Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om mobiltelefon


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Jag förstår mig inte på mobiler.
På en dator lagrar man på hårddisken, ramminnet gör att datorn arbetar.

Men på mobilen? Var sparas allt? På SIM-kortet? På minneskortet? Får jag mer lagringsutrymme om jag byter ut minneskortet mot ett nytt med större kapacitet?
Eller vad ska man göra om man behöver mer utrymme men vill slippa köpa en ny mobil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder och dokument sparas på minneskortet om du har något och där kan du ju få plats med mera.

Jag har för mig att på min gamla Samsung kunde jag flytta appar till minneskortet men jag har inte kört Android på flera år nu så jag vet inte det går på alla androidtelefoner eller ej

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt sparas på det installerade minneskortet, om du har ett x-tra minneskort installerat

så installeras inget där automatiskt utan du är tvungen att styra till det kortet, eller som

Pelle Penna skriver flytta det installerade programmet (alla program går inte att flytta)

dom flesta android har inbyggt program för att göra det, annars finns det i Playbutiken

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En modern mobiltelefon är en dator. Den har processor, RAM som processorn använder sig av samt en lagringsenhet som man kan kalla för ”disk” (eller hårddisk om man fördrar det).

Disken är utan mekaniskt rörliga delar och är i praktiken en SSD. 
 

Det är där du lagrar allt som finns i telefonen. Operativsystemet är också lagrat där liksom alla program (kallas appar i en telefon).

 

Äldre telefoner har ett mycket begränsat lagringsutrymme (ofta bara någon GB). Där finns flera modeller som har anslutning för minneskort för att utöka lagringskapaciteten. I dessa telefoner kan man välja att lagra i telefonens minne eller på minneskortet.

 

Moderna telefoner har idag ett stort lagringsutrymme och användning av minneskort är inte lika vanligt. Många moderna telefoner saknar dessutom plats för minneskort just för att lagringsutrymmet är så stort.

 

När man tittar på specifikationerna för en telefon är det mycket sällan man får ta del av hur mycket RAM (internminne) som telefonen har. Lagringsutrymmet som anges gäller disken som sitter i telefonen. Disken är egentligen en kretsuppsättning som är lödd på huvudkortet i telefonen. Det är normalt sett inte utbytbart.

 

När en telefon anges ha 64GB minne är det disken storlek som avses. För att få reda på hur mycket internminne (RAM) telefonen har behöver man ibland söka upp andra sidor än tillverkarens för att få fram sådana uppgifter.

 

Här är ett exempel på en iPhone, modell XS.

 

https://www.gsmarena.com/apple_iphone_xs-9318.php
 

Exemplet visar att telefonens olika varianter genomgående har 4GB RAM (interminne) medan lagringsenheten varierar i storlek, beroende på vilken variant man väljer. 

 

Att sätta i ett minneskort i en telefon med så mycket lagringsminne som 32GB eller mer kan inte ses som motiverat. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev X-Men:

Moderna telefoner har idag ett stort lagringsutrymme och användning av minneskort är inte lika vanligt. Många moderna telefoner saknar dessutom plats för minneskort just för att lagringsutrymmet är så stort.

Det stämmer inte. De flesta mobiler har plats för minneskort fortfarande. Det är bara ett fåtal tillverkare som inte har plats för minneskort i sina mobiler, t.ex. Oneplus och Apple. Dessa har i.o.f.s. aldrig haft en plats för minneskort i sina mobiler.

 

36 minuter sedan, skrev X-Men:

Att sätta i ett minneskort i en telefon med så mycket lagringsminne som 32GB eller mer kan inte ses som motiverat. 

Det resonemanget kan jag inte förstå. Med ett minneskort i telefonen kan man på enkelt sätt göra backup på mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mobil är en Samsung Galaxy J7 2017 med 16 GB lagringsplats, med MicroSD kortplats för upp till 256 GB extra enligt specifikation.
 

Meddelandena om ”lagringsplatsen håller på att ta slut” står som spön i backen.
Förr räckte det med enhetsvård och rensa bort gamla meddelanden, men nu funkar det inte ens att spara ett nytt foto och ta bort fem gamla. Se gärna min andra tråd ”uppdatera WhatsApp”.

Jag är i stort behov av mera lagringsplats, skulle behöva installera ytterligare ett par appar.

Jag köpte ett MicroSD 32 GB för kanske ett år sedan, det ligger och väntar någonstans..

Så vad ska jag göra nu För att allt ska få plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Moderna telefoner har idag ett stort lagringsutrymme och användning av minneskort är inte lika vanligt. Många moderna telefoner saknar dessutom plats för minneskort just för att lagringsutrymmet är så stort.

Fel, nästan lika vanligt idag som det varit tidigare.

