Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BankID


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Om man har mobilt BankID på en telefon och låt säga att nån får tag på personnr och koden till mobila BankID. Kan denne då använda detta på en annan enhet ?

 

Lagt USB som backup hos mina föräldrar. Vet ej om finns gammalt dokument 

 med lösen som är flera år gamla på någon av stickorna isåfall. Man byter ju lösen då och då och jag tänker att tänk om råkat byta till lösen som man använt tidigare , det är flera år och den finns nedskriven . Rätt långsökt ifs. Inbrott och om det funkar.  ? ja ni fattar . 
 

Har numera alla viktiga koder i huvudet.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått dig rätt så frågor om någon har fått tag i ditt personnummer + koden 

kan använda det, det tror jag inte, bank-id- är knutet till din till din telefon så personen

måste ha din telefon också, jag kan ha fel men tror jag inte

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Hanse:

Om jag har förstått dig rätt så frågor om någon har fått tag i ditt personnummer + koden 

kan använda det, det tror jag inte, bank-id- är knutet till din till din telefon så personen

måste ha din telefon också, jag kan ha fel men tror jag inte

 

HANS

Japp tänker kring säkerhetssynpunkt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt bank-id är knutet till registrerad mobiltelefon, så det borde inte vara problem

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din autentisering mot bankid bygger på telefonen, precis som på din dator, på att ett certifikat (el dyl) laddas ned till din telefon. När du autentiserar dig sker det primärt mot detta certifikat och det i sin tur får BankID att lita på dig, din enhet.

Jag skulle tro, hoppas, att denna fil/information på något vis är gömd och förhoppningsvis kopplad både till dig och enheten, dvs att den inte går att flytta till annan telefon.

 

Det kommer in svar medan jag skriver som är mer säkra på sin sak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...