Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gnome boxes en överraskning...


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Upptäckte precis Gnome Boxes som jag tidigare hört talas om men som jag aldrig testat. Har mest kört Virtualbox eller VMware. Måste säga att jag är imponerad över enkelheten att installera utan att behöva joxa med antalet processorer eller minne (inte för att det är särskilt ansträngande, men ändå :) ). Man bara anger hur mycket minne man vill ge och hur stor hårddisken ska vara och sen köra igång. Trodde att det skulle vara bökigare än Virtualbox och VMWare. Själva operativsystemen startar lite snabbare än med de två andra tycker jag. Den har till och med snapshots.
Har provkört och installerat Ubuntu och Kubuntu. Riktigt snabb verkar den vara när det kommer till köra programmen (startar upp snabbt) Lite, lite hackigt när man drar fönster, men det blir inte värre även om man sätter igång effekterna i Plasma i Kubuntu. Den har "guest tools" också tydligen men har inte ännu lyckats komma på hur man aktiverar det. När man gör det i de två andra så märks det ju inte att man kör i ett VM. Intressant är dock att man direkt efter installationen får hög upplösning utan att ha installerat gästverktygen. Dock inte 4K märkte jag.
Har man tillräckligt med minne så är det väldigt enkelt att köra två (eller flera) VM samtidigt verkar det som. Får testa det genom att ge rekommenderat minne istället för de 10Gb jag brukar ge åt VM sen..



En lustig sak är att boxen,, eller firefox snarare, tror att jag är i arabien nånstans när man ska söka i google och man får arabiska google med texten till höger. Men då jag alltid använder duckduckgo så är det snabbt avhjälpt :)

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testkör ju Pop!_OS och den fanns i programbiblioteket. Sen efter installationen fanns den bland andra program.
Eftersom Pop är baserat på Ubuntu kanske den finns i Ubuntus programbibliotek också? Eller Mint i ditt fall?
Vad dum jag är, jag har ju ubuntu nu och kan kolla, jo den finns i deras programbibliotek

Annars bör det fungera med vanliga kommandon:

sudo apt-get update

och sen
 

sudo apt-get install gnome-boxes

Finns i synaptic också under "gnome-boxes"

När man startar den så finns det ett plus-tecken uppe i vänstra hörnet som man klickar på. Antingen väljer man de tre som föreslås: Red Hat, Fedora och Fedora Silverblue
Eller så kan man välja "Select OS source" så får man upp en massa andra att välja på. Den laddar ner ISO-filen åt en och startar live-skivan, om det är en sån. Jag valde Ubuntu 20.10 därifrån. Laddade ner med min fulla internethastighet (250Mbit) faktiskt.
Eller så väljer man en ISO-fil som man laddat ner själv. Testade Kubuntu på detta viset då Kubuntu inte finns med i gnome boxes lista.

 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Hakinger:

 Den har "guest tools" också tydligen men har inte ännu lyckats komma på hur man aktiverar det. När man gör det i de två andra så märks det ju inte att man kör i ett VM. Intressant är dock att man direkt efter installationen får hög upplösning utan att ha installerat gästverktygen. Dock inte 4K märkte jag.
 

Visar sig att i Ubuntu och kubuntu är guesttools färdiginstallerade och därför fick man högre upplösning direkt efter installationen. Men inte så i Linux Mint där skrivbordet inte gick att ändra upplösning på genom att göra fönstret större. Då får man installera gnome boxes gästverktyg. Det skriver man i en terminal i det virtuella operativsystemet, alltså inte som i de två andra via själva VM-programmen, och startar om:

sudo apt install spice-vdagent spice-webdavd

Det blir dock inte samma förbättring som när man installerar gästverktygen i VMware eller Virtualbox, och man kan inte få 4K upplösning i helskärm som brukligt annars. Det microhackar lite i fönstren när man flyttar på dem och i Kubuntu när man har aktiverat effekter så märks det att det inte är exakt lika flytande som i en riktig installation. Antar det beror på grafikdrivrutinen som används och kanske inte är lika optimerad som i de två andra VM-programmen? Men som sagt i övrigt känns allting annat rappt och fint.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...