Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmailadress med och utan prickar/punkter


grer
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Gmailadress, som jag använt i många år, men på senare år kommer det ibland ett Gmail med en annorlunda adress. Min adress är, omgjord, xyefternamn@gmail.com medan den andra skumma adressen är x.y.efternamn@gmail.com.

 

Jag har på olika sätt försökt framföra att den senare adressen egentligen inte är giltig med sina prickar - men utan resultat.

 

Det går att skicka till den utan protester - men om den är registrerad, hur kunde den bli godkänd när min adress redan fanns? Och hur kommer man i skriftlig kontakt med Gmail/Google - har någon försökt?

 

Jag stannar där för att se om problemet är känt, hälsar grer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkter spelar ingen roll i Gmail-adresser

Om någon skickar ett e-postmeddelande till dig och råkar lägga till punkter i adressen skickas meddelandet till dig ändå. Om du till exempel har e-postadressen erikjohansson@gmail.com äger du även alla versioner av adressen med punkter:

  • erik.johansson@gmail.com
  • erik.johans.son@gmail.com
  • e.r.i.k.j.o.h.a.n.s.s.o.n@gmail.com

Obs! Om du använder Gmail i jobbet, skolan eller någon annan organisation (exempelvis dindomän.com eller dinskola.edu) ändras adressen om du lägger till punkter. Kontakta administratören om du vill lägga till eller ta bort punkter i användarnamnet.

 

men varför du fått mail med punkter fattar jag inte

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic men kan ju vara bra att veta att Gmail även struntar i allt som kommer efter ett plustecken så anna.andersson+butik@gmail.com kommer till anna.andersson@gmail.com men kan utnyttjas för att t ex se om butik läcker mejladresser till något annat företag.

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt problem. Jag får sen flera år ständigt spam då någon använder min email för att registera sig på diverse sajter o.dyl. Varför vet jag inte då denne inte får bekräftelsemailen. Så det blir ju ganska meningslöst. Misstänker att det är någon som jävlas helt enkelt.

jag har adressen "förnamn@gmail.com" den som använt min adress har använt "förnam.n@gmail.com" på en massa olika sajter som skickar ut diverse utskick till min riktiga adress, och även rent spam.
Jag antar att om jag gör en spam-regel som säger att allt som skickas till "förnam.n@gmail.com" ska raderas direkt så raderas alla mail till den riktiga adressen också.
 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Hakinger:

Jag antar att om jag gör en spam-regel som säger att allt som skickas till "förnam.n@gmail.com" ska raderas direkt så raderas alla mail till den riktiga adressen också.

Du kan ju till att börja med se om du kan göra en regel där alla sådana mejl flyttas till en särskilt mapp/kategori. Då blir det ju lätt att flytta tillbaks mejlen och ta bort regeln om det skulle drabba alla dina mejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, detta är väl heller inget lättlöst problem, men mitt intryck är, även om jag inte fått det bekräftat, att jag hade min Gmailadress, utan punkter, före min namne som för att få sin adress godkänd för registrering satte dit punkterna ifråga... Men hur kunde den bli godkänd av Gmail om punkter inte spelar någon roll?

 

Hur kommer man i skriftlig kontakt med Gmail/Google om den här saken: Är det någon som vet så låt höra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att någon lyckats skapa en adress mitt.namn@gmail och en annan mittnamn@gmail?

 

Det ska inte gå! Måste jag nästan testa om jag kan själv..och det verkar inte gå. Ivartfall inte tvärtom, jag har konto med punkt i och gmail säger samma med och utan, namnet är upptaget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Monshi:

Du menar att någon lyckats skapa en adress mitt.namn@gmail och en annan mittnamn@gmail?

Nej, jag menar att jag hade min adress, utan punkter, långt före min namne som skapade sin adress lika dan som min, men med punkter...

