Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
T.A

LÖST Avinstallation av Outlook 2010?

Rekommendera Poster

T.A

Hej!

Jag har Office 2010 och använder Outlook 2010 som mejlklient. Nu har ju säkerhetsuppdateringar upphört. Går det att avinstallera Outlook 2010 men behålla övriga delar i Office2010? Vad jag fått fram så går inte det, nån som vet nåt mer? Räcker det av säkerhetsskäl att bara koppla bort kontot från klienten eller är det osäkert det med?

Nån som vet nåt om vilka risker som finns om man fortsätter använda det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
X-Men
Postad (redigerade)

Stoppet av uppdateringar gäller hela Officepaketet, inte enbart Outlook som ingår.

Att avinstallera Outlook och tro att det blir "säkert" med övriga program stämmer inte.

Det går att ha Office 2010 utan att Outlook är med. Det du behöver göra är att avinstallera hela sviten och installera om den på nytt, där du väljer bort Outlook innan själva installationen startas.

Redigerad av X-Men
Korrigering av grammatik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Du behöver inte avinstallera hela paket.

Du kan bara ändra i installationen

Sök kontrollpanelen.  Välj Program och avinstallera. Markera Office och välj Ändra högst upp. I rutan som kommer upp så väljer du ta bort eller lägg till funktioner. Leta rätt på Outlook och avmarkera och klicka sedan OK så sker en ominstallation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
T.A

Tack så mycket för infon.

Jag har förstått som du säger att det gäller hela sviten. Men är det osäkert att använda Excel och Word också? Jag hittade uppgifter om man bara har sina egna skapade filer, eller skapar nya själv så är det ingen större säkerhetsrisk. Stämmer inte det?

Om man bara tar bort kontot som är kopplat till Outlook 2010 (Telia i mitt fall) gör det ingen nytta?

Bara att ha kvar Outlook gör det osäkert? Även om man inte använder det?

Men även om jag gör som ditt tips så är fortfarande Officepaketet osäkert att använda?  Eller hur ska jag tolka det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
T.A

Tack Pelle.

Vad är din kommentar om att använda Excel och Word i framtiden då? Säkerhetsmässigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Hej

MIn uppfattning är att om du tar bort kontot i Outlook så borde detta då innebära att du bör vara säker den vägen. Sedan hur stora risker det är för en vanlig hemanvändare med att ha kvar övriga delar av paketet, det kan jag inte avgöra. Som jag ser det är väl om du tar emot ett mail med en wordfil så kanske den kan innehålla något som kan riskera att skada, men jag personligen skulle nog köra vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
T.A

Nu fick jag svaret jag ville ha 🙂

Hade kontakt med Microsoft men de vill så klart att man ska uppdatera.

Fast iofs sa dom att virusskyddet i datorn också skyddar så att jag kunde fortsätta köra.

Office 2010 räcker länge för mig.

Men det finns ju LibreOffice med. Så annars får man väl gå över till den. Kör den på en Linuxdator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
T.A

Hej Pelle.

Det verkade inte fungerar riktigt när jag valde ändra. Missade jag nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Hmm.

Du ska klicka på Outlook och få upp den lilla rutan där du klickar på INTE TILLGÄNGLIG och sedan på Fortsätt

image.png.375a6598fb75b999ab000f56d536eaa0.png

image.png.feb802f580bedd4f40313f5d8a2f2aab.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
T.A

Nu lyckades jag.

Tack så jättemycket för hjälpen. Fick mycket bättre hjälp här än på Microsoft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...