Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förval Safari-Google Chrome?


NisseHult82
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Jag har haft flera iMacdatorer  under de 25 år jag haft datorer. Ganska snart övergav jag Safari för Google  som utökades med eget album i YouTube och flera G-Mailadresser. Till sist uppgraderade jag till Google Chrome och detta har jag varit helt nöjd med. I Programmappen ligger Safari ifall jag ville använda den som förstaval, men det gör jag aldrig.

 

För en månad sedan köpte jag min första iPhone någonsin. En iPhone 12 Pro Max.Till mitt AppleID använder jag min gamla   G-Mailadress med 3 alias från iCloudmejl. När jag skickar mejl kan jag använda  alla 3 om jag vill.

 

Nu till problemet som jag inte blir av med trots en hel del ändringar i Google-G-Mailfönstret. Jag vill att både Safariinställningarna och Chromeinställningarna håller sig inloggade utan att loggas ut, varje gång, även om jag valt den andre som förval och det är Google-Chrome som loggar ut mig varje gång. Den jag använder hela tiden. Kan det vara iPhone med sitt Safari som förval som loggar ut Chrome från min iMac Jag tror att dessa två synkar ihop varandra med Apple-ID som är samma på båda.

Det känns som att Google känner sig mindre värda när dom ser att jag valt Safari som förval på min mobil och därför loggar dom ut mig varje gång, även om jag bara använder Google Chrome på datorn.. Hur får jag båda att arbeta tillsammans, i stället för att motarbeta varandra.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev NisseHult82:

Tack. G-mail är väl en Mail-app, eller du kanske menar Apples egen Mail-App.

Sant, men du skrev inte att du använder den. Du skriver om Safari och Chrome. Ingen av dem är mail-appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev polken:

Sant, men du skrev inte att du använder den. Du skriver om Safari och Chrome. Ingen av dem är mail-appar.

Jo, jag gjorde faktiskt det i mitt första inlägg, där jag både nämnde att jag använder G-Mail till mitt Apple-ID och även som mejladress och även  iCloud till mitt Apple-ID och som mejladress som fungerar lika bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt detta. Jag är inloggad både via Safari och Chrome på flera av Googles tjänster.

Polken menar nog att du kan använda den inbyggda mailappen för att installera ditt gmail. Jag vet inte om du gör detta eller om du läser mail via webbmail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev NisseHult82:

Tack. G-mail är väl en Mail-app, eller du kanske menar Apples egen Mail-App.

Gmail är ju framförallt en mejltjänst och man kan komma åt sina mejl via en av många appar eller via en webbsida i en webbläsare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet fanns inte, innan jag skaffade min iPhone 12 Pro Max.

Även om jag har Chrome som förstaval tvingas jag logga in varje gång. Går jag in på Google, YouTube, G-Mail så måste jag logga in och det går galant för Nyckelringen som har alla inloggningsdetaljer sparade, sköter den saken utan att jag behöver skriva in uppgifterna. Detta bevisar faktiskt att jag har ordning på mina inloggningar och att Googles tycker likadant, för inloggningarna fungerar perfekt varje gång (Men varför måste jag logga in varje gång) Om jag loggar in på Google, så måste jag ändå logga in på YouTube och G-Mail.

Strulet började när jag engagerade iCloud på min mobil, känns det som, trot att mobilen är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att Chrome inte är inställd på att rensa cookies när programmet avslutas, inte spara alla cookies eller något annat som gör att cookies kan tas bort automatiskt?

Chrome ändrar sig ju kontinuerligt och nya sekretessfunktioner tillkommer ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat att Chrome inte är inställd på att rensa cookies när programmet avslutas, inte spara alla cookies eller något annat som gör att cookies kan tas bort automatiskt?

Chrome ändrar sig ju kontinuerligt och nya sekretessfunktioner tillkommer ibland.

Tack för tipset. Jo jag har testat allt på denna sida och bockat i/ur det jag misstänkt kan vara orsaken. Jag laborerar lite till så får vi se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på App-Store och laddade ner "Spark" som jag nu laborerar med som kanske löser problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

En mejlapp som polken föreslog alltså?

Förmodligen, men han nämde aldrig Spark.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Okej, jag frågade mest för att Spark verkar användas som namn på flera appar.

