Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C-disken alltid full. Ser inte vad som tar sån plats


Förstårej
 Share

Rekommendera Poster

Har försökt läsa på allt om hur jag ska rensa och lägga över så mycket jag kan till D-disken. I mitt fall läser jag 4,74 GB ledigt av 118 GB. Det jag hittar i uppräkningen och som tar mest plats är AMD > 672 MB. Därefter "Användare, Intel, program o.s.v." (sedan saknar jag siffror på på vardera, utan att behöver kolla på "egenskaper" ).

När jag försöker räknar ihop alla poster så finns det något som uppenbart tar väldigt stor plats men som jag inte hittar i uppräkningen. Det är antagligen något jag missar på grund av min okunnighet.
Frågan är alltså helt enkelt vad som tar sån orimligt stor plats, så att jag kan lägga över det till D-disken.

 

Jag har inte heller kunnat installera någon version senare än 20HT vilket antagligen beror på att jag har så litet utrymme (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att köra diskrensning av c-disken. Högerklicka på C-disken och välj egenskaper

därefter klickar du på Diskrensning, därefter bockar du i rutorna till vänster, därefter

klickar du på rensa systemfiler, när det det är klart så gör du samma här bockar rutorna

speciellt om dom GB-storlek, sedan klickar du OK och väntar medans rensningen utförs

vilket kan ta tid om inte det räcker får höra dig igen

 

HANS

Redigerad av Hanse
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. De åtgärder du föreslår har jag utfört åtskilliga gånger under lång tid tillsammans med övriga åtgärder man kan göra med att t.ex. kolla program jag inte behöver o.s.v. Jag gör det nu ändå för säkerhets skull. Nu står nästan samtliga rutor på noll och resultatet är fortfarande 4,74 GB ledigt av 118 GB.
 

Jag var i min fråga inte tydlig med att jag redan prövat allt som jag fått råd om. Tidigare har det hjälpt till en del, men bara till en mycket liten del i förhållande till de stora ingrepp som skulle behövas.


Tack i alla fall. Nu åter till min egentliga fråga: "så finns det något som uppenbart tar väldigt stor plats men som jag inte hittar i uppräkningen." (se min fråga mot slutet). Alltså att jag inte förstått varför det finns summor som saknas när jag räknar samman siffrorna. Hoppas jag förklarar så det blir förståeligt.
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Förstårej:

I mitt fall läser jag 4,74 GB ledigt av 118 GB. Det jag hittar i uppräkningen och som tar mest plats är AMD > 672 MB. Därefter "Användare, Intel, program o.s.v." (sedan saknar jag siffror på på vardera, utan att behöver kolla på "egenskaper" ).

Var hittar du detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar C-disken:

image.png.c35d828913511eecb89f649e4ce8ada7.pngAMD innehåller 672 MB

 

672 MB är alltså största summan i hela innehållet på min C-disk.

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt konstigt om AMD som är så liten skulle vara störst. Vad har du för storlek på mapparna Användare, Program, Program (x86) och Program FIles?

 

Hur ser det ut i Inställningar - System - Lagring?

 

Det man lätt kan flytta till D : är sina egna filer.

Leta upp C:\Användare\"ditt anv.namn".

Högerklicka på mappen Dokument och välj Egenskaper.

Välj fliken Plats och där finns en knapp som heter Flytta.

Du behöver vara noga med att välja en mapp på D : för om du väljer att flytta direkt till D : kommer du att få problem.

 

Ovanstående kan sen upprepas för Bilder och andra lagringsmappar där som är stora.

 

Om det inte räcker brukar nästa steg vara att avinstallera stora (eller många) program och sen installera dem på nytt på D:. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din dator inställd på att visa dolda filer, vid förstoringsglaset nere till vänster. skriver 

du " Alternativ För Utforskaren" öppna flik 2 Visning flytta markeringen till "Visa Dolda

Filer" om det inte redan är gjort, kontrollera om du kan mera filer

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Laso:

Vad innehåller mappen AMD?

Skulle gissa att det är Installationsfiler för chipset eller övriga installationsfiler för moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mathias G:

Skulle gissa att det är Installationsfiler för chipset eller övriga installationsfiler för moderkortet.

Ville  fråga @Förstårej vad mappen AMD innehåller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera detta program för att enkelt få en överblick över vad som tar plats

http://www.sb-software.com/visdir/

Det är visserligen gammalt men fungerar bra med Windows 10. Jag använder det själv.

 

Det är alltså inget "filstädningsprogram" utan bara ett program som visar vad som tar plats.

Som bilden visar

visdir1.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

118 GB är inte en jättestor disk men räcker gott för Windows 10 om man inte installera spel, för många program eller har mycket egna filer som bilder och filmer.

AMD -mappen 600 MB, det är 0,5% av utrymmer på din disk, den är inte ditt problem.

Jag gissar på några möjliga orsaker

  1. Gamla installationsfiler för Windows Update. de borde diskrensning ta hand om om du söker efter systemfiler. (se bild nedan)
  2. Installerade program
  3. Dina egna filer.

