Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux gratis?


Podrik

Rekommendera Poster

Visst Linux är gratis om er tid är värdelös och det är bara statliga högskolor (Skyddad verkstad, har själv jobbat på Chalmers i 5 år) och bland elever till dessa som effektivet inte uppskattas.

 

[inlägget ändrat 2001-10-20 11:02:32 av Podrik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Visst är Linux gratis!

 

MEN tiden/personalen att installera det och sköta det är inte gratis, dock biligare än Windows, maskinvaran är heller inte gratis!

 

Men som sagt man slipper kostnaden för Windows-server + klientkostnaden/maskin.

 

Om du nu har jobbat på Chalmers så vet du att det inte är så stor kostnad mellan Linux och Windows server, har för mig att CTH betalar bara 1000kr för en Server licens och att klientlicenserna är gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vara petig så är ju inte Chalmers någon statlig högskola, det är en egen stiftelsehögskola :)

 

Till ämnet dock. Håller med om att många överskattar linux på högskolor. Anledningen till att Unix/Linux används på dessa ställen är väl troligen att det är relativt enkelt att få kompetent personal. Bara annonsera lite på området så ramlar det in lite personer som inget hellre gör än att skriva oper-source-kod nätterna långa.

Sen är det säkerligen billigare att köra terminaler mot feta servrar i stället för fullfjädrade maskiner i varje hörn.

Jag har själv adminat NT/2000-nät och önskar att det skulle vara lika enkelt att scripta och uppdatera alla burkarna som det är på unix/linux. Där finns något som MS borde apa efter.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att valet mellan Windows och Linux beror mycket på vad man ska använda datorn till. Vill jag skriva något eller göra en presentation så använder jag gärna min windowsdator. Vill jag däremot pyssla med beräkningsprojekt som jag gör ganska ofta så får det bli linuxdatorn eftersom jag där kan stänga av minnes/processorkrävande saker som till exempel GUI och dylikt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Alla tjatar om Win VS Linux, men varför tänker ingen på OS/2 Warp? Eller nej? Hmm!

 

 

_______________________________________

"The reason I know I am God is because one day as I was praying, I realized I was talking to myself" - Nicholas Patterson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...