Hade jag vetat det, då hade jag inte påpekat detta. Jag reagerade mest på att du som moderatorer sprider osämja i tråden med denna gliring till påpekande. Ta bort dessa Gillaknappar, för dom används flitigt av forumets spammare som njuter av att skicka spydiga kommentarer. Gör som jag ställ intressanta frågor som fler kan ha användning av i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev NisseHult82:

Hade jag vetat det, då hade jag inte påpekat detta. Jag reagerade mest på att du som moderatorer sprider osämja i tråden med denna gliring till påpekande. Ta bort dessa Gillaknappar, för dom används flitigt av forumets spammare som njuter av att skicka spydiga kommentarer. Gör som jag ställ intressanta frågor som fler kan ha användning av i stället.

Jag ber dig respektera eforums regler och då särskilt regel #1

https://eforum.idg.se/guidelines/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev NisseHult82:

Hade jag vetat det, då hade jag inte påpekat detta. Jag reagerade mest på att du som moderatorer sprider osämja i tråden med denna gliring till påpekande. Ta bort dessa Gillaknappar, för dom används flitigt av forumets spammare som njuter av att skicka spydiga kommentarer. Gör som jag ställ intressanta frågor som fler kan ha användning av i stället.

Det var inte avsett som någon gliring, och jag har svårt att se hur det kan tolkas som det, jag var bara intresserad av ett förtydligande så att tråden kan hjälpa någon annan eftersom jag fick upp helt andra sorters appar när jag sökte på spark.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spark är en av de mer kända Mail-Appar man kan hitta på App-Store. Apple tillåter inte vilka skräpappar som helst att finnas  på App-Store. Dom handplockas av Apple.

Ingen App-tillverkare döper sina appar så dom kan förväxlas med andra, inte heller välkända Spark. Därför förvånar det mig att Cecilia som kan allt om appar inte kände till detta. Känns mer som en efterhandskonstruktion för att vinna diskussionen, framförallt  när vi vet att Spark nämnts i flera inlägg i tråden som inte kunde förväxlas med annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen mejl-app på någon Apple-enhet så jag sökte på "app store spark" och de jag får fram först bland svaren är:

https://apps.apple.com/us/app/spark/id1328574411

https://apps.apple.com/us/app/spark-amp-smart-jam-chords/id1457653921

Ingen av dem har med mejl att göra.

 

Så vitt jag kan se är första inlägget som omnämner Spark detta:

7 timmar sedan, skrev NisseHult82:

Jag gick in på App-Store och laddade ner "Spark" som jag nu laborerar med som kanske löser problemet. 

Vilket är det inlägg som jag ber om ett förtydligande till.

 

Jag har aldrig hört talas om någon app som heter Spark förut.

 

Naturligtvis kan jag inte allt om appar, varför skulle jag kunna det. Om jag satt på sån kunskap skulle jag väl inte ägna min fritid åt att skriva i Eforum.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har ingen mejl-app på någon Apple-enhet så jag sökte på "app store spark" och de jag får fram först bland svaren är:

https://apps.apple.com/us/app/spark/id1328574411

https://apps.apple.com/us/app/spark-amp-smart-jam-chords/id1457653921

Ingen av dem har med mejl att göra.

 

Så vitt jag kan se är första inlägget som omnämner Spark detta:

Vilket är det inlägg som jag ber om ett förtydligande till.

 

Jag har aldrig hört talas om någon app som heter Spark förut.

 

Naturligtvis kan jag inte allt om appar, varför skulle jag kunna det. Om jag satt på sån kunskap skulle jag väl inte ägna min fritid åt att skriva i Eforum.

Jo,Da. Du har jobbat på detta forum i minst 20 år som duktig supporter som resulterat i att du nu är "Huvudmoderator" Bra jobbat. Att du då försöker att hävda att du aldrig hört talas om Mailappen Spark som är en av de mer kända, känns som dålig borttförklaring. Med det sagt avslutar vi pajkastningen .

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev NisseHult82:

Jo,Da. Du har jobbat på detta forum i minst 20 år som duktig supporter som resulterat i att du nu är "Huvudmoderator" Bra jobbat. Att du då försöker att hävda att du aldrig hört talas om Mailappen Spark som är en av de mer kända, känns som dålig borttförklaring. Med det sagt avslutar vi pajkastningen .

Mail-appen Spark släpptes för bara drygt ett år sedan och väl typ 0,2% marknadsandel. Så att ha missat den tycker jag inte är så konstigt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...