Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-post, misstänker att något är fel...


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har funderat ett tag på den här tråden. Men det är väl lika bra att starta den nu annars blir det aldrig gjort... Och för att inte blanda ihop "äpplen" och "päron" så kommer jag att dela upp posten i två delar.

 

Gmail

 

Under fjolåret bestämmde jag mig för att börja handla av en trevlig herre i Paderborn. Mannen är mycket seriös (trots att han tydligen funderar på att inleda en politisk karriär...) och de produkter är på intet sett märkvärdiga eller ljusskygga. Men då jag inte såg att det gick att handla från Sverige så skrev jag ett mail med en del frågor. Adressen var en helt vanlig .de adress så det borde ju fungera bra. Efter någon månad valde jag att kontakta honom igen då svaret uteblivit. För detta använde jag min Yahoo mail. Jodå, mannen hade försökt att avarar, två gånger till och med men han hade inte kunnat. OK?... Nå, vi löste i vart fall det hela via Yahoo och allt var i sin ordning. Men nog var det konstigt... Historiskt sett har ju tyskar och amerikaner haft svårt för varandra men att stänga ute e-post från mellaneuropa är väl att överdriva det hela... Men jag har ju också haft mail skrivna på svensk mark som fastnat i mina filter så det var inte så ovanligt. Men vem cencurerar min inkommande e-post? Jag lade också en beställning i Storbrittanien. Innan köpet genomfördes valde jag att lämna ett meddelande via webshopens kontaktformulär. Angiven e-post adress var min gmail. Men inget svar kom. Och efter kontakt via hennes e-post adress och skickat med Yahoo så stod det klart att inget meddelande kommit in. Vem censurerar min utgående e-post? Det brukade fungera förut så jag förstår inte varför det fungerar sämre nu... Strax innan jul damp det så ner ett mail i min inkorg. Det var från Google som tydligen inte tyckte om att deras användare var inaktiva och slösade med utrymmet i deras tjänster. Jag slänger nästan aldrig mail (förutom de som ligger i papperskorgen som försvinner av sig själv) så jag valde att rensa lite i min inkorg. Och jag slängde det som var i min skräppost mapp. Sedan dess har ingen ny skräppost synts till, vare sig i appen eller i nät versionen av gmail. Mycket underligt, det måste ju ändå blivit något i denna mapp på så lång tid. För att inte tala om att meddelanden ibland sorteras fel och hamnar i sagda mapp. Vem cencurerar min skräppost? Han som betalar min lön använder också gmail. Borde fråga honom om han får skräppost...

 

Yahoo

 

Jag använder inte min Yahoo mapp så mycket för utgående e-post numera, bara ibland. Eller, som ovan nämnt, vid nödsituation. Det är också ett välkännt faktum att Yahoo inte är en väl sedd e-post adress i webformulär (hade en tråd om det under Avreagera  dig! men hittar den inte nu. Det har också varit lite si och så med leveranserna av mail där med men jag brukar i vart fall få mailen i någon mapp. Skräppost mappen ekar dock tom där med emallanåt. Men då har jag rensat!  Men likt tidigare noterat är det ett omöjligt projekt att försöka få svar på frågor ställda via kontaktformulär om min Yahoo adress angivits. Antagligen tycker väl världens företagare att det bara är finniga tonåringar som har Yahoo adresser och ställer in spamfiltret därefter men då tycker jag de gör fel... Alla har inte råd med egen toppdomän! Eller har epost som man tankar ner till den egna datorn via Thunderbird &Co...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Innan köpet genomfördes valde jag att lämna ett meddelande via webshopens kontaktformulär. Angiven e-post adress var min gmail. Men inget svar kom. Och efter kontakt via hennes e-post adress och skickat med Yahoo så stod det klart att inget meddelande kommit in. Vem censurerar min utgående e-post?

När du skriver in något i en webbsidas kontaktformulär så går det inte via din mejlleverantör utan det går från webbservern och till den mejlserver som man har konfigurerat i webbsidans kod.

 

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Han som betalar min lön använder också gmail. Borde fråga honom om han får skräppost...

Jag får skräppost i Gmail.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, OK.

 

Citat1: Men går det inte att ställa in ett "filter" så att vissa e-post adresser sorteras bort? Det är så jag misstänker att det fungerar. Vill dock påpeka att jag inte känner till hur det fungerar. ?

 

Citat2: Grattis. Bilden nedan beskriver min skräppostmapp just nu. Så har det sett ut sedan vecka 51. Jag har inte ställt in den på att tömmas automatiskt. ? Alla firmor/butiker jag gör och har gjort affärer med hamnar i mappen Kampanjer eller i Inkorgen. Något strunt borde ju hamna i Skräppost...

 

 

Skärmbild_2021-01-31_15-31-24.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skräppost kan hanteras av mailleverantör, epostprogram och antivirusprogram. Man får kolla vilket som filtrerat ett specifikt mail och hantera det via det som filtrerat. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Citat1: Men går det inte att ställa in ett "filter" så att vissa e-post adresser sorteras bort? Det är så jag misstänker att det fungerar. Vill dock påpeka att jag inte känner till hur det fungerar. ?

Den som skriver webbsidan kan ju skriva vilka filter hen vill. Det kan ju även finnas filter hos företagets mejlleverantör.

 

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Något strunt borde ju hamna i Skräppost...

Eller så är du så lyckligt lottad för närvarande att du inte är med i något register över mejladresser att skicka spam till :)

Själv hade jag fått 60 st på två veckor, men det har ju förekommit perioder med både mycket mer och mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Skräppost kan hanteras av mailleverantör, epostprogram och antivirusprogram. Man får kolla vilket som filtrerat ett specifikt mail och hantera det via det som filtrerat. 

I ex. Thunderbird kan man ju skapa regler men man kan ju även, för samma konto sätta regler "i webbmailen".

Jag tror inte att en uppsatt regel i ex. Thunderbird på något sätt synkas med själva kontot.

Har min Thunderbird på vift men jag ser, när jag loggar in på https://mail.google.com/mail/u/0/#settings/filters att jag där har tre regler som raderar och en regel som spärrar (=skräppost)

När man högerklickar på ett inkommande mail och "Markera som skräppost" är det ju möjligt att den markeringen även sker på någon server?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår era tankegångar där. ? Hoppas bara att inget riktigt mail felaktigt har sorterats som skräppost och därför försvunnit utan min vetskap. Och lite skumt är det ändå att butiksägaren i Tyskland inte lyckades svara fast han försökte två gånger. Jag vet inte om det finns någon iställning i gmail som reglerar hur mail sorteras

 

OT: Tyckte en gång att Hotmail var så korkade med sina inställningar. Den ena sorterade de flesta meddelande som skräppost, den andra sorterade all som skräppost. Numera heter det visst Windows mail eller Outlook. Går in där ibland och tittar och det brukar komma in skräppost i alla mappar. ? Slut på OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...