Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med flytta windows till ssd


DoDoMeista
 Share

Rekommendera Poster

Tjena!

 

För några månader sedan så köpte jag en ssd till min dator då jag bara hade en hårddisk innan som var väldigt slö och gammal. 

När jag hade installerat ssdn i datorn så vart jag tvungen att flytta över windows till ssdn för att datorn skulle flytta på snabbare. Jag klonade då över windows från hårddisken till ssdn och det gick utan större problem. 

Någon månad senare så hade jag problem med datorn och bestämde mig för att göra en ominstallation av windows men framförallt rensa hela datorn. Efter jag gjort det så flyttades windows över till hårddisken istället för ssdn. (Jag som ****ade upp där med rensningen). 

Nu har vi då mitt problem, när jag försökte göra samma sak igen och klona över windows till ssdn så vill det inte funka. Jag har testat massa olika saker och sökt högt och lågt på webben. Nu undrar jag för jag har blivit trött på att det inte funkar. Så kan jag rensa ssdn helt och sen stänga av datorn, ta bort hdd helt från datorn och sen starta upp datorn med bara en tom ssd. Kan jag till och med få ha kvar windows då eftersom det ska vara länkat till moderkortet? Om inte det funkar så är jag villig att köpa nytt windows och dra ner det på ett usb minne och använda de och starta upp datorn med. Fortfarande endast ssdn inkopplad. Hdd bryr jag mig inte om längre då den har har gjort sitt. Är det möjligt eller skulle datorn få massa ny problem om jag bara tar ut hdd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DoDoMeista:

Någon månad senare så hade jag problem med datorn och bestämde mig för att göra en ominstallation av windows men framförallt rensa hela datorn.

Koppla bort din gamla disk och låt SSD:n vara kvar.

Installera Windows på SSD.

När du är klar, gå in i BIOS på moderkortet och ställ in SSD:n som första startbara (BOOT) enhet.

Koppla in din gamla disk igen.

 

Nu skall du, om BIOS är rätt inställt, få din dator att starta på SSD:n

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...