Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maila till fler hemlig kopia


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

En fråga.

 

Om jag ska skicka ett mail, utskick till 5 personer exempelvis och de inte ska se varandras mailadress så brukar jag lägga in min mailadress vid ”till” och de som ska ha utskicket vid ”hemlig kopia”. 
 

Min fundering:

När jag ibland får mail ifrån någon som skickat till fler samtidigt så har jag märkt att min mailadress är vid ”till” när jag läser mailet. Hur har de lagt upp de då?  

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mottagare som står med i hemlig kopia ser sin epost i till i sitt epostprogram. Men man ser ingen annans epost i vare sig till eller kopia.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Martassen:

När jag ibland får mail ifrån någon som skickat till fler samtidigt så har jag märkt att min mailadress är vid ”till” när jag läser mailet. Hur har de lagt upp de då?  

Det där var något nytt, det kan jag inte påminna mig om att ha sett någon gång (vi förutsätter förstås att även din adress skrevs i "Hemlig kopia"). 
 

6 timmar sedan, skrev .M:

Jag tror mottagare som står med i hemlig kopia ser sin epost i till i sitt epostprogram. Men man ser ingen annans epost i vare sig till eller kopia.

Inte alltid så, men det verkar vara så att om ingen mejladress angivits i varken "Till" eller i "Kopia" då ser mottagaren sin adress i "Till". Finns det någon mejladress i någon av dessa fält, eller i båda, så ser man inte sin egen ifall den lagts till i "Hemlig kopia". Har någon mejladress lagts till i "Kopia" men ingen i "Till" så är det senare fältet också tomt hos mottagaren.


Det här är ju faktiskt användbart. Gör man ett utskick till medlemmar i en förening, eller till kunder, m m, så kan det vara bra med någon mejladress (inklusive "visningsnamnet" för adressen) i "Till" som redan där visar i vilket sammanhang mejlet skickats. Men skickar man t ex till ett antal vänner, som inte alla känner varandra, då kan "Hemlig kopia" användas. Fältet "Till" lämnas tomt, och också "Kopia", så ser mottagarna sina egna mejladresser i "Till".

 

Tack för tipset, även om ingen av er hade tänkt det som ett sådant. ?

 

Antar att detta är en standard som brukar användas i mejlservrar, det är i alla fall så här det blir i e-postklienten Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni ska vi se. Jag testade nämligen att lägga min mailadress(låt kalla den för ”min” vid till och några andra av mina egna mailadresser i hemlig kopia och när jag öppnar mailet i telefon i någon av de andra testadresserna ser jag bara ”min” vid ”till”. Öppnar jag mailet i någon av mina testadresser syns ”min” vid ”till” och ”min” vid ”till”. 

 

Så hur lägger man upp det om man vill att mottagarna ska se sin egna adress enbart vid ”till” och ej se de andras som får mailet? För som det är nu ser de ”min”vid ”från” och ”min” vid ”till”?

Det kanske inte går i outlook? Det ska ju kännas att mailet är riktat mot enbart dom. Jag vill ju dock att ”min” ska stå fortfarande i ”från” för man vill ju man ska se vem mailet kommer ifrån. 

 

Testa en gång ni och gör ett utskick till några av era andra mailadresser och lägg er huvudadress vid ”till” och era andra mailadresser(testadresser) vid hemlig kopia och se hur det blir och öppna mailet i nån av testadresserna. 
Kolla sedan i adressfältet. Visst blir det samma adress vid från och till?

 

Så hur gör man om gruppen medlemmar ser ”min” vid ”från” så de ser vem mailet kommer ifrån och enbart sin egna mailadress vid ”till” och ingen annans där? ?


 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Martassen:

Så hur lägger man upp det om man vill att mottagarna ska se sin egna adress enbart vid ”till” och ej se de andras som får mailet?

Alla mejladresser i "Hemlig kopia" och tomt i både "Till" och i "Kopia", som jag förklarade i det förra inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev ChristerE:

Alla mejladresser i "Hemlig kopia" och tomt i både "Till" och i "Kopia", som jag förklarade i det förra inlägget.

Jag provade nu och enbart lägga in några av mina andra mailadresser vid ”hemlig kopia”. I telefon öppnar jag mailet testadress  och den testadress står inte vid ”till”. Vid till ser jag den adress jag skickat ifrån . Eller gör jag fel?

 

Jag har alltså skickat ifrån ”min” där jag lägger mina testadresser vid hemlig kopia. Går in på mailet testadress  i telefon som fått mailet och vid ”till” står ”min” ( den jag skickat ifrån). Min står vid från och till.

 

Så skapar jag ett mail ifrån ”min” och lägger en hotmail eller vad som helst vid hemlig kopia så syns fortfarande ”min” vid till när jag jag öppnar hotmailet. Det bör stå hotmail vid ”till”. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev ChristerE:

Alla mejladresser i "Hemlig kopia" och tomt i både "Till" och i "Kopia", som jag förklarade i det förra inlägget.

Får nog backa här, måste ha fått hjärnsläpp. Lämnar jag tomt i både "Till" och i "Kopia" så blir det avsändarens mejladress som visas i "Till" hos mottagarna, för de adresser jag skickade till. Hoppas att detta blev rätt i alla fall.


Men då förstår jag inte hur du kunde se din adress i "Till" enligt ditt första inlägg, Martassen, om inte din mejladress hade skrivits där. Får kolla detta igen senare, när hjärnan fått lugna ner sig.


Sorry om jag lurade dig. Ska inte skylla på något, men kanske beror misstaget på att flera av mina mejladresser har samma "visningsnamn". Tyckte det hela verkade så bra, men då fungerar det ju inte som jag trodde mig ha upptäckt nu.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem ?
 

När jag öppnar reklammail och andra massutskick jag själv fått så ser jag nämligen min adress vid Till. 

 

Då gissar jag på att det kanske bara går att få till om man använder nåt speciellt utskicksprogram då kanske. Många reklammail man får ser man ju sin egna adress vid Till men ingen annans iaf. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martassen:

När jag öppnar reklammail och andra massutskick jag själv fått så ser jag nämligen min adress vid Till. 

 

Då gissar jag på att det kanske bara går att få till om man använder nåt speciellt utskicksprogram då kanske. Många reklammail man får ser man ju sin egna adress vid Till men ingen annans iaf. 

I system för massutskick kan man tänka att mejladresserna läggs till i "Till", olika för varje mottagare. Så för sådana är det inte konstigt att du ser din egen adress i "Till". Utskick ser ofta lika ut hos mottagarna, förutom mottagaradressen, men avsändaren kan t ex ordna med olika bilder infogade utifrån mottagarens ålder, och mycket mer.


Finns det en länk för att avregistrera sig så kan den också vara unik för respektive mottagare, om det inte bara är en länk till någon informationssida för t ex en prenumerationsavdelning. Används unika länkar så har de skapats för att motsvara varje mottagare i utskicket. I utskick från seriösa företag och organisationer är det rätt riskfritt att klicka på dem för att avregistrerar sig. Annars är det bäst att låta bli, man bekräftar bara att mejladressen existerar om man gör det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...