Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så raderar du dig från nätets värsta snokarsajter


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det är väl lite mer än adress & telefonnummer. Har du testat att söka på dig själv?

Jo du har rätt, glömde i hastigheten att det på hitta.se står när jag fyller år och hur gammal jag är. Men det tycker jag är helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Laso:

Det är en hel del som kan ligga ute om dig som person på dessa sajter, mer än vad man kanske tror.

Nu blir jag nyfiken, får nog kolla de där andra också.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-22 21:20, skrev Tomas E:

Vet inte om jag tycker att hitta.se och Eniro är snokarsajter. De lägger väl bara ut kontaktuppgifter?

Jag sökte telefonnummer för en viss person för en månad sedan. Telefonnummer fanns inte, däremot fick jag reda på hur många miljoner hans villa är värd samt antalet kvadratmeter på tomten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag sökte telefonnummer för en viss person för en månad sedan. Telefonnummer fanns inte, däremot fick jag reda på hur många miljoner hans villa är värd samt antalet kvadratmeter på tomten.

Man kan beställa inkomstuppgifter för samtliga personer i Sverige via...Skatteverket är det väl. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ganska enkelt via skatteverket via ett personnummer få det mesta av infon för personen, Sverige är ju ett av världens mest offentliga samhälle, det mesta kan man begära ut om en privatperson, men visst, en hel del kan man också begära att få borttaget via sådana här sidor som artikeln informerar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Du kan ganska enkelt via skatteverket via ett personnummer få det mesta av infon för personen, Sverige är ju ett av världens mest offentliga samhälle, det mesta kan man begära ut om en privatperson, men visst, en hel del kan man också begära att få borttaget via sådana här sidor som artikeln informerar om.

Vad jag minns behövs inte ens personnummer. Det har i alla fall för ett antal år sen varit möjligt att beställa typ en katalog till självkostnadspris som listar allas inkomster. Nuförtiden är det säkert digitala upplagor som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant att SVT genom söktjänsten Ratsit hittade avslöjande information om överdödlighet på äldreboenden som möjligtvis aldrig annars hade sett dagens ljus.

 

Togs upp idag i Rapport 19.30.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln står det bl.a. följande:

 

Citat

Sajterna listade under som vägrar ta bort personuppgifter har därför sett till att förskansa sig ett utgivningsbevis och hänvisar till detta.

Är ingen jurist, men min personliga uppfattning är att de sajter som vägrar ta bort personuppgifterna bryter mot GDPR.

Du har som privatperson rätt att få dina uppgifter raderade beroende på det aktuella fallet.

 

Citat

Den personuppgiftsansvariga utför en uppgift av allmänt intresse och det saknas berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse

Ovanstående och fler exempel på när du har rätt att få dina uppgifter raderade finns att läsa på https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/dina-rattigheter/radering/

 

Det finns även tillfällen då du kan nekas att få dina uppgifter raderade:

Citat

Kan personuppgiftsansvariga neka mig radering? 
Utgångspunkten är att de som hanterar dina uppgifter ska radera dina personuppgifter när du begärt det, men det finns några undantag när uppgifterna inte ska raderas.

Den som hanterar dina uppgifter kan neka dig radering i följande fall:

  • om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter som till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet
  • för att uppfylla en rättslig förpliktelse
  • för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
  • för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
  • för arkivändamål av allmänt intresse eller av vetenskapliga, historiska eller statistiska ändamål
  • av skäl som rör ett allmänt viktigt intresse på folkhälsoområdet.

 

Källa: https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/dina-rattigheter/radering/

 

Möjligen är det den första punkten som de skulle åberopa, men det är långtifrån säkert att det skulle gå igeom

 

Mitt tips till den som vill få sina uppgifter raderade och den aktuella sajten inte vill gå med på detta är att hota att anmäla dem till datainspektionen för brott mot GDPR. Det är inte säkert att datainspektionen anser detta vara ett brott mot GDPR, men kan vara värt att prova.

Redigerad av Automan
Ändrat från juriskt till jurist :-)
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

Är ingen jurist,

Lite kul ibland att e-postutskicket går ut direkt, innan det hunnit redigeras. I det här fallet hade jag inte läst så noga så jag hade aldrig upptäckt felet om du inte upplyst om orsaken till redigeringen, så tack för lunchunderhållningen! ;)

Redigerad av Tomas E
Förtydligade mig lite.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...