Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att ändra visningen av tillgängligt lagringsutrymme?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Det ser ju ut så här i utforskaren. Går det att ställa in så att man ser hur mycket som används istället? Tycker det känns bakvänt som det är nu, eftersom det blå är det som används. Okej att man ser att det är mer än hälften, men då måste man börja räkna sammanlagda utrymmet minus det som är ledigt.

Lagringsutrymme.png.6fe89eb30c5db642d5a39f4584eafc5d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar att man kan ändra på Windows design i Den här datorn. Så här ser det ut hos mig

1037219439_Denhrdatornlagring.png.da5a9b175d164bfd0f441ace348f3d99.png

Det blå är det som används. Det som är ledigt visas gråmarkerat.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Tomas E:

Det ser ju ut så här i utforskaren. Går det att ställa in så att man ser hur mycket som används istället? Tycker det känns bakvänt som det är nu, eftersom det blå är det som används. Okej att man ser att det är mer än hälften, men då måste man börja räkna sammanlagda utrymmet minus det som är ledigt.

Lagringsutrymme.png.6fe89eb30c5db642d5a39f4584eafc5d.png

Förstår inte frågan riktigt?

Du frågar...

7 timmar sedan, skrev Tomas E:

Går det att ställa in så att man ser hur mycket som används istället?

Men det är ju precis vad som visas, det blå är ju hur mycket som används.

 

I ditt fall, 463 Gb minus 199 Gb = 264 Gb kvar

 

Eller är det något här jag missar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
9 timmar sedan, skrev Tomas E:

Det ser ju ut så här i utforskaren. Går det att ställa in så att man ser hur mycket som används istället? Tycker det känns bakvänt som det är nu, eftersom det blå är det som används. Okej att man ser att det är mer än hälften, men då måste man börja räkna sammanlagda utrymmet minus det som är ledigt.

Lagringsutrymme.png.6fe89eb30c5db642d5a39f4584eafc5d.png

Ett sätt att göra detta är att

 

1. Starta Utforskaren.

2. Klicka på "Den här datorn"

3. Markera den enhet du vi se hur mycket använt utrymme det är

4. Högerklicka och sedan välja Egenskaper i menyn.

 

 

Om jag gör detta på min dator ser det ut som på bilden nedan.

 

1..JPG.c76b0c605ba005fbfbef09172e1a2c73.JPG

 

Bilden ovan visar såväl total kapacitet på disken, använt utrymme samt ledigt utrymme.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här går inte ens att fixa, på ett enkelt sätt, i TotalCommander.
(det ska gå med en plugin + modifiera dess .ini + lägga in ett VB-skript + välja anpassade kolumner)

 

Alltså att visa använt utrymme i stället för ledigt utrymme som standard.

 

Hänger troligen ihop med att det är människan som, varje gång, måste anpassa sig efter tekniken, och inte tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är sifferinformationen som Tomas avser. Att det kan stå 264 GB använt (motsvarande den blå delen) i stället för 199 GB ledigt, i det medtagna exemplet. I den grafiska presentationen kan man tolka det som att det är använt utrymme man vill visa, det blå "dominerar" - fångar blicken, inte den grå delen.


För min del föredrar jag att det är ledigt utrymme som anges (199 GB). I slutet av månaden är det intressant att veta hur mycket pengar man har kvar på kontot, för bilresan är det bra att veta hur mycket bränsle det finns kvar i tanken, eller el i batteriet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

5 timmar sedan, skrev Laso:

Förstår inte frågan riktigt?

Du frågar...

Men det är ju precis vad som visas, det blå är ju hur mycket som används.

 

I ditt fall, 463 Gb minus 199 Gb = 264 Gb kvar

 

Eller är det något här jag missar?

 

Att jag vill slippa räkna, men X-men hade en riktigt bra lösning. Det går fort att högerklicka och välja Egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev ChristerE:

Jag antar att det är sifferinformationen som Tomas avser. Att det kan stå 264 GB använt (motsvarande den blå delen) i stället för 199 GB ledigt, i det medtagna exemplet. I den grafiska presentationen kan man tolka det som att det är använt utrymme man vill visa, det blå "dominerar" - fångar blicken, inte den grå delen.

Exakt så! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...