver tas fram så ofta. Julsaker, extra kudde, nerlagda projekt. Ja, man kan behöva en stol för att nå men det finns ju oftast sådana i ett boende. Slå i huvudet? Ja kanske för långa personer men det är ju i regel andra saker längs väggarna som så att säga är i vägen.

 

egentligen gillar jag smarta, kreativa lösningar för förvaring. Det är därför jag gärna kollar youtube och tiny house/husvagn/båt videor. För där har man massvis med smarta lösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 kvm gäller komma praktiska lösningar 

Jag bygg upp sov del. Stuva unda massa prylar. Höjd golv 50 cm . 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Gällande TS frågeställning kan jag tipsa om att söka på Minimalism på Netflix, där det finns två dokumentärer i ämnet som kan ge inspiration.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...