Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Samla text från flera flikar

H4Carlsson
 Share

Recommended Posts

Jag har ett Excel dokument för resultatredovisning av flygtävlingar som utförs på respektive flygklubb, det finns två moment navigering och landning varav navigeringen finns för två olika grupper av piloter, vilket alltså ger 3 olika flikar. Nu vill jag kunna ha kontinuerlig räkning av antalet deltagande unika piloter som har ett resultat redovisat, då en pilot kan vara med både på navigering och landning men då bara skall räknas engång. Namnet på piloten finns i kolumn D, klubben i E och resultatet i F i var och en av resultat flikarna. Jag är inte främmande för att göra detta i flera steg.

Hej. Tyvärr finns det inget enkelt sätt att lägga ihop områden i excelformler. annars skulle det ha varit fantastiskt att bara skriva något i stil med:

=UNIK(Blad3!D2:E19;Blad3!D2:E19;Blad4!D2:D19)

En annan variant är att använda powerQuery och lägga samman dina tre tabeller till en lång lista som du t.ex kan köra UNIK() -formeln på 

https://support.microsoft.com/sv-se/office/kombinera-data-från-flera-datakällor-power-query-70cfe661-5a2a-4d9d-a4fe-586cc7878c7d

Det är otroligt kraftfullt och egentligen ganska enkelt, men jag förstår om du tycker att det ser oöverstigligt krångligt ut. Tröskeln är högre än vad den egentligen behöver vara.

Eller gammal hederlig pivottabell med flera konsolideringsområden (inte helt intuitivt hur det funkar)

[ALT], d, p (i följd, inte samtidigt)

fler konsolideringsområden

[Nästa>]

Skapa åt mig

[Nästa>]

Markera området i flik1 [lägg till] 

Markera området i flik2 [lägg till]

Markera området i flik3 [lägg till]

[slutför>]

Nu har du möjligheten att t.ex lägga pilotnamnen i "rad". Men om du har piloter med samma namn i olika klubbar blir det svårt att skilja dem åt.

Edited by MH_

Här har du en bra beskrivning av Power-Query principerna. Även om han gör en krångligare körning.

https://trumpexcel.com/merge-tables/

Du kan hålla det enklare

Ställ dig i tabell1 och gå till

Data->Hämta och transformera data->Från tabell/intervall

Ny är du i PowerQuerys Förhandsgranskningsläge. 

Tryck på knappen [Stäng och läs in]->Stäng och läs in till->Skapa endast anslutning

Upprepa för tabell 2 och 3

Data->Hämta och transformera data->[Hämta data]->Kombinera frågor->Lägga till

Kryssa i "Tre eller flera tabeller"

"skicka över" alla tre tabeller till höger

[Ok]

Markera både kolumnen med namn och klubb

Tryck på knappen [Ta bort rader]-> Ta bort dubbletter

Tryck på [Stäng och läs in]

Nu har du en tabell med unika namn/klubbkombinationer som du kan räkna på lämpligt sätt

Alternativ till det röda:

Transformera->Talkolumn->Statistik->Räkna värden

Till tabell

Tryck på [Stäng och läs in]

Nu har du en enradstabell med svaret på din fråga

Oavsett vilken metod du valde så måste du uppdatera manuellt. Det är inte automatkopplat på det sätt en formellösning blir.

Du uppdaterar genom att högerklicka, "uppdatera". Eller välja uppdatera från lämplig meny (Ctrl+Alt+F5)