 

Jag tror att det är så det gått till , även om det hävdas att det inte ska gå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev grer:

Nåväl, detta är väl heller inget lättlöst problem, men mitt intryck är, även om jag inte fått det bekräftat, att jag hade min Gmailadress, utan punkter, före min namne som för att få sin adress godkänd för registrering satte dit punkterna ifråga... Men hur kunde den bli godkänd av Gmail om punkter inte spelar någon roll?

Har någon försökt registrera en adress som är lika din fast med punkter så har Google rimligtvis inte godkänt den. För Google är det ju samma adress.


Det handlar väl bara om att någon snappat upp adressen i den form du presenterat den tidigare. Eller att någon skickar spam och fått till en mejladress med punkter fast du numera presenterar den utan punkter. Som jag ser det har du inte ändrat din mejladress, bara presenterar den annorlunda för de som ska använda den. För Google är det, som sagt, samma mejladress, se förklaringarna tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och testar med/utan punkt kommer du till samma vilket ger att vi då kan avskriva helt och hållet att någon annan har samma adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev ChristerE:

Som jag ser det har du inte ändrat din mejladress, bara presenterar den annorlunda för de som ska använda den.

Nej, ChristerE, jag har hela tiden, mer än tio år, bara använt och skrivit min adress i alla sammanhang på samma sätt - utan punkter. Det är ju bara i mail som jag får som mottagare - som samma grundadress är försedd med punkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev grer:

Nej, jag menar att jag hade min adress, utan punkter, långt före min namne som skapade sin adress lika dan som min, men med punkter...

 

Jag tror att det är så det gått till , även om det hävdas att det inte ska gå...

 

Jag har förnamn.efternamn@gmail.com

 

Då och då får jag "riktig" e-post, ex. en orderbekräftelse från ett företag som säljer dykutrustning eller något fotbollsrelaterat. (Vilket inte passar in för 5 öre på mig)

Posten är dock inte riktad till mig utan till en namne i södra Finland.

 

Jag antar att denna namne har en e-postadress liknande min, kanske efternamn.förnamn@gmail.com eller förnamn.efternamn@någotannat.com (inte förnamn.efternamn@hotmail.se för den är också min) men skriver fel ibland, kanske skrivit fel en gång och nästa gång fyller webbläsaren i det automatiskt.

 

Det är kanske inte osannolikt att något liknande har inträffat här?

 

tillägg eller förnamnefternamn@någotannat.com

 

Mera:

Om man registrerar sig för nyhetsbrev etc. hos Dressman m.fl. får man "bonus" på de köp man gör. Tänker att man då tackar ja till ett sådant erbjudande, uppger en hittepåadress, som någon annan kanske har. Slipper skräpposten. Nästa gång man handlar uppger man den hittepåadressen som man givetvis har valt så att man minns den, jag skulle kunna uppge förnamn.efternamn (som man i regel minns beroende på veckodag och tid) @yahoo.com och får besked "ja, jag ser att du har en bonuscheck på 34 kr (eftersom man handlat för typ 3400 kr tidigare) vill du lösa in den?"

Detta fungerar så länge man inte behöver bekräfta e-postadressen.

Eller så får man en "välkomstbonus" - kanske en vänsterstrumpa - när man tecknar sig...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev grer:

Min adress är, omgjord, xyefternamn@gmail.com medan den andra skumma adressen är x.y.efternamn@gmail.com.

 

29 minuter sedan, skrev grer:

Nej, ChristerE, jag har hela tiden, mer än tio år, bara använt och skrivit min adress i alla sammanhang på samma sätt - utan punkter.

Du skrev att adressen är omgjord, och jag tolkade det som att du tidigare använt punkter i den men sedan velat ändra till utan, och att du uppfattat det som att du ordnat med en annan adress.


Men det är egentligen ointressant det är i alla fall samma mejladress, med eller utan punkterna. Det behöver inte finnas någon som försökt registrera din mejladress, blivit nekad och då försökt med punkterna. Det behöver inte finnas någon som alls försökt att registrera en adress lika din. Det är bara någon som skickar till din mejladress, fast med punkter i. Hur det kommer sig att din adress används är sen en annan sak, Mikael63 presenterar en teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "adressen är omgjord" menade jag förstås att istället för att uppge min riktiga adress här i forumet så skrev jag min adress här på samma sätt som min verkliga, bara med andra tecken, d.v.s. xyefternamn@gmail.com. OK?

