Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmailadress med och utan prickar/punkter


grer
 Share

Rekommendera Poster

Nej, det är ju inte ditt problem.

 

(Det är inte mitt problem när min namne i Finland aldrig får orderbekräftelse på det han beställt och uppgivit fel adress)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också samma problem. Eller rättare sagt, precis som Mikael63 resonerar, så är det ju inte mitt (eller ditt) problem egentligen. Det finns en person som lite då och då, antagligen av misstag, uppger min gmailadress istället för sin egen.

Jag kan inte göra något åt det mer än att ev. informera avsändaren att de fått fel adress. Gmail kan såklart inte göra något åt det heller.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev grer:

Nåväl, för att tränga ännu djupare in i detta ärende så har jag fått mail från ett företag Kullander i Malmö, innehållande fakturor, till adressen med punkter. När jag vänder mig till företaget och påpekar felet, jag har inte köpt något därifrån, så är det uppenbart att de fått den mailadressen från sin kund - och därmed är den saken klar för min del.

Att företaget fått mejladressen någonstans ifrån, rimligtvis från sin kund - den saken är klar. Men inte att de fått den adress de sen använt för att mejla dig, om det var det du avsåg, se flera förklaringar i tråden.


Kanske kan företaget kontakta sin kund och kontrollera mejladressen, förutsatt att de har någon annan kontaktväg att använda. Det borde väl ligga i deras eget intresse att ha korrekt information (mejladressen). Eller någon annan du fått mejl felaktigt från.

 

5 timmar sedan, skrev grer:

Och jag har som sagt försökt komma i kontakt med min namne på adressen med punkter - men aldrig fått något svar!

De mejlen borde väl ha kommit till din egen Inkorg, eller finns det någon funktion i Gmail som gör att de inte visas i Inkorgen när mottagaradressen är lika avsändaradressen (eftersom punkterna inte gör att det är olika adresser). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Cecilia:

Off-topic men kan ju vara bra att veta att Gmail även struntar i allt som kommer efter ett plustecken så anna.andersson+butik@gmail.com kommer till anna.andersson@gmail.com men kan utnyttjas för att t ex se om butik läcker mejladresser till något annat företag.

Detta var nytt för mig. Bra information. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vid närmare eftertanke så har ni förstås rätt - det är inte mitt fel - men min inneboende "vän av ordning" har ändå lite svårt att bara låta det hänga i luften...

 

Därmed tackar jag för visat intresse med ett slutgiltigt case closed, hälsar grer

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag blir inte klok på googles förklaring om att punkter inte har någon betydelse.

Om jag har kalle.olsson@gmail.com så får jag även mejl till kalleolsson@gmail.com ibland. Nu senast fick jag två bilder skickade från en för mig okänd person till adressen med punkt som jag registrerat för 20 år sedan. I det fallet kan jag förstå att avsändaren råkat lägga till en punkt men i så fall är det ju någon som har samma adress men utan punkt. Vilket ju inte går ihop med att punkt inte har någon betydelse. Eller har avsändaren helt enkelt skrivit helt fel adress så punktproblemet inte gäller i detta fallet.

Jag har fått massmejl från något kommunmöte i någon svensk stad där alla adresser vad uppradade och en av dem var min adress men utan punkt. Enligt google äger jag alla adresser med kalle och olsson avsett punkt eller ej.

Vad gäller de senaste mejlet med bilderna så undrar jag om den rätte mottagaren har fått mejlet. Det är från (när vi nu fortsatt låtsas som om kalle och olsson är min adress) Kalle.Ohlsson@ och sen en helt annan ändelse och adresserat till kalle.olsson@gmail.com som är min registrerade adress. Fler än jag heter ju Kalle Olsson så avsändaradressen som sådan med annan ändelse är inte konstig alls utan mer ett sammanträffande. Är det helt enkelt en helt felskriven mottagaradress och punktproblemet gäller inte i detta fallet heller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Om jag har kalle.olsson@gmail.com så får jag även mejl till kalleolsson@gmail.com ibland.

Ja, det är ju samma adress.

1 timme sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Nu senast fick jag två bilder skickade från en för mig okänd person till adressen med punkt som jag registrerat för 20 år sedan. I det fallet kan jag förstå att avsändaren råkat lägga till en punkt men i så fall är det ju någon som har samma adress men utan punkt.

Punkt har ingen betydelse så avsändaren har skrivit något annat fel t ex skulle det ha varit ohlsson eller olson eller kanske karl i stället för kalle. Samma sak med kommunutskicket.

1 timme sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Vad gäller de senaste mejlet med bilderna så undrar jag om den rätte mottagaren har fått mejlet.

Nej så det kan ju vara trevligt om du skickar tillbaks mejlet och skriver att de har skickat till fel person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, Bosse, jag har fortfarande ingen aning om hur detta med Gmails adresseringsmetodik är tänkt att fungera... För min del tycks problemet vara ur världen - i och med att jag lyckades få ägaren till min adress, med prickar, att helt sonika få honom till att helt sonika byta mailadress...

 

Att utreda detta problem vidare kommer jag inte att lägga ner mera tid på. Man skulle kunna tro att den nu undanröjda "felaktiga" adressen var den enda som fanns med det felet...

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

 

Nej så det kan ju vara trevligt om du skickar tillbaks mejlet och skriver att de har skickat till fel person.

Det är gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt.....namn@gmail och mitt.namn@gmail och mitt.namn+eforum@gmail kommer alla att gå till samma e-postadress hos gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...