Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppdatera Whatsapp

kiwi01
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Recommended Posts

Jag är i akut knipa. WhatsApp upphörde att fungera i förgår, 19 januari. Det man måste göra är att följa uppmaningen om Update som kommer upp.
Problemet är att jag inte har tillräckligt med ledig plats i mobilen. Har slitit i timmar med att rensa bort fotografier från galleriet, och kom till slut så långt att jag nu har 295 MB ledig plats, installeringen kräver 225MB. Ändå fungerar det inte. Varför?

Vad händer med gamla inlägg, telefonnummer mm om jag avinstallerar den gamla och laddar ner och installerar en ny? Då borde det väl finnas tillräckligt med plats?

Var är dessa uppgifter sparade – på SIM-kortet kanske? I så fall borde de automatiskt bli synliga i appen?

Tillägg:

Googlade lite och hittade detta på PC för alla:

3. Återskapa säkerhets­kopia. Om du kört Whatsapp tidigare kan du få tillbaka gamla meddelanden genom att välja Återskapa

Någon säkerhetskopia har jag själv inte skapat, eller sker det automatiskt?

Edited by kiwi01
Tillägg

9 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Kan du inte radera några andra appar så länge. Ex facebook om du har. Den brukar samla på sig mycket

Nej, det kan jag inte. Apparna som följde med mobilen kan inte raderas. De kan visserligen stängas av men frigör inte speciellt mycket utrymme, jag har prövat förut. Jag har endast 3 st egeninstallerade appar som jag absolut behöver, de är mobilt bankID, Instagram och just WhatsApp.

En kanske inte så bekväm omväg ser ut att finnas för Instagram. Där går ju att logga in genom mobilens webbläsaren, så Instagram appen kanske kan vara möjlig att plocka bort för att frigöra utrymme?

Har inte Instagram själv så vad vet jag...

4 minuter sedan, skrev Thirteen:

En kanske inte så bekväm omväg ser ut att finnas för Instagram. Där går ju att logga in genom mobilens webbläsaren, så Instagram appen kanske kan vara möjlig att plocka bort för att frigöra utrymme?

Har inte Instagram själv så vad vet jag...

Tyvärr, att jag skulle vilja lära mig att hantera Instagram via webbläsaren går bort, kollade lite på det för ett par år sedan och det verkade otroligt komplicerat. 

Men hur ofta behöver du använda Instagram?

Som jag uppfattade så gäller väl ungefär denna procedur:

1. Avinstallera Instagram

2. Uppdatera Whatsapp

3. Installera Instagram

Som jag uppfattade det i alla fall.

Har googlat lite till och det verkar så att när man installerar appen kopplas den automatiskt till ens telefonbok och de som också har appen dyker sedan upp i min app. Visserligen har jag jag ett par kontakter vars telefonnummer inte finns i min telefonbok men  de i sin tur lär väl hitta mig, hoppas jag. 
Med det menar jag att jag kommer att göra det som jag skrev tidigare; avinstallera den nuvarande appen och ladda ner/installera på nytt. Då borde utrymmet räcka till.

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Men hur ofta behöver du använda Instagram?

Som jag uppfattade så gäller väl ungefär denna procedur:

1. Avinstallera Instagram

2. Uppdatera Whatsapp

3. Installera Instagram

Som jag uppfattade det i alla fall.

Men hur tror du att Instagram får plats när de tydligen inte får plats båda två??? Det är ju den appen som programmet hela tiden vill knuffa ut för att Whatsapp ska få plats. 

• Solution

Vad har du för telefon? Du kan gå in i Inställningar och Appar. Gå igenom varje app och se hur mycket lagring de tar upp. Hos mig har t.ex. Firefox 654 MB i cache. Det går att ta bort.

18 minuter sedan, skrev vertpre:

Vad har du för telefon? Du kan gå in i Inställningar och Appar. Gå igenom varje app och se hur mycket lagring de tar upp. Hos mig har t.ex. Firefox 654 MB i cache. Det går att ta bort.

Jag har gått igenom allt, som jag skrev ovan går inte appar som medförde att ta bort, de går att stoppa men det är ytterst lite utrymme som frigörs på det sättet. Det räcker inte. 

Det är en Samsung Galaxy J7 2017 med 16 GB lagringsplats.

Jag förstår ingenting.
Jag avinstallerade WhatsApp (eftersom den ju inte fungerar).
Körde enhetsvård/optimering och följande värden visades:
lagring 483 MB ledigt, minne 1,1GB ledigt
Att installera ny app fungerade inte, (”33,01MB krävs”), den ville fortfarande ta bort andra appar. Bara för att prova lite så slängde jag 5 st foton och körde enhetsvård/opt
Resultat: lagring 476MB ledigt, minne 1GB ledigt. Det lediga utrymmet minskade genom att jag tömde. Det har iof hänt förut, men förklara för mig varför det är så?

Letade efter detaljer om appen och hittade: nedladdningens storlek 26,03MB. Så varför kan jag inte installera den?

Edited by kiwi01

Har googlat mycket om WhatsApp, märkligt att det inte skrivs något om varför det stängdes av just 19 Januari. Däremot skrivs det mycket om att folk har börjat fly från denna pga att de nu delar "allt" med Facebook och Instagram. 

Däremot läste jag tips om att om man hade problem med installation kunde man prova att tömma cachen för Play-butiken. Det gjorde jag men det räckte inte. Så jag bestämde mig att gå igenom varenda app (tänkte aldrig på att även appar jag aldrig använder samlar på sig cache, de arbetar väl i bakgrunden), dvs det som även Vertpre tipsade om i sitt inlägg ovan. 

Startade om och såg att utrymmet nu hade ökat till 1,4GB. Till att börja med såg det illa ut - istället för Play butik fanns där bara en massa text. Efter någon minut fanns den dock där och nu kunde jag genomföra installationen utan problem. Allt är tillbaka på plats.