 

Nåväl, för att tränga ännu djupare in i detta ärende så har jag fått mail från ett företag Kullander i Malmö, innehållande fakturor, till adressen med punkter. När jag vänder mig till företaget och påpekar felet, jag har inte köpt något därifrån, så är det uppenbart att de fått den mailadressen från sin kund - och därmed är den saken klar för min del.

 

Ett annat exempel är att jag fått mail flera gånger från Ålandsbanken som vill informera om förekomsten av efakturor. Samma sak där: Banken har fått den mailadressen men upphörde så småningom att skicka något till mig. Jag är inte kund i Ålandsbanken.

 

Och jag har som sagt försökt komma i kontakt med min namne på adressen med punkter - men aldrig fått något svar!

 

Om jag kunde komma i skriftlig kontakt med Gmail/Google så kunde jag kanske få veta hur dessa båda adresser kommit till. Båda har tydligen betraktats som riktiga inledningsvis, eller hur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev grer:

När jag vänder mig till företaget och påpekar felet, jag har inte köpt något därifrån, så är det uppenbart att de fått den mailadressen från sin kund - och därmed är den saken klar för min del.

Det innebär ju bara att den kunden har skrivit in fel mejladress, en felstavning eller annat. Det har hänt att jag har fått både mejl och SMS som jag inte skulle ha haft och det beror inte på någon punkt hit eller dit utan att folk har en likartad adress/telefonnummer och sen skriver in fel i något formulär.

 

Ett exempel på enkel felstavning är ju alla dessa efternamn som slutar på son, en del har ett s innan son medan andra inte har det och då är det vanligt att folk råkar skriva med två s fast det bara ska vara ett. Sen är det ju vanligt att folk slinter på tangenterna och det blir en bokstav som är bredvid den man tänkt att skriva.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst, men om min namne uppger min mailadress, men med punkter, till banker och företag - så kan man väl tro att han anser sig ha den adressen... Det är så jag tror att detta adress-trassel har uppstått...

 

Men kanske Gmail/Google kunde hjälpa till att reda ut det hela!?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev grer:

så kan man väl tro att han anser sig ha den adressen

Ja, med betoning på tro.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag tror att han råkar stava fel när han ger adressen till banken och företag. I kontakt med banken kan det ju vara en handskriven mejladress på en pappersblankett som sen någon i banken skriver av.

 

Google kan inte åtgärda att någon skriver fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är klart - men dom kanske kunde, med hjälp av sin information, utröna varför hans knepiga adress-behandling ens har uppstått...

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte. Hur ska Google kunna få fram varför någon stavar fel?

Om någon har A.B.Karlsson@gmail.com så finns t ex dessa mycket lätta felskrivningar:

A.B.Karlson

A.B.Carlsson

A.V.Karlsson

S.B.Karlsson

Förr eller senare så råkar felstavningen bli sån att det är någon annan som har den mejladressen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev grer:

men dom kanske kunde, med hjälp av sin information, utröna varför hans knepiga adress-behandling ens har uppstått...

 

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nu förstår jag inte. Hur ska Google kunna få fram varför någon stavar fel?

 

Om jag skriver ett brev och stoppar det i ett kuvert, skriver en adress till en bekant som bor i Göteborg men av misstag skriver postnummer och postort Stockholm i stället så torde mitt brev hamna hos någon i Stockholm i stället, om det i övrigt ser likadant ut.

Hur skulle då Postnord kunna förklara varför det blivit fel, om personen i Stockholm frågar dem?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja, man kan teoritisera omkring detta hur länge som helst - men är det meningsfullt?

 

Har ni kanske istället någon idé om hur man skulle kunna gå tillväga för att lösa problemet - eller om det ens ska betraktas som ett problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...