Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så skoj, datorhaveri kl 06:30... Vad nu? Löst. Tror jag...tra-la-la.


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Så har det då skett, min gamla AsusEEE (seashell) har dagt upp sig. Olyckligtvis klockan 06:30 i morse när jag behövde den för att hantera fräsprogram. Skärmen började flimra i Windows (7 Starter) och sedan gick det knappt inte att få den att starta igen. Dual boot finns med Linux Mint 13 men det går inte att få igång detta OS heller. Allt för länge har jag ignorerat "elefanten i rummet" och menat att dess seghet är ett  åldersrelaterat problem. Tydligen inte... (Suck).

 

Och nu? Det är ju en trevlig dator så vad göra? Ställa undan den? Köpa ny hdd eller ssd och klona den gamla disken (om det är möjligt)? Eller försöka hitta någon 32-bit version av Windows 10? Ska jag behålla datorn måste den ändå isär för byte av det stendöda cmos batteriet. Men tänk om det är mågot annat fel... Som grafikkortet... eller moderkortet... eller... ?

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte startar med W7 eller Mint torde den nog inte heller starta med W10.

Du har väl testat att starta från en Live-USB med Mint 13?

Funkar det bör det ju inte vara hårdvarurelaterat till annat än disken.

 

Fräsmaskin.. COM-port? Fast det har väl inte en AsusEEE ? Alltså en äkta?

Har du redan en reservdator för maskinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja. Det finns en annan dator och programmen är säkerhetskopierade men det blir ju fil skyfflande hit och dit. Men visst, det går ju. 

 

Jo, det är en Asus EEE som kopplas till maskinen med någon special kabel med USB kabel i ena änden.  En USB port på datorn blir "com 3" vid inkoppling. 

 

Har Linux på USB minne, ska testa i morgon. Men datorn har krånglat på detta sätt förut och då gick den bra efter ett dygns "vila" så resultatet kan bli missvisande. Har inte tid att testa nu, jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade lite tid innan jag åkte hem...

 

Mystiskt det här. Jag hade Linux Mint (ursäkta fakta felet i första posten, det var version 17.3) på USB minne och startade upp datorn så. Allt såg bra ut men efter boot blev skärmen svart. Vad nu, hade mitt OS inte bootat? Jo, jag kunde svagt, mycket svagt se skrivbordet med loggan i mitten. Men det var mycket svårt. Hade i och för sig hållt datorn upp och ner för att kika på gallren i botten men inte rört skärmen ur sin position. OK, jag startade om, den här gången med boot till Windows. Jag kunde ju inte se något på skärmen så jag fick hålla inne power knappen (hård omstart). Fy-fy? Ja, men vad göra? Windows startade fint och även om jag stängde av från inloggningsskärmen så såg det normalt ut (datorn är jätteseg så jag ville inte gå ända in på grund av att det då tar mycket tid att avsluta) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev DePhaz:

Jo, jag kunde svagt, mycket svagt se skrivbordet med loggan i mitten. Men det var mycket svårt.

Det brukar bero på att bakgrundsbelysningen i skärmen har lagt av och man brukar se bättre ju mer ljus det kommer på skärmen. Skulle ju kunna vara något glapp i och med att det funkade sen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tänkte också på det. Tidigare på dagen hade jag haft konstiga mönster på skärmen, det var därför jag misstänkte att det var mågot med OS/HDD/grafik. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstiga mönster på skärmen kan t ex bero på överhettning eller skador på kabeln mellan moderkortet och skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju troligt. Hm, får lämna det här. Kanske borde jag lämna in maskinen för kontroll men det blir inte nu. Ska ta hem datorn i helgen och koppla upp den mot en vanlig skärm. Så kan jag i vart fall utesluta glapp kontakt i den delen. Om det blir konstigheter så ligger felet någon annanstans. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att gammal teknik håller bättre !

Men AsusEEE kom 2007 så det kanske är dags för elektronikåtervinningen ?

Kanske går det flytta fräsprogrammet till något annat först ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kollega har TNC programmen och alla  mina fräsdata finns på USB minne. ?

 

Gjorde ett test idag. Kopplade in datorn mot min vanliga skärm och då förblev skärmen på Asus datorn svart. Se bilder nedan. På stora skärmen fick jag bild. Startade upp datorn nu (separat) och i Linux läget blir skärmen svart efter den sista loggan (startskärmen). Windows startar bra. Ska låta den vara igång nu och se vad som händer. Batteriet räcker en stund om jag låter den vara ifred.

 

 

IMG_20210206_114126.jpg

IMG_20210206_114437.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Startade upp datorn nu (separat) och i Linux läget blir skärmen svart efter den sista loggan (startskärmen).

Den sista loggan?

