Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkortets integrerade grafikkort, värt att använda?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Man har ju ofta ett integrerat grafikkort i moderkortet, eller processorn är det väl. I mitt fall Gigabyte z90 Gaming X trio och Intel i7 9700 CPU.  Mitt grafikkort är Nvidia 3060Ti. Jag har förstått, och märkt, att Nvidias grafikkort stöds inte av Wayland (som jag tänkte jag ville testa nu) så jag tänkte att då tar jag och kopplar in Intels integrerade grafikkort istället. Vad jag förstår behöver man bara ändra lite i BIOS till multiskärmar och aktivera IGPU.
Jag tänker mig då att jag bara startar datorn igen med Linux och kan testa Wayland. (behöver köpa en HDMI-kabel förstås)
Mina frågor är:

1: Jag antar att jag behöver koppla bort kabeln från vanliga grafikkortet och stoppa in HDMI-kabeln från moderkortet? Annars får väl Linux problem med att gissa vilket grafik-chip som ska användas om båda är inkopplade samtidigt?
2: Jag antar att Linux inte har några problem med att upptäcka att man bytt grafikkort så att säga? Precis som vilket grafikkortsbyte som helst?
3: Är prestandan tillräcklig i moderkortets grafik-chip för att köra Wayland? Eller KDE plasma öht? Den har/tilldelas tydligen 1Gb RAM. Eller blir det laggigt?

Redigerad av Hakinger
tog bort upprepningar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-01 23:54, skrev Hakinger:

Jag antar att jag behöver koppla bort kabeln från vanliga grafikkortet och stoppa in HDMI-kabeln från moderkortet?

Du behöver flytta bildskärmskabeln från grafikkortets kontakt till den på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...