Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
VIM

Googlekonto, gmailkonto,lösenordfungerar inte.

Rekommendera Poster

VIM
Postad (redigerade)

Jag har STORA MOBIL OCH DATORPROBLEM som jag hoppas få er hjälp att lösa innan jag "blir galen". Plötsligt frågar mobilen (Huawei Android) efter lösenord. Mig veterligen har jag ALDRIG lagt in något lösenord. Samtidigt får jag meddelande om inaktuella kontoinställningar för e-postadressen **********@gmail.com och ett googlekonto. Dessutom har jag tilldelats flera e-postadresser jag ALDRIG beställt. Den viktiga mail jag väntat på har kommit just idag då jag inte kan öppna g-mail då adressen INTE kan verifieras. Detta är ett MOMENT 22 och håller på att få nervsystemet att kollapsa. Har varit hos 3 (tre) under torsdag och fredag 28/29 januari där personalen har tömt min mobil för att göra en "omstart" men mobilen vägrar att samarbeta. HUR ALLT DETTA KAN HÄNDA ÖVER EN NATT ÄR FÖR MIG OBEGRIPLIGT.

Dessutom kan jag INTE ta hjälp via webmail som också kräver verifiering.

H J Ä L P!!!!!!!!!!!!!

Redigerad av Cluster
Tagit bort epostadress

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
2 timmar sedan, skrev VIM:

Mig veterligen har jag ALDRIG lagt in något lösenord

Så här uppfattade jag situationen när jag för första gången fick en "smartphone" någon gång i slutet av 2013 eller början av 2014. En Samsung Galaxy S4+

När man startar telefonen första gången tvingas man ange eller skapa ett konto hos Google för att komma vidare med att "ställa in" telefonen. Detta eftersom det är Google som äger operativsystemet Android och alla appar "måste" installerad via Google Play. Ett Googlekonto har/får man om man har/skaffar en e-postadress dom använder @gmail.com. Och kanske omvänt kan man säga. Skapar man ett konto får man en e-postadress.

Eftersom jag långt tidigare hade ett Googlekonto så tyckte jag det var smidigast att använda just det.

Har man ett konto, eller om man så vill en e-postadress, så måste det finnas ett tillhörande lösenord.

Man kan inte välja att ha ett konto utan lösenord. Det gäller nog egentligen alla konton, på ett eller annat sätt.

Eftersom jag matade in lösenordet kunde jag konfigurera telefonen och jag är rätt säker på att appan som heter Gmail kunde hantera e-post utan att ange lösen en gång till. Appar jag ville installera från Google Play kunde installeras utan ytterligare uppgifter.

Om jag installerar en annan app för att hantera min e-post så behöver jag i den appen ange kontouppgifter+lösenord på nytt.

Om jag ex. via en dator byter lösenordet för kontot som mobilen använder så kommer det i mobilen att uppstå begäran om att ange lösenord på nytt. Det kan vara e-postprogram som är aktiv i bakgrunden och som kollar postlådan då och då. Det kan också vara Google Play-appen som vill kolla ev. uppdateringar till appar och behöver komma åt aktuellt konto av den anledningen. Det kanske finns en kalender som behöver uppdatera sig med nya händelser.

Osv.

I en mobiltelefon kan man ha fler än ett konto.

Man kan lägga till olika konton ex. för Microsoft Onedrive utan att för den skull så att säga använda dem via någon app.

Om ett sådant konto byter lösenord från annan plats behöver man också ange det på nytt i mobilen.

Tänk stulen telefon. Du byter lösen på alla konton. Den som stulit telefonen kommer inte enkelt åt din information eftersom telefonen begär nytt lösenord.

Vissa konton kanske kräver att man anger lösen på nytt efter en viss tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
Postad (redigerade)

Tyvärr är det många som får ”hjälp” att starta telefonen i butiken när man köper den.  Konto skapas och läggs in utan att noggrant informera till kunden. Jag har fått hjälpa hundratals( kanske något överdrivet) med kunder att återställa lösenord. När det inte gått(ett par ggr) så har köpet reklamerats.  Svårt med bevisbördan dock. 

Redigerad av polken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
VIM

Jag har just fått den "hjälpen" idag men helt "utan" förklaring och när jag frågade efter en instrukstionbok till alla tiotals ikoner undrade personalen vad den skulle vara bra för. "Det lär man sig snart"!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
3 minuter sedan, skrev VIM:

Jag har just fått den "hjälpen" idag

Är ditt problem löst i och med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
VIM

Det verkar så i "nuläget". Jag är emellertid luttrad så jag vet att ALLT kan hända på min dator som har ett eget liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Kan du nu logga in på ditt konto på webben, dvs google.com?

det vore guld värt för framtiden om du nu har uppgifter så att du kan det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...