Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackad mobiltelefon


Sangris
 Share

Rekommendera Poster

Hur svårt (eller lätt) är det för en privatperson att hacka en mobiltelefon och kunna avlyssna samtal/läsa sms?

Jag har en känsla av att någon utomstående gör det mot mig.

Jag är inte ute efter att veta hur man gör, utan om det är möjligt.

Att polisen och mobiloperatörerna kan göra det, det vet jag, men i det här fallet verkar det vara en privatperson...

Tacksam om någon kan bringa klarhet i detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du utan att ha åtkomst till mobilen?

Då skulle jag säga att det är mycket svårt. Kontrollera om du har några okända appar installerade. Det finns ju appar som är till för att föräldrar ska kunna övervaka vad barnen gör.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, utan åtkomst. Finns inga okända appar...

Kan någon lägga in okända appar utan att ha tillgång till mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige, en privatperson mot en annan. Nej inte utan access till telefonen eller uppgifter så att de kan logga in i app-butik på annat sätt.

 

I vissa andra länder, stat/polismakt mot person, ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Möjligen om de kan logga in på samma konto i appbutiken så byt lösenord.

Det är en iPhone jag har.

Menar du i så fall att jag ska byta lösenord till mitt apple-ID?

Redigerad av Sangris
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avlyssna samtal är ju möjligt genom att sätta upp en falsk basstation  sk. IMSI-fångare och det förekommer ju runt om i världen, men jag tror inte att en vanlig privatperson har den kapaciteten. Vet inte heller hur pass de kan knäcka kryptering i 4G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Sangris:

Det är en iPhone jag har.

Menar du i så fall att jag ska byta lösenord till mitt apple-ID?

Ja, det vore nog bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår ändå inte hur det kan fungera?

Om någon lyckats komma åt mitt apple-ID, kan de då lägga in nån spionapp på min mobil utan att ha tillgång till mobilen?

Och kommer de åt mitt apple-ID kan de då lyssna på samtal/läsa sms via iTunes eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur allt funderar mad Apple men för Android så kan man som inloggad på Google Play, via en dator, installera program på en mobiltelefon eller surfplatta.

image.png.17f148e8b2f0b781bcf28c1e48c17311.png image.png.fc774977fcdde6ee083bc4e07be15dcf.png

 

Dock så brukar det ju alltid krävas ett godkännande på enheten. Inte att installera för det sker i bakgrunden men ex. att godkänna åtkomst till Kontakter, Filer osv.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...