Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mejladress


Britta  Maltesson
 Share

Rekommendera Poster

Britta  Maltesson

Hej, Kan någon förklara varför jag får som mottagaradress, mejl oftast spam med efterleden  @aol.com . Första delen av adressen är korrekt som min rätta men i stället för @gmail.com står det @aol.com.

Jag trodde inte det var möjligt,  att avsändarna se skumma ut är sin sak men att jag får som mottagare med fel adress är konstigt-

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Just idag fick jag ett spam där min adress såg ut så här (har bytt ut till "mittnamn" istället för den riktiga) Det är en gmail-adress som jag har, inte itlgopk.uk och ändå kom den till min gmail-adress
 

Citat

ARD1ISaM5I0u07OET6C0674iC.mittnamn@itlgopk.uk



 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har båda fått mailet till er adress som dold kopia. Vad som står i till Till-fältet skulle kunna vara vad som helst. Det kommer fram ändå eftersom dold-kopia-adressen är rätt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Britta Maltesson:

Hej, Kan någon förklara varför jag får som mottagaradress, mejl oftast spam med efterleden  @aol.com . Första delen av adressen är korrekt som min rätta men i stället för @gmail.com står det @aol.com.

Jag trodde inte det var möjligt,  att avsändarna se skumma ut är sin sak men att jag får som mottagare med fel adress är konstigt-

Det är inget konstigt med det här, och det är inget att oroa sig för.


När man skickar e-post kan man ange mottagarna i fälten Till, Kopia eller i Hemlig kopia. Har avsändaren placerat din mejladress i Hemlig kopia så ser du den inte direkt i mejlet. Skickar man mejl till flera som inte känner varandra är det lämpligt att använda Hemlig kopia för att inte sprida deras mejladresser. En annan anledning är att undvika att någon svarar med "Svara alla", såvida det inte var meningen. Det är inte ovanligt att mejl skickas utan att avsändaren har koll på mejladresserna.


Det fungerar att skicka med tomma Till- och Kopia-fält. Det går också att ange sin egen adress där, kan kanske förvirra någon mottagare men är heller inget konstigt. Det går också att ange en adress som inte finns, man får en "studs" på adressen men det är ju inget som övriga mottagare vet något om.


Den mejladress som gör att man får mejlet brukar gå att se i mejlets Egenskaper, även när det angetts i Hemlig kopia. Men det verkar finnas sätt att gömma det där också, kanske krypterat. Någonstans måste ju adressen finnas för att man ska kunna få mejlet.

 

Ett par exempel hittade i alla hast.


"Kanske ska du skicka ut ett mejl till alla föräldrar i fotbollsklubben eller klasslistan och har allas e-postadresser ett gammalt mejl. Du känner inte alla personligen. Lätt att klippa ut och klistra in, men tänk dig för, klistra in dem i ”Hemlig kopia-fältet” istället för i ”Till-fältet”. I ”Till-fältet” skriver du istället din egen e-postadress. Nu slipper alla mottagare skylta med sina e-postadresser ..."
https://www.primeq.se/omvarldsbevakning/extramaterial-en-guide-i-e-postens-vett-och-etikett/


"Skillnaden mellan CC och BCC är viktigare än man först kan tro, så låt oss reda ut detta vanliga missförstånd en gång för alla. CC är en kopia och BCC är en hemlig kopia. CC använder vi om vi anser att någon annan, utöver mottagaren, ska ta del av mailkonversationen – men att personen i fråga inte förväntas att svara eller agera på innehållet. BCC, å andra sidan, används när vi vill att någon annan ska ta del av konversationen, men utan att mottagaren i fråga ska veta vem detta är."
https://herway.se/blog/email-101-vett-etikett/

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...