Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Coronakarantänterapi


tomashag
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en urgammal dator, LG LW70, som har kört en nästan lika gammal version av Win10. Jag tänkte uppdatera den och laddade hem uppdateringsassistenten. Den godkände datorn och satte igång att köra och den körde och körde och körde... Till slut verkade det som den hade låst sig och jag kunde inte göra något. Då körde jag killdisk och anslöt en DVD-läsare med en skiva med en nyhemladdad ISO men det ville inte fungera. Då skivan körde igång så frågade den om jag ville starta från skivan och det fick den göra. Efter en stund så visades Windows-loggan men sedan hände inget mer, skivan bara snurrade på i all evighet. Om jag tog ut skivan så skrev den I/O-error vilket var föga förvånande. Jag försökte med en gammal DVD med en ISO-fil men det fungerade inte heller. Då försökte jag med en ISO-DVD med Kubuntu och då fungerade allt perfekt, likaså med en gammal Win7-DVD. Datorn är 32-bits och det var ISO-filen också. Varför vill det inte fungera med Win10 ISO?

Tilläggas ska kanske att jag använde Windows inbyggda brännarprogram för att bränna ISO-filen, dom andra skivorna är brända med ett externt program, jag kommer inte ihåg vilket.

 

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verifierat m.h.a. checksumma att den nerladdade ISO, när okej?

Har brännarproogrammet verifierat att bränningen blev okej? (Om Windows inbyggda kan det?

Har du inget USB-minne att använda för att starta från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nedladdade filen verifieras av Mediacreationtool. Jag har nu också kört bränning med ett externt brännarprogram, ingen skillnad. Hur får man ett USB-minne att bli bootbart? Jag trodde att man kunde använda brännarprogrammet (Ashampo) för det men det ville bara befatta sig med CD/DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev tomashag:

Hur får man ett USB-minne att bli bootbart?

Det fixar Microsofts Media Creation Tool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, jag installerade ju Kubuntu och Windows 7 på datorn, så disken torde må alldeles utmärkt! Cecilia, jag ska försöka med Media creation tool.

 

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finns två vägar

1: Trycka ned F10 eller liknande för att bryta pågående boot och välja boot-enhet för denna uppstarta

2: Gå in i BIOS och där ställa in boot-ordningen

 

Och ibland kan det krävas att slå av secure boot/Uefi-boot för att den ska starta via USB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev tomashag:

Jag har en urgammal dator, LG LW70, som har kört en nästan lika gammal version av Win10. 


Din dator lanserades år 2006. Första officiella utgåvan av Windows 10 kom i juli 2015. ”Nästan lika gammal version av W10” innebär 9 år mellan dem. 9 år, kan det anses som ”nästan lika gammal”? Din dator har 1GB internminne, om du inte uppgraderat med mer minne. En klen Pentiumprocessor sitter också i din dator.
 

Från första utgåvan av Windows 10 den 20 juli 2015 till dagens utgåva har det hänt mycket. Microsoft har tagit bort stöd för många äldre hårdvaror. Är du verkligen säker på att ett operativsystem som Windows 10 senaste versionen, som är närmare 15 år yngre än din dator, skall fungera på din dator? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i det första inlägget så var detta en urgammal PC, tyvärr så ser den inte USB-stickan som en bootbar enhet, så det går inte att ställa in boot-ordningen. Det fanns ett val som hette Removable devices som man ju tycker skulle fungera men icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gammal dator där det inte, i inställningarna, gick att välja "USB" som första enhet att boota från.

Där var man tvungen att ha USB-minnet instoppat när man gick in i inställningarna, BIOS, och där fanns då minnet bland övriga diskar varför man fick ändra den inbördes startordningen för diskarna, fast det ju inte var frågan om en "vanlig" disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-Men, som jag skrev i mitt första inlägg så godkändes datorn för uppdatering när jag körde Windows10upgrade medan jag fortvarande körde den gamla Win10.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sådant godkännande behöver ju inte betyda att allt kommer att fungera bra.

 

Datorn har alltså tidigare haft Windows 10 och det var från Windows 10 som Windows10upgrade kördes?

Vad var det då som skulle uppgraderas, och inte "bara" uppdateras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske fel uttryckt av mig, jag trodde att jag skulle kunna köra den senaste utgåvan av Win10.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev tomashag:

X-Men, som jag skrev i mitt första inlägg så godkändes datorn för uppdatering när jag körde Windows10upgrade medan jag fortvarande körde den gamla Win10.

Du menar att det innebär att du är säker på att den senaste versionen skall fungera i din dator?

Redigerad av X-Men
Korrigerat ”in” till korrekta ” i ”.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag kunna vara säker fast jag litar givetvis på allt som Microsoft säger till mig! ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet i min huvuddator, stationär sådan, finns det inte längre stöd för i Windows 10.

För varje ny version av Windows 10, sedan år 2018, måste jag trixa till det för att få igång grafikkortets fulla upplösning. Mitt grafikkort är från 2007. 
Jag har aldrig fått felmeddelanden när Windows 10 vill uppgradera till en ny version. Grafikkortets drivrutin, som jag manuellt fixar in, tas bort för varje gång som uppgradering sker och ingen ny drivrutin installeras av Windows 10. Upplösningen på min skärm, som stöder 1920 x 1020, får sämre upplösning än den skärm du har på din ”urgamla” dator tills dess jag på nytt manuellt installerar en gammal drivrutin för Windows 7.
Windows meddelar att drivrutinen inte är kompatibel med Windows 10 men det fungerar fortfarande när jag manuellt ”tvingar” in drivrutinen.

 

Jag bara väntar på att detta inte längre skall fortsätta gå att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, frågan om det inte kommer behövas en annan sorts terapi efter att ha försökt med detta..

 

Varför inte löpa linan ut med Kubuntu i stället?

 

Eller någon av andra system som listas när man anger Old Computer

https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet att ladda ner en något äldre version av Win10? Om det lyckas att installera den så kanske man kan gå vidare för att uppdatera till den senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev X-Men:

Om länken jag lägger ut bryter mot eForums regler ber jag om ursäkt och någon moderator får ta bort den. 

 

Här går det att hämta äldre versioner av Windows 10.
 

https://tb.rg-adguard.net/public.php

Så vitt jag kunde se vid ett test så hämtades den filen från microsoft.com och då är det inte olagligt eller brott mot forumets regler.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-Men, jag laddade ner en 1809:a men det gick inte bättre med den. Jag får nog hitta ett annat terapiobjekt.? Troligen var den upplaga som ursprungligen fungerade ännu äldre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det blir nog att leka lite med Kubuntu, det fungerade ju på min gamla häck!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...