Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona/säkerhetskopiera µSD-kort Raspberry Pi?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Om man använder Raspberry Pi OS (Debian Buster) så finns där ett program som heter "SD Card copier".

Detta har jag använt och jag har för mig att det inte tog väldigt lång tid innan kopieringen var klar. Jag är inte säker på om jag verkligen testade att starta upp med kopian, eller ej.

Nu när jag använder Ubuntu MATE finns inte det programmet förinstallerat. Jag vet inte vad programmet egentligen hette och har därför inte kunnat installera det. Programmet Timeshift finns dock och det är ett program som jag regelbundet använder i Linux Mint.

Har man "meckat sönder något" så att systemet inte riktigt fungerar, men ändå startar, kan man återställa till en tidigare punkt. Ungefär som en Återställningspunkt i Windows. Startar inte datorn kan man boota upp med en USB-Live med Linux Mint och där köra Timeshift, som finns installerat på "liven".

Det fungerar bra på en vanlig PC. Att starta upp en Raspberry Pi via USB vet jag inte ens om det går (?) och om det går måste det då vara en Live-USB som hanterar ARM-processorn + att just Timeshift måste finnas. Det normala är att man "lägger in" OS,et på minneskort och startar med det.

 

Så om nu inte Raspberryn startar alls har jag ingen nytta av en färsk "Timeshift".

Att från den körande Raspberryn klona minneskortet, som "körs", till ett annat kort i en kortläsare går bra med

sudo dd if=/dev/mmcblk0 of=/dev/sdb bs=4M status=progress

Dock tar det ju en ganska lång tid eftersom precis allt kopieras.

 

Jag skulle vilja ha en snabbare metod för detta.

 

Skulle det, efter att ha kört en sådan "dd" enligt ovan räcka med en vanlig filkopiering som bara skriver över äldre filer? Kommer jag att kunna kopiera alla filer då, om jag kör som admin och visar dolda filer? Kanske tar minst lika lång tid som "dd"?

Minneskortet innehåller en liten partition för system-boot. Påverkas den när uppdateringar av typ Grub, Linux kernel, Linux firmware sker av uppdateringshanteraren?

Visst, jag skulle kunna lägga in Raspberry Pi OS på ett minneskort och starta upp för att se vilket program det egentligen är bakom "SD card copier" men då behöver jag skriva över min nyligen gjorda backup. Tillägg: Programmet heter piclone och går inte att installera på vanligt enkelt sätt..

Redigerad av Mikael63
piclone
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag kan svara mig själv, delvis åtminstone.

 

Om jag har en klon av minneskortet, en klon som jag vet fungerar, det jag kör från nu är egentligen klonen, så bör jag kunna använda Timeshift i kombination. En körning med Timeshift nyss tog 439 sekunder. Så länge jag kan starta upp på ett minneskort kan jag använda Timeshift för att återställa. Kan jag inte starta upp kan jag använda klonen (eller originalet då) att starta upp med och då köra en Timeshift-återställning. Själva Timshift-backupen ligger givetvis på en extern disk.

 

Några "vanliga" dokument i /Home/ har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...