Skrivbordet visas ju och har man kommit så långt brukar det inte bli svart efter det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande (jag var otydlig) : När jag startar Linux visas ju "LM" loggan ett par gånger. Sedan ska jag kunna se skrivbordet när mitt OS har startat. Men just då blir det väldigt mörkt. Det går svagt att urskilja det som visas. Gör jag en "hård" omstart (nödvändig då jag inte ser och göra den korrekt) återkommer bilden vid preboot (val av OS) och bootscreen. Får också bild i Windows. När jag hade datorn på jobbet kunde bilden "krascha" med kostiga färger, flimmer och annat. Under "tomgången" här fungerade det bra. Inga artefakter eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen.

 

Har funderat på detta problem ett tag och får ingen rätt på det. Testade just Linux men ljussturkan verkar gortfarande vara nerskruvad i botten. Varför vet jag ej och jag kommer inte åt att justera det. Windows fingerar dock bra. (Peppar peppar). 

 

Detta har gett mig en tanke om hur det kan lösas. Windows 7 Starter verkar vara tungt för datorn (!) men om jag låter byta hårddisken (och det lilla cmos batteriet som varit dött i evigheter) och lägger Win XP på maskinen så borde det väl kunna bli bra? Nä, XP är inte säkert längre men jag har inga anledningar att koppla upp denna dator mot internet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thinkpad alex

Det är med största säkerhet orsakat av fel på hårdvara, dvs fel på  skärmen (bärbara datorn).

Baserar detta på att datorn fungerar med extern skärm och ser då ut att fungera felfritt med linux/windows .

 

Att det skulle hjälpa att byta operativsystem till xp eller att byta till annan hårddisk tror jag ej kommer lösa detta problem. Är det grafikkortsrelaterat borde detta synas på de bilder du bifogat när du kör på extern skärm. Skärmen på bärbara datorn är svart när Asus eeepc är kopplat till extern/datorns vga uttag vilket är normalt.

 

Att reparera denna datorn tror jag inte är lönsamt rent ekonomiskt, då är det nog mer prisvärt att köpa begagnad av samma modell. Alternativt är ju datorn fortfarande brukbar så länge man använder den med extern skärm.

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret. Får se hur jag löser detta. Jag kunde ju be chefen fixa en ny dator men vilka moderna maskiner har samma sorlek som Asus maskinen? Den dator jag har passar precis i en metallåda jag har stående på min arbetsbänk och här är kan fatorn förvaras utan att bli utsatt för stänk, smuts och annan "yttre påverkan". (Datorn är alltid avstängd och urkopplad vid förvaring).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thinkpad alex

Nej som du säger kan bli svårt att hitta en dator med så liten skärm som ASUS eeepc,

 

vanligast nu är väll 13 tums, men finns en del begagnade företagsdatorer som säljs av diverse företag, De modellerna av företagsdatorer ligger vanligtvis på 12,5 tum.

 

några exempel på modeller jag kan tänka mig fungera storleksmässigt:

Dell lattitude E5270

Lenovo Thinkpad x230

Hp elitebook 2570p

 

dessa är 12,5 tum specifikationer mått m.m kan hittas på nätet. dessa modeller borde man kunna få tag på begagnade än så länge.

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Min rent spontana tanke med din situation är förutom det självklara som jag fattar det, att du behöver byta ut datorn, är att kanske titta på en renodlad industri-pc som ersättare om funktionaliteten med mjukvaran är viktig för verksamheten.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen. 

 

Jag fick tag på en dator av samma storlek (tack vare en medlem på detta forum) och efter en del pyssel (se separat text) så fungerar det som tänkt. Får ta hem den gamla datorn och se om jag kan fixa den. Får försöka ta bort Linux partionen helt då den tycks vara felaktig. Testade mot extern skärm men den fick ingen kontakt med datorn (släktes ned). Tack för hjälpen alla.

 

Krånglet med usb. Varning för off topic! : Jag har ju en kabel som ska kopplas in mellan maskinen och usb uttaget på datorn. Vid första försöket fick jag ett ! I enhetshanteraren för "USB serial controller D". Avinstallerade denna ovh startade om. Fick en ny controller som vid nästa omstart hade samma fel. Och det gick inte att föra över filer via TNC server, det program jag använder. Skrev lite på ett annat forum (där jag vet att många ägare av svarvar och fräsar håller till)  och fick veta att det kunde vara svårt att få "dongeln" stt fungera i win 10. En annan kollega blandade sig nu i och installerade någon usb driver som skulle passa alla versioner av Windows. Nu hittade TNC filservern två com portar men de hette /.///com3 och 4. Nu slutade vi för påskhelgen. Under helgen drog jag ett mail till den (svenska) firma vars namn stod på ena halvan av dongeln. Svaret kom i morse: Jodå, ebheten skulle fungera med win 10. Då maskinen ändå skulle igång då kopplade jag upp mig och startade programmet (se bild). Usb porten hette fortfarande "/.///com4". Gick in (minns inte var) och lyckades döpa om det till "com4". Och då fungerade det! Slutet gott allting gott! 

 

 

IMG_20210408_083852.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...