1 timme sedan, skrev X-Men:

När man tittar på specifikationerna för en telefon är det mycket sällan man får ta del av hur mycket RAM (internminne) som telefonen har

Också fel, tycker det är minst lika vanligt som att man får reda på hur mycket lagringsminne man får, det är ju två viktiga detaljer som man som köpare verkligen vill ha reda på.

 

1 timme sedan, skrev X-Men:

Att sätta i ett minneskort i en telefon med så mycket lagringsminne som 32GB eller mer kan inte ses som motiverat. 

Även om man har en mobil så är mycket minne önskvärt, med tanke på att allt som man vill spara idag. Har man möjlighet att stoppa i ett extra minne, så gör man det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev vertpre:

Sätt in MicroSD kortet och flytta alla bilder till kortet.

Hur gör jag?

Så här ser det ut enl handboken. SIM-kortet sitter i det övre facket kallat SIM-kortfack. Det andra SIM-/minneskortfack (också kallat SIM-kortfack 2. Det är väl där mitt 16GB kort sitter. Ska det tas ut och ersättas med det större, eller ska det sitta kvar och kompletteras med det nya? Två SIM-kort använder jag ju inte. Än så länge har jag inte vågat titta i facket. Och hur flyttar jag bilderna från ett kort till annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev kiwi01:

Än så länge har jag inte vågat titta i facket.

Dags att göra det. Som du ser på bilderna gällande SIM-kortet så är den andra platsen tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, är det "bara" att sätta in det större minneskortet i det andra facket?
Om jag sedan ska spara något, eller installera något, väljs det nya kortet automatiskt att spara på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara för mig varför lagringsutrymmet minskar varje gång jag slänger något. Som precis nu när jag slängde ett 30-tal foton i papperskorgen. Lagringsutrymmet minskade från 475MB till 450MB. Jag fattar det inte. Det finns ju ingen sparad papperskorg någonstans heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev vertpre:

 Med ett minneskort i telefonen kan man på enkelt sätt göra backup på mobilen.

Perfekt att kunna göra en backup på ett minneskort i telefonen utifall man skulle förlora den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Laso:

Även om man har en mobil så är mycket minne önskvärt, med tanke på att allt som man vill spara idag. Har man möjlighet att stoppa i ett extra minne, så gör man det.

Tänkte inte på att de finns de som har hela sitt liv i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev X-Men:

Perfekt att kunna göra en backup på ett minneskort i telefonen utifall man skulle förlora den.

Perfekt att göra en backup på ett usb minne utifall man skulle förlora usb minnet eller en hårddisk om den skulle gå sönder. Kom igen nu. Du kan bättre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det har gått lite trögt för mig, delvis beroende på att jag intensivt letat efter det sd-kort jag köpte för ett par år sedan utan att hitta det.
 

1) Nu har jag på Kjell&Co köpt ett 64GM sd-kort och fått det även isatt i mobilen. De såg också till att kommande fotona alltid sparas där. Är lite konfunderad bara över att jag inte någonstans, exempelvis i inställningar, kan se att jag har detta kort. Nej, jag oroar mig inte att utrymmet inte ska räcka till, men jag bara undrar. Däremot kan jag se i galleriet att de två nytagna bilderna är sparade på sd-kortet. (I köpet ingår en adapter också – inte för jag vet hur den fungerar, men kanske så småningom…)

På hemskärmen har jag sedan ett par dagar tillbaka ett meddelande:
Inställningar – SD-kort Tryck här för att överföra mediefiler.  
Vad betyder det?

Idag har jag 950MB - 1,9 GB lagring (exklusive det nya kortet förstås) vilket väl inte är jättemycket ifall jag skulle vilja installera några nya appar.
Enligt info är sd-kortet anpassat för lagring av appar. Skulle jag kanske flytta över Instagram-kontot? Hur i så fall?

(Lagras bilder jag skickar till Instagram i mobilen eller i ”molnet”?)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2) Innan jag kom så här långt, försökte jag på olika sätt frigöra utrymme. Ett var att föra över fotona till Samsung Cloud. Den appen blev dock full snabbt, inte så konstigt eftersom jag sedan såg att där redan fanns mängder med foton, även sådana som jag genast raderat som misslyckade, samt att allt från surfplattan också, mest skärmbilder innehållande diverse matrecept. Antagligen är den inställd för automatisk överföring (vilket jag kanske inte vill?) Jag hoppas i varje fall kunna separera foton från matrecept. Appen kräver nu uppdatering innan jag kommer in i den.
_____________________________________________

3) Ett annat försök var att överföra foton från mobilens Galleri till surfplattans Galleri med hjälp av Smart  Switch. Den satte fart snabbt så jag drabbades av lite småpanik och undrade om den slukar allt, så jag stoppade det.  Kanske var det bara en förberedelse, jag borde väl få möjlighet att välja vad jag vill föra över. Antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...