Btw, min windows-mapp tar upp 23  GB.

Programtipsen är bra, vill du inte installera dem kan du högerklicka på fyra foldrar på c-disken och kolla egenskaperna på dessa för att få fram storleken på den.

Användare
Program files (x86)

Program files

Program

 

Diskrensning:
bild.png.6c38aa566a145d6f33bea646fa407afe.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Laso:

Ledsen Mikael63, testade det hos mig nu, men här fungerar det inte, får upp dessa bilder...

Det verkar vara när C:\Windows skannas. Jag har inte stött på detta tidigare men kan verifiera att så sker.

**

 

10 timmar sedan, skrev Cluster:

Ett litet, bra och gratis program för att se vad som tar upp utrymme på diskar är TreeSize Free:

https://customers.jam-software.de/downloadTrial.php 

 

MEN tänk dig för innan du börjar radera saker om du inte vet exakt vad det är för filer.

TreeSizeFree finns inte som 64-bitars version. Vet inte om det spelar någon roll men för ex. Total Commander har det betydelse om man använder 32- eller 64-bitarsvarianten. 32-bitars kan inte se vissa "64-bitars" systemfiler.

***

 

Många små filer, ex. loggfiler, kan lura systemet att de tar mer plats än om man räknar ihop sammanlagd filstorlek..

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=21&t=1290131

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tack för all hjälp. Skall begrunda allt och lära mig mera. 


(Laso , Innehållet mapp AMB, vad det nu är.image.png.0f1ee3acf1e2474d1fee81cae79cefc4.png

 

Tills vidare bara hur C-diskens innehåll ser ut:

image.png.094f8d0eb985f78f91264774fd38ae27.png

Jag får jag det bara till ca 694 MB + 143 GB

Men så här ser det ut C-disken: 4,74 GB ledigt av 118 GB

 

Tack än en gång. Återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser det ut som det är bland filerna under "Användare" det finns mycket data, 91% av dina data på din disk finns där.

Då är det bara att stega in där och fortsätta detektivarbetet.

Fast av det som du gett ovan så har 143  GB data på din disk och det är ju mer än som ryms på den. Har du aktivera komprimering av disken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi Nu blir jag orolig. Vad skulle det betyda om jag har aktiverat komprimering av disken. Det är ju möjligt att jag gjort någon gång. Hur tar jag reda på det? Och hur ska jag reda ut det?


Har även funderat på att installera om operativsystemet eftersom datorn har segat ner sig (ev. behållna personliga data eller inte)
Jag tror jag har gjort det för några år sedan med lyckat resultat. Jag är pensionär sedan länge (som ni antagligen förstått) och har inget yrkesmässigt behov av datorn längre. Mina personliga bilder och videoklipp har jag redan  kopierat till en separat hårddisk. Tror jag ska kunna våga detta. Synpunkter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din användarmapp innehåller 108 GB låter ganska mycket tycker jag, kolla vad som 

finns i den, vissa mappar i "Användare" är dolda så sätt på visa dolda mappar

 

HANS

Redigerad av Hanse
tillagd text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Förstårej:

Nu blir jag orolig. Vad skulle det betyda om jag har aktiverat komprimering av disken. Det är ju möjligt att jag gjort någon gång. Hur tar jag reda på det? Och hur ska jag reda ut det?

Inget att vara orolig för i alla fall. Det enda sätt det märks på är att det tar lite längre tid att läsa och skriva från/till disken.

 

Hur gammal är datorn?

Vet du om du har en mekanisk hårddisk eller en SSD som C:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox

icloud
Google Drive

OneDrive 

Dessa ligger normalt på C-disken under din användarprofil om du inte har valt annat

Bilder och dokument som du har sparat på skrivbordet också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia.

Vet inte exakt hur gammal datorn är. kanske 4, 5 år.

Det är en HP Pavilion Wave Desktop 600

"Mekanisk hårddisk eller en SSD som C:?"

Har inte ens tänkt på det, men det kanske datormodellen avslöjar(?)

Har du någon särskild fundering med frågan?

 

Nämnde ju att jag funderade på att att installera om operativsystemet eftersom den har segat ner sig, och nu det här med den fulla C-disken. Har du någon synpunkt på det så är jag tacksam. Det har lyckats tidigare med framgång. Bilder och videoklipp m.m. har jag på separat hårddisk så jag är inte rädd att mista något värdefullt.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna,

Tack för tips! Du menar att det kan ligga nånting och skräpar på olika håll som tynger ner C-disken?
Dropbox har jag på en separat hårddisk med foton och videoklipp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Monshi:

Då ser det ut som det är bland filerna under "Användare" det finns mycket data, 91% av dina data på din disk finns där.

Då är det bara att stega in där och fortsätta detektivarbetet.

 

4 timmar sedan, skrev Hanse:

Din användarmapp innehåller 108 GB låter ganska mycket tycker jag, kolla vad som 

finns i den, vissa mappar i "Användare" är dolda så sätt på visa dolda mappar

@Förstårej - har du kollat vad som finns i Användare?

Det är ju där "boven" finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...