Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läs först: Gmail vs. Gmail? Outlook vs. Outlook?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

En tråd som kan underlätta när hjälp relaterat till rubrik önskas.
För den som ska svara på frågor är det viktigt att veta vad du menar med olika namn och jag hoppas att detta gör att du kan beskriva ditt problem bättre.

 

Google har en tjänst som kallas Gmail.

Man kan bland annat hantera denna via en webbläsare:

image.png.4e82d44d611a1ac21e400158e8620bd5.png

--

Det finns en app för Androidtelefoner som också heter Gmail

image.png.ead331edabab560de468a464b9b9190e.png

 

--

Motsvarande app för iOS heter även den Gmail

image.png.984bf5aaac69734b195489146e5f2b6d.png

--

 

En sökning hos Microsoft ger inga träffar som tyder på att det där skulle finns en app med namnet Gmail, för Windows 10.

 

När man i trådar läser "jag har Gmail" så är det, som läsare, ibland svårt att förstå om det är tjänsten Gmail eller appen Gmail som avses i den efterföljande frågeställningen.

Det kan därför vara bra om detta anges som "jag använder tjänsten Gmail" resp. "jag använder appen Gmail".

Ibland förekommer andra stavningar för Gmail. Oftast förstår man att det är Gmail som avses men man kan ju inte vara helt säker.

 

***

 

Samma princip gäller för Outlook

Outlook kan avse ett konto, en tjänst, som heter Outlook och som ägs av Microsoft.

Man kan ha en e-postadress som slutar med @outlook.com och till familjen Outlook hör även e-postadresser som slutar på @hotmail.com,  @hotmail.se, @live.se, live.com

Dessa kan man hantera via en webbläsare genom att logga in på https://office.live.com/start/Outlook.aspx?ui=sv-SE&rs=SE

 

Man kan också ha programmet Outlook installerad, som en del i Officepaketet från Microsoft och/eller via Microsofts Office 365.

 

För Android finns en app som heter Microsoft Outlook.

image.png.03e1fb300ec6edf2c26b124750fd3505.png

 

heter samma sak för iOS

image.png.c05b8c9ecfe80a41da0630eb6fd5ac31.png

--

Den appen kan hantera i princip alla olika e-posttjänster som ex Gmail.

Man kan alltså ha appen Microsoft Outlook utan att ha ett konto hos Microsoft/Outlook.

(Även jag som inte är Microsofts främsta supporter använder den)

 

Om du använder appen Epost som ingår i Windows 10 står det ibland Outlook som namn inuti den.

 

Även här är det som läsare ibland svårt att greppa vad som avses om det bara står "jag har Outlook".

 

 

Om du inte vet vad för program/app/tjänst du använder ta en skärmbild och ladda upp så kan andra se vad du har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 nålade detta ämne

Bra beskrivet.

Hoppas du kan skapa liknande bra beskrivningar på nedan:

 

Man kan ha en gmail/outlook-adress(eller annan) att logga in med till sitt appleID/Microsoft-konto när man använder iCloud/Onedrive.

 

Många tjänster tillåter alias, alltså fler användarnamn/e-postadresser för att logga in med till samma konto.

 

Att man dessutom kan ha två olika Microsoftkonton(företag, skola/privat) med samma e-postadress som användarnamn gör det inte enklare direkt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev polken:

Många tjänster tillåter alias, alltså fler användarnamn/e-postadresser för att logga in med till samma konto.

Ja, bl.a. här på eforum där man antingen kan uppge e-postadress eller användarnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...