Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två timmar med Peppermint...


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

.. har det väl blivit nu. Alltså operativsystemet Peppermint.

Jag hade en tanke att peta in nyare OS i ett par bärbara och tänkte då att jag kanske skulle kunna tänka mig annat än Mint. Bara för att...

Tänkte då testa Peppermint. Lite kul med namnet där eftersom jag ju föredrar Mint. Dessutom har Peppermint-teamet utvecklat ICE som Mint-teamet adopterat som Web Apps.

 

Började med testdatorn och det mest slående är att det inte är ett "lätt" system. Visserligen är datorn gammal men det är 4 GB RAM.

Känslan är att det är en fjärruppkoppling, allt liksom släpar efter lite, som precis NU när jag ska navigera med piltangenterna för att justera text här i inlägget.*)

Då har jag ändå, efter visst letande, stängt av "Desktop effects" som irriterade med halvgenomskinliga fönster överallt.

Att installera språkstöd innebär att inte ens filhanteraren orkar starta.

 

Kollade detta med "Hantera utseende och beteende". Tycker att Mint är lite tråkig där. Här fanns betydligt fler alternativ men inte som Tema utan man valde utseende för Widget och för ikoner (i huvudsak).

 

Lite irriterande att "rullningslist på" ej är förvalt i terminalen. Enkelt att ändra men inte helt uppenbart hur man hittar dit.

Mina båda skrivare fanns på plats utan åtgärd.

 

Installerade några bra att ha program som ex. Flameshot, Vivaldi, gscan2pdf, Nemo-share.

 

 

*) ska starta upp med Mint 20.1 (dual-boot) och kolla detta snarast!

 

Ja testar att skriva något och jodå, det går väldigt ryckigt här med, Med Mint 20.1 Ulyssa varför det inte går att dissa peppermint enbart pga. detta.

 

 

 

 

 

Redigerad av Mikael63
testat segheten
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

.. har det väl blivit nu. Alltså operativsystemet Peppermint.

Jag hade en tanke att peta in nyare OS i ett par bärbara och tänkte då att jag kanske skulle kunna tänka mig annat än Mint. Bara för att...

Tänkte då testa Peppermint. Lite kul med namnet där eftersom jag ju föredrar Mint. Dessutom har Peppermint-teamet utvecklat ICE som Mint-teamet adopterat som Web Apps.

 

Började med testdatorn och det mest slående är att det inte är ett "lätt" system. Visserligen är datorn gammal men det är 4 GB RAM.

Känslan är att det är en fjärruppkoppling, allt liksom släpar efter lite, som precis NU när jag ska navigera med piltangenterna för att justera text här i inlägget.*)

Då har jag ändå, efter visst letande, stängt av "Desktop effects" som irriterade med halvgenomskinliga fönster överallt.

Att installera språkstöd innebär att inte ens filhanteraren orkar starta.

 

Kollade detta med "Hantera utseende och beteende". Tycker att Mint är lite tråkig där. Här fanns betydligt fler alternativ men inte som Tema utan man valde utseende för Widget och för ikoner (i huvudsak).

 

Lite irriterande att "rullningslist på" ej är förvalt i terminalen. Enkelt att ändra men inte helt uppenbart hur man hittar dit.

Mina båda skrivare fanns på plats utan åtgärd.

 

Installerade några bra att ha program som ex. Flameshot, Vivaldi, gscan2pdf, Nemo-share.

 

 

*) ska starta upp med Mint 20.1 (dual-boot) och kolla detta snarast!

 

Ja testar att skriva något och jodå, det går väldigt ryckigt här med, Med Mint 20.1 Ulyssa varför det inte går att dissa peppermint enbart pga. detta.

Hej, kul att läsa att du ock har hamnat där igen "testa nåt annat" har själv

testat olika distar igen och tänkte att nu ger jag Ubuntu en ny chans ....men gud vad jag är "Mintskadat" mycket som är både lätt och logisk i Mint kan vara mycket krångliga i t ex Ubuntu, nej det är som du skrev en gång tidigare " det är inte alltid (Mint) grönare på andra sidan..(:-))

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är nog sant.

När allt fungerar i/med Mint och man då klagar på att den är lite tråkig till utseendet så kanske man ska göra något annat än att testa nya distar ;)

 

Man kan t.ex. "Macifiera" Minten:

image.thumb.png.b16951d8e77ddd84bd053be97f2bce53.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man KAN - men det är inte rätt!

 

Ps. Det kunde ha varit värre, det kunde ha varit ett Windows 10